Avatar billede krawlor Nybegynder
25. februar 2009 - 19:00 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

vil ikke boote ?!

Hejsa!

Jeg sidder med en Acer aspire 1201 som ikke vil boote.
Der var vista på den og ville have xp i stedet.
Fandt diverse drivers til xp og gik igang med at installerer.
Bootede fint fra cd og installationen gik igang.
Fandt kun 1 ud af de 2 partitioner som disken er delt op i og den viste heller ikke korrekt plads størrelse, tænkte jeg nu ikke nærmere over og valgte den partition den fandt.
Ntfs formatering og så kopierede den installations filerne.
Nåede til det punkt hvor den vil reboote.
Reboot og så skete der ikke mere, enten står den bare med en cursor i venstre hjørne eller også bliver den ved med at genstarte når den når til hvor den skulle boote, altså lige efter man ser alt det med at den detecter harddisk osv.
Kan fint se harddisk i bios så det er ikke fordi computeren lige pludselig ikke kan se den mere.

Mit næste skridt er at prøve en anden windows xp og se om det gør nogen forskel.

Ellers nogen som har nogle tips eller ideer ?

tak!
Avatar billede freddie_dk Nybegynder
25. februar 2009 - 19:04 #1
Jeg ville forsøge igen.

Det med at prøve en anden skive med windows xp er ligemeget, burde intet have at sige.
Medmindre det er noget brændt-pirat-lort...
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2009 - 19:29 #2
Det lyder måske lidt hårdt, men bare rolig jeg mener hvert et ord, rigtig meget tyder på at du ikke har specielt meget styr på det du er igang med. Hvis installationen kun har fundet en partition og denne ikke vises i korrekt størrelse så burde det næsten være en selvfølge at man bringer det forhold i orden før man forsætter.
Sket er sket, jeg tror dit problem løses således, download og brænd www.helgec.dk/insert.iso - skal brændes som bootimages se hvordan på www.helgec.dk/livecd.html - boot op på skiven og vælg "gparted" www.helgec.dk/gparted.html - højreklik på den partition der indeholder dit styresystem - vælg menuen "Manage flag" - sæt flueben i "boot" - genstart uden cd og nu vil din computer sikkert boote i XP
Avatar billede krawlor Nybegynder
26. februar 2009 - 18:50 #3
Hej Helge!

Tak for dit svar.
Jeg tager det ikke som en negativ bemærkning du kommer med, men jeg har aldrig oplevet det problem før, har gjort det mange gange uden problemer.
Sidst du hjalp mig linkede du til et program som hedder Knoppix, har testet det og kunne ikke få det til at virke, når jeg bootede fra den cd som jeg havde brændt fra det image, kom den til sidst og skrev at den ikke kunne finde system filerne.

Lyder interessant det du skriver, men jeg tænker bare, den blev jo ikke færdig med installationen, den er kun nået til det punkt hvor den lige har kopieret installations filerne over, hvorefter den booter op for første gang og fortsætter installationen, ville det stadig virke det du skriver ?
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2009 - 18:58 #4
Ja, det er jeg nogenlunde sikker på - hvorfor ville knoppix ikke virke?
Avatar billede krawlor Nybegynder
26. februar 2009 - 19:12 #5
jeg skulle måske fortælle det fra starten af.
Jeg hentede den via det link du havde skrevet i et tidligere indlæg hvor du gav mig råd og vejledning.
Hentede UK versionen som du skrev, og brændte den på cd med det brænder program som du anbefalede.
Når jeg startede op fra cd'en kom jeg til hvor jeg skulle trykke "Enter" for at starte det hele op.
Så begyndte den på lidt sjov, og så skriver den at den søger efter system filerne.
Da den så har søgt lidt, får man en fejl meddelelse at den ikke kunne finde systemfilerne og at man får en meget begrænset "shell".

Prøvede et par gange men med samme resultat.
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2009 - 19:18 #6
OK! er det en bærbar?
Avatar billede krawlor Nybegynder
26. februar 2009 - 19:18 #7
Nej, det er en stationær pc.
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2009 - 19:25 #8
UPS! prøv alligevel følgende, straks når KNOPPIX starter op står der "Boot" nede i venstre hjørne og omgående skal du taste F2 herefter skriver du "knoppix noapic" uden "" -> enter -> og se så om det ikke hjalp
Avatar billede krawlor Nybegynder
26. februar 2009 - 19:46 #9
Ok, det vil jeg prøve, tak :)
Avatar billede krawlor Nybegynder
27. februar 2009 - 10:04 #10
Nå, så prøvede jeg insert som du anbefalede, men får nøjagtig den samme fejl som med KNOPPIX.
Helt præcist skriver den:
"Can't find INSERT filesystem, sorry."
"Dropping you to a (very limited) shell.

Kan se at den efter at have skrevet en masse på skærmen, og lige efter den venter på at evt. usb tilslutninger skal reagerer, begynder at søge efter system filerne i nogle foldere, men finder dem ikke.

Har prøvet med den løsning du kom med til KNOPPIX hvor jeg så i stedet skrev INSERT noapic, men når frem til den samme fejl.

Har du andre ideer Helge ? :o)

Igen, hentet fra din side og brændt med cdburnerxp som du anbefaler.
Avatar billede Slettet bruger
27. februar 2009 - 11:58 #11
Har du også prøvet med knoppix og "noapic"??
Avatar billede krawlor Nybegynder
27. februar 2009 - 12:12 #12
Nej det har jeg dog ikke, kan man bruge knoppix til at få gang i disken igen, ligesom insert ?
Jeg sidder lige et andet sted end hvor min knoppix ligger, men kunne sef. bare hente den igen og brænde den.
Avatar billede Slettet bruger
27. februar 2009 - 12:46 #13
Ja! det var jo derfor jeg skrev det, har du fastnet eller Skype med mikrofon
Avatar billede krawlor Nybegynder
27. februar 2009 - 13:24 #14
Jeg har skype ja :) hvad hedder du så kan jeg adde dig ? eller kan man skrive en privat besked herinde så jeg ikke behøver at poste det i forum ?
Avatar billede Slettet bruger
27. februar 2009 - 14:00 #15
Jeg hedder "susebruger" prøv at fange mig kl. 15:00
Avatar billede krawlor Nybegynder
27. februar 2009 - 14:03 #16
Ok, jeg skal prøve at være online der, takker :)
Avatar billede krawlor Nybegynder
27. februar 2009 - 17:22 #17
Tak for hjælpen Helge!
Avatar billede krawlor Nybegynder
27. februar 2009 - 17:23 #18
Hmmm hvordan kan det være at jeg ikke kan vælge en af dine svar og tildele points ? kan kun vælge det aller første svar men ikke nogen af dine ?
Avatar billede vejmand Juniormester
27. februar 2009 - 17:49 #19
Det er fordi helgec har sendt som "Kommentar" og ikke som "Svar".
Point kan kun tildeles til "Svar".

Nu ved jeg, at helgec ikke modtager point, så send selv et "Svar" og tag dine pont tilbage.
Du sender som "Svar" ved at flytte den lille prik, lige ovenover boksen som du skriver i.
Avatar billede krawlor Nybegynder
03. marts 2009 - 16:32 #20
Ok, tak for det vejmand :o)