Avatar billede naize Nybegynder
26. februar 2009 - 08:59 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

PC starter ikke pga. hdd

Hej.

Jeg skal bruge lidt hjælp til et problem jeg har fået.
For nyligt isatte jeg en ældre ATA harddisk i min pc hvilket resulterede at computeren ikke kunne boote længere end til starten af POST.

Jeg fjernerde derefter harddisken, men fejlen var der stadig. Efter lidt fejlsøgning fandt jeg frem til at det er min WD Caviar S-ATAII der var skyld i problemet.

Hvordan kan en ATA harddisk være skyld i et nedbrud af en S-ATA harddisk?

Jeg har forsøgt at tilsutte harddisken via en anden port på MOBO og med andre stik, og jeg har lavet en bios reset.

Er der nogle der kender til problemet, eller nogle der har ideer til hvordan jeg får midlertidig liv i harddisken så jeg kan redde dataen derpå?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
26. februar 2009 - 09:21 #1
Tror at din BIOS har ændret sig da du satte ATA disken i. og ikke ændret sig tilbage da du tog den ud. Du skal altså ind i BIOS og ændre boot rækkefølgen.
Avatar billede naize Nybegynder
26. februar 2009 - 09:40 #2
Jeg kan ikke få adgang til bios med den defekte harddisk sluttet til, PC'en fryser før jeg overhovedet når at se POST. Desuden ligger mit OS ikke på den pågældene harddisk så boot rækkefølgen skulle ikke have noget at sige idet computeren ikk når så langt som til at skulle aktivere OS.

Mit bedste bud er at MBR på disken er defekt, men idet jeg ikke kan starte PC'en med harddisken tilsuttet jeg jeg heller ikk komme ind i en genoprettelsesprotokol for at løse problemet.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
26. februar 2009 - 09:49 #3
MBR på en ikke boot disk påvirker ikke boot. Syntes at du skal se på den boot rækkefølge. Hver gang jeg slutter en ny disk til min maskine laver det om på boot rækkefølgen. Kan maskinen boote uden den disk du mistænker for at være syg? Kan disken bruges i en anden maskine?
Avatar billede naize Nybegynder
26. februar 2009 - 11:24 #4
Okay.

maskinen booter fint uden harddisken sluttet til.

Jeg forstår ikke hva du vil have mig til at gøre i bootrækkefølgen, den pågældene harddisk har intet OS og er derved ikke nødvendig for at boote. Som jeg skrev før så kan jeg ikke komme ind i bios når disken er sluttet til så kan hvis jeg endelig går ind og ser på bootrækkefølgen blir det uden den disk tilsuttet, altså kan disken ikke ses i bios.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
26. februar 2009 - 11:46 #5
Sorry så ikke at du ikke kunne komme I BIOS.

Min erfaring med ligende oplevelser har været at disken er død. Det er ikke din ATA disk der har aflivet den. Men den kan have fået et statisk elektrisk stød eller bare være død.

Det jeg oplever med mit mobo er at det ændre boot rækkefølgen hver gang jeg sætter en disk i. Det er pisse irriterende. Havde jeg været vågen havde jeg set at disken gjorde at du ikke kunne komme i BIOS og så havde jeg givet andre råd.

Du har jo skiftet kabel, så det er ikke det.
Du har også lokaliseret fejlen til denne ene disk.

Disken er død og får motherboardet til at hænge. Alt efter hvilken BIOS der er på boardet kan det boote, men der kan gå meget lang tid, inden det beslutter sig for at ignorere disken.

Disken kan formentligt ikke starte op og det kan være forskellige fejl, død elektronik er dog mest sansynligt. Man kan med en disk magen til have held til at skifte elektronikken og redde data. Men man risikere at ende med 2 diske der er døde. Kan du mærke om disken spinner op?

Jeg undskylder endnu en gang at jeg ikke var ordenlig opmærksom.
Avatar billede naize Nybegynder
26. februar 2009 - 11:52 #6
er svært at bedømme om disken starter op, men jeg vil senere prøve om motherboardet vil boote hvis jeg giver den nok tid, tror ikke jeg får bedre svar på dette problem må bare erkende at disken er død.

Tak for hjælpen
Avatar billede james_t_dk Juniormester
26. februar 2009 - 11:56 #7
Har oplevet det et par gange selv med ATA diske. Der er intet at gøre. Har selv haft held til at købe en tilsvarende disk og skifte elektronikken.