Avatar billede fusentasten Nybegynder
01. marts 2009 - 14:15 Der er 2 kommentarer

Hvofor kan jeg ikke udnytte 100% af kapaciteten på mit WAN?

Hej eksperter

Jeg har lige sat min TimeCapsule op og er ved at overføre en stor mængde filer til den over det trådløse fra en pc.

Jeg kan se i Joblisten, at jeg kun bruger omkring 15% af netværkskapaciteten. Findes der en hurtigere metode til at overføre filer. Netværket understøtter jo op til 54mbit.

Jeg tænker på, om man skal bruge en anden protokol. FTP eller noget i den stil.

Bruger Win XP. Mon router er en ZyXel P-2602HW
Avatar billede leif Seniormester
01. marts 2009 - 14:26 #1
54mbit er vel ikke dit WAN

Men de 54mbit er hvis det er perfekt og uden kryptering osv.
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. marts 2009 - 16:18 #2
Det er ikke helt som ovenfor beskrevet.

Alt netværkskommunikation har det man kalder overhead (altså båndbredde der bruges til at administrere forbindelsen), og taler vi TCP/IP er der også det faktum at vi taler fuld duplex kommunikation. Da de fleste accesspoints/routers er single channel betyder det i praksis at en 54 mbit forbindelse under bedste forhold kun giver godt 25 Mbit download hastighed.

En trådløs router/accespoint virker som en hub. Dette betyder at to stationer på samme net vil halvere den rådige båndbredde, så du kan nok se at 15 % af 54 mbit hurtig nås under de forkerte forhold

Når du skriver 15 % netværkskapasitet, så siger det ikke ret meget, for er det 15% af de 54 Mbit eller hvad. Hvis jeg skal give et bud på hvorfor det tilsyneladende køre langsomt, så er jeg nødt til at vide meget mere. Hvor mange Mbit pr sekund taler vi om, køre der andet på det trådløse net osv sov