Avatar billede den33 Nybegynder
28. februar 2009 - 18:50 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

bygning af NAS

Kan ikke lige finde rundt i det her nye design, så i må lige undskylde hvis jeg har smidt spørgsmålet det forkerte sted.

Jeg vil bygge en NAS server, men har ikke prøvet det før, men det burde vel ikke være svært.
Det skal være så billige så mulig, men skal kunne kører på en Squeezebox, hvis der bliver råd på et tidspunkt.

Hvad kan i forslå af udstyr.

Ps. må faktisk gerne være Firewire på.
Avatar billede larsbrink Nybegynder
28. februar 2009 - 19:27 #1
Kan klart anbefale denne: http://www.synology.com/enu/products/DS209+/index.php

Der er en SqueezeServer pakke lige til at installere. Det virker perfekt. Du får desuden en bunke andre funktioner med i pakken.
Avatar billede den33 Nybegynder
28. februar 2009 - 19:40 #2
Ja, men den koster 3000.- uden disk.
havde håbet på max 2000.- med det hele.
Avatar billede larsbrink Nybegynder
28. februar 2009 - 19:52 #3
Det er korrekt.

Jeg har en gammel, gammel 2x800 mhz pasivt kølet PC/server (godtnok med en stor, men stille fan bygget ind i kabinettet). Den kan du få meget billigt.

Så skal du bare have en disk eller to og så www.freenas.org
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
28. februar 2009 - 21:48 #4
Du kan sandsynligvis bygge en selv. Med en Atom-processor. Den kan snildt køre en SqueezeServer.

Læs hvordan du gør her: http://www.pcworld.dk/art/9991. Prisen på 3.000 kan du godt komme under i dag. Bla. ved et billige kabinet og droppe cd-drevet.
Avatar billede komputerdk Mester
28. februar 2009 - 23:59 #5
http://www.smallnetbuilder.com/content/blogcategory/51/77/

er også et sted at starte..

du kan også købe en af de mindre Synology produkter..

vil tro at du også kan finde noget til Linksys NSLU2 , Qnap har også nogle gode NAS produkter..
Avatar billede den33 Nybegynder
04. marts 2009 - 21:32 #6
Jeg har fået fat i en gammel pc, og installeret Freenas på,
Indtil videre virke det fint.
Larsbrink kommer du med et svar, du fik mig ledt hen på freenas.
Avatar billede larsbrink Nybegynder
05. marts 2009 - 06:16 #7
Takker. Håber det kommer til at virke. Jeg tror jeg vil prøve det på min egen server også. Jeg har også fundet 4-5 gamle diske på mit IT-'lager' :)
Avatar billede larsbrink Nybegynder
05. marts 2009 - 06:17 #8
Husk at der kommer til at koste i strøm hvis det er noget der skal køre 24/7, så med tiden kan det betale sig at bygge en low-energy version eller købe en NAS.