Avatar billede spuur77 Nybegynder
01. marts 2009 - 21:07 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvordan bliver jeg 'klog' på netværk??

Hej alle jer eksperter.

Jeg har kun lidt erfaring med netværk, og det er faktisk det jeg ønsker at gøre noget ved.

Findes der nogle gode bøger eller internet sider der kan hjælpe mig på vej, eller er det kun 'Learning by doing' der virker i den sammenhæng.

Det jeg ønsker at kunne er at kunne sætte mindre netværk op til hjemmebrug, med accesspoint, routerer, switches, netværksprintere osv.

Med venlig hilsen
Spuur
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. marts 2009 - 21:27 #1
Hmmm der er flere måder

Den letteste er at gøre det. Dit problem er at netværksopsætning mm. afhænger meget af valg af teknologi og af hvor meget du ønsker det skal omfatte.

Du bør starte med grundlæggende TCP/IP og grundlæggende netværk. Her kan du finde bøger på dansk, også lærebøger til f.eks. datamatikker, data fagteknikker og data supporter uddannelserne, til grundlæggende netværk findes endda IDG hefter der kan bruges.

Herefter skal du vælge niveau, vil du f.eks. arbejde med microsoft servere, er der en hel serie af MS press bøger med øvelser osv du kan bruge, de er ret gode.

På netværkssiden kunne du vælge at kigge på Cisco og CCNA uddannelsen, uden at du nødvendigvis behøver certificeringen, den vil lære dig en masse grundlæggende om router, switvhe firewalls.

Endelig skal du vide at jeg har skrevet en masse guids her på eksperten om netop netværk, jeg kan bare ikke lige finde dem her på den nye ekspert
01. marts 2009 - 21:29 #2
Rent hardwaremæssigt (og lidt mere til) så kig evt. her -> http://www.cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. marts 2009 - 21:31 #3
wikipedia er også en udemærket ressource hvis du kender kerne begreberne at søge på
Avatar billede spuur77 Nybegynder
01. marts 2009 - 21:44 #4
Tak for jeres hurtige svar.

Jeg vil kigge lidt på sagerne, og du har nok ret 'bufferzone' når du skriver at jeg skal vælge vilket niveau jeg vil rode med, men det er nok mest til hjemmebrug...

Kom endelig med mere, hvis i kommer i tanke om andet godt.

Spuur
Avatar billede spuur77 Nybegynder
01. marts 2009 - 22:00 #5
Hej igen.

Der hvor det i hvertfald går galt for mig er når vi kommer ind på adressering. Altså fysiske adresser, ip adresse, porte osv.

Spuur