Avatar billede grineren Nybegynder
25. februar 2009 - 19:48 Der er 26 kommentarer

radeon hd 3850 systemkrav ?

Hej,

Jeg har en gammel P4 2.8 med 3 gb ram på et abit ai-7
strømforsyningen er en 400 watt.

Jeg har lige fået et radeon hd 3850

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=428618&Specs=true#

på prøve men kan ikke få det til at køre.
jeg ved kortet intet fejler og har prøvet at afinstallere drivere og brúge drivercleaner for at rydde op bagefter, før jeg smider medfølgende driver (har også prøvet omega-driver) ind, men kan kun gøre det i fejlsikret tilstand

...det hele bliver afinstalleret-reboot til fejlsikret og ny driver installeret. når jeg så starter op i alm. tilstand når jeg lige at se skrivebordet i 20 sekunder før den smider en LYNhurtig blå fejlskærm-meddelse (kan ikke nå at læse den) og så genstarter den...

nogen bud på en løsning ??

..tak :)
Avatar billede haverslev Novice
25. februar 2009 - 20:12 #1
Tja grafikkortet kræver:
450Watt or greater power supply with 30Amps on 12 volt with 2x4 power connector recommanded.

http://www.sapphiretech.com/us/products/products_overview.php?gpid=227

Så du skal købe en ny strømforsyning (PSU)
F.eks:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=395078&searchArea=&Soegeord=
Avatar billede Jensen DK Novice
26. februar 2009 - 07:14 #2
Har du husket det 6 pin stik i enden af kortet? ved godt at de skriver mindst 450W men jeg har et kørende på en 400W. og det virker bare.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
26. februar 2009 - 07:44 #3
Enig med silbidor: Anbefalingerne er meget overdrevet.

Kortet trækker max 5,5A.

Men din psu kan jo godt være af dårlig kvalitet?
Avatar billede haverslev Novice
26. februar 2009 - 07:52 #4
Ikke enig, anbefalingerne er ikke meget overdrevet - tillige mister en psu en del af "pusten" efterhånden, især dem af en dårlige kvalitet.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
26. februar 2009 - 07:54 #5
#4

Hvordan kan du mene, at anbefalingerne ikke er overdrevet, når kortet trækker max 5.5A?

http://www.xbitlabs.com/misc/picture/?src=/images/video/radeon-hd3870-hd3850/hd3850_power_full.gif&1=1
Avatar billede grineren Nybegynder
26. februar 2009 - 08:35 #6
Min PSU er;
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=253639&searchArea=&Soegeord=

...den har nok ca kørt de 50.000 timer som producenten mener er dens "levetid" (ved 25 grader).

Kan de virkelig være det ?
Jeg har snart prøvet alt andet :)

Jeg mener at have læst et sted at der også var krav til cpu'en - men DET må da være en and ? De to plejer da at fungere uafhængigt af hinanden...næsten :)

Så i mener altså at jeg skal ud og finde penge til en ny PSU ?..og så er det slut med mine problemer ?

:)
Avatar billede haverslev Novice
26. februar 2009 - 08:56 #7
grineren > kort svar - JA

5,5A x 12V = 66W ??
Avatar billede thesheriff Nybegynder
26. februar 2009 - 09:06 #8
Måske.

Men til at begynde med, kunne du jo deaktivere automatisk genstart så vi kan få fejlkoden.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
26. februar 2009 - 09:07 #9
#7

Nå ja, hovedregning er måske ikke min stærke side :)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
26. februar 2009 - 09:14 #10
Vha lidt regneark: Den trækker max 5,65A :)
Avatar billede haverslev Novice
26. februar 2009 - 09:29 #11
Der er noget helt galt med den udregning i amp.
Hvis det er tilfældet at det kort kun skal bruge ~ 68Watt, så er der jo ikke nogen grund til at køre med PSU`ere over 200W :)

Ps Saffire anbefaler - 30A x 12V = 360W
+ som en lille tommelfinger regel 100W til resten - Ialt 460W
Avatar billede thesheriff Nybegynder
26. februar 2009 - 09:35 #12
Læs mit link til en måling og kom evt. med en, der siger noget andet.

Anbefalinger fra producenter er jo givet i blinde og med livrem og seler :)

Desuden, så har silbidor jo netop bekræftet, at kortet godt kan køre på en mindre psu.
Avatar billede haverslev Novice
26. februar 2009 - 09:52 #13
Ja jeg ser dit link, men er ikke enig i den og det bliver vi så ikke.
Læs f.eks selv sappihire linket tillige med.
Ang. 400w som i silbidors tilfælde, så er det fint nok, men der er jo forskel på PSU? er, Amp der er på hver rail, alder osv. - så man kan ikke bare sige, at enhver 400Watt psu kan trække det
Avatar billede grineren Nybegynder
26. februar 2009 - 09:57 #14
den fejlmeddelelse er bare en standard.
men det ser ud til en ny PSU så :) øv.. men jeg prøver at få fat i en asap og skrive om det løste problemet så de herrer haverslev og thesheriff kan begrave stridsøksen ;) - men foreløbig 1000 tak til alle der har givet et bud på en mulig løsning :)
damn jeg håber det er den strømforsyning så, ellers ryger der lige 600 ud af minuskassen igen :)
Avatar billede haverslev Novice
26. februar 2009 - 10:09 #15
grineren > Det er jo helt op til dig selv, at "tro" hvad og hvorfor en løsning der evt. kan afhælpe dit problem.

Ang. "stridsøkse" så er det ikke så galt, jeg ser ikke dette som andet en en meningsudveksling og tro på div. test / fabrikant oplysninger :-)
Avatar billede grineren Nybegynder
26. februar 2009 - 10:16 #16
jo men, jeg må med skam erkende at jeg havde overset det psu-krav - så jeg må ud og hente en og teste - det er så længe siden jeg har rodet med den slags - kan jeg ikke bare ha en ekstra som udelukkende er tilegnet grafikkortet ?
Min PC står i et ventileret skab og jeg tænkte at jeg i første omgang kunne undgå at skulle filtre alle ledningerne ud (stripset her og der for at undgå "rod" i kabinettet) og bare lade den nye psu stå ovenpå kabinettet ?
Avatar billede haverslev Novice
26. februar 2009 - 11:27 #17
Som vi siger her hos os. Hvad ikke haves, kan skaffes eller laves :)
Men, jeg vil dog ikke anbefale dig, at forsøge at køre med f.eks èn psu til grafikkortet og èn til resten.

Men du behøver jo ikke at pille den gamle ud i første omgang, for at prøvekøre systemet.
Du kan blot lade den "nye/lånte" PSU ligge ved siden af kabinettet og blot montere alle stikkene fra den.
Men det er ikke sikkert at alle ledningerne er lange nok til, at du kan have PSU`en liggende ovenpå kabinettet
Avatar billede grineren Nybegynder
26. februar 2009 - 12:59 #18
ok haverslev din gæve svarkriger :)
Nu prøvede jeg med en 600 w PSU  - stadig samme triste blå skærm "windows har konstateret en fejl...bla bla " ingen konkrete oplysninger.
Jeg har næsten givet op ny, selvom det er fristende at se om en clean install skulle hjælpe... ?
Avatar billede Jensen DK Novice
26. februar 2009 - 13:04 #19
Hvad med det 6 pin stik i enden af kortet?
Avatar billede grineren Nybegynder
26. februar 2009 - 13:11 #20
6-pin ?..er det ik et 8 pin ? som går ud i 2 molex ? og det får begge strøm direkte fra PSU'en.
Hver gang kortet skal initialiseres af windows, LIGE før driveren skal installeres, smider den en blå skærm op.
fatter det ik..
Avatar billede haverslev Novice
26. februar 2009 - 13:42 #21
lyder mærkeligt, men får du en fejl meddelse?

Prøv at skrive fejlmeddelsen herinde - hvis du får en sådan.
http://www.hcma.dk/tips91to100.htm#no94
Avatar billede thesheriff Nybegynder
26. februar 2009 - 17:24 #22
Det er muligt, at vi ikke er enige, men ligefrem at hakke hinanden med økser, bruger vi ikke :)

Er Win fuldt opdateret inkl. .NET Framework?
Avatar billede grineren Nybegynder
27. februar 2009 - 09:39 #23
Nu skal jeg lige være weekendfar og så hopeer jeg måske om bord i en clean install i næste uge som sidste forsøg.
win er 100 opdateret - ja :)
Avatar billede grineren Nybegynder
15. marts 2009 - 00:53 #24
hej igen :)

Jeg ved ikke hvem der har gjort sig fortjent til pointene ?

Løsningen var at lave en clean install og downloade/installere hitfix drivere fra producentens hjemmeside.

Min beskedne northQ PSU (400W) kunne faktisk godt trække det. kortet fik 2 molex direkte fra psu.

Tusind tak for al jeres hjælp og gode råd :)

venlig hilsen

Søren
Avatar billede thesheriff Nybegynder
15. marts 2009 - 13:01 #25
Du fandt jo selv løsningen, så snup du dem selv :)
Avatar billede haverslev Novice
15. marts 2009 - 17:32 #26
Enig :)