Avatar billede theblueman Nybegynder
26. februar 2009 - 07:42 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Bedste freeware billedbehandlingsprogram til mine behov...

Hej alle sammen,

Jeg er netop blevet den "lykkelige" ejer af en netbook med home premium vista 64bit platform.

Har ikke råd til at købe photoshop i en version der kan køre på den platform så jeg har besluttet mig for at finde en freeware løsning.

Jeg er ikke noget seriøs fotograf. Jeg skal primært bruge programmet til at komprimere billeder til brug på internetsider. Ellers arbejder jeg også lidt med skarphed, lys og farver på mine billeder. Disse funktioner går jeg ud fra er grundlæggende for det meste software i dag.

Jeg kan godt lide de muligheder photoshop har for at lave en lille procedure og automate denne procedure på en hel bunke af billeder. Denne funktion må programmet meget gerne have. Jeg arbejder ikke med RAW-filer.

Er der nogle der kan hjælpe mig?

Mvh
Lars
Avatar billede thesheriff Nybegynder
26. februar 2009 - 07:46 #1
Dette program er meget simpelt, men indeholder de funktioner du beskriver:

http://photofiltre.free.fr/download_en.htm

Du har også mulighed for at hente DK sprogpakke.
Avatar billede Jensen DK Novice
26. februar 2009 - 07:50 #2
Du kan hente Irfan View her du kan også hente en Dansk sprogpakke.
http://www.altero.dk/cm85/
Avatar billede vejmand Juniormester
26. februar 2009 - 07:59 #3
Avatar billede ladyhawke Novice
26. februar 2009 - 08:29 #4
Du kan også bruge Gimp, det kan stort set alt hvad man kan komme i tanke om mht. billedbehandling, så hvis du år lyst til mere avanceret billedbehandling, kan du fortsætte i samme program...

http://gimp.org/
Avatar billede james_t_dk Juniormester
26. februar 2009 - 09:32 #5
Vil gerne dublere på the GIMP, der sker meget på den platform og det er bare et godt tool.

Her er lidt info om GIMP: http://www.pcworld.dk/art/3053 bemærk at artiklen er fra 2002 og at der er sket rigtigt meget siden da.

Hvis man kan nøjes med mindre muligheder er der altid google's picasa.
Avatar billede ladyhawke Novice
26. februar 2009 - 10:42 #6
Avatar billede theblueman Nybegynder
26. februar 2009 - 18:51 #7
Tak for alle de hutige besvarelser... jeg kigger på det i løbet af de næste par dage og vender tilbage....

Mvh
Lars
Avatar billede theblueman Nybegynder
03. marts 2009 - 06:42 #8
Gimp passer mig perfekt. Tak for alle besvarelserne. Jeg kan se at der er flere der har anbefalet Gimp. Tænkte at det var det rigtige at give dem til den første der nævner programmet.

Vh Lars