Avatar billede morticuz Nybegynder
25. februar 2009 - 14:00 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Importer til C5 2008 fra anden PC med C5 2.0

Hej Eksperter.

Vi har en computer med C5 2.0 installeret, og hvor alt vores regnskab osv. ligger på, og vi vil gerne importere det til vores nye maskine som vi lige har installeret C5 2008 på... Jeg har ikke så meget forstand på C5, så undskyld hvis det er dumt spørgsmål, men jeg kan bare ikke finde eksporter/importer knapperne.

Nogle der har nogle ideer til det? :)
Avatar billede jeki Nybegynder
25. februar 2009 - 14:37 #1
Det kan gøres ganske enkelt ved at tage en kopi af mappen med C5 - typisk hedder den C5win - og simpelthen kopiere den til den nye pc.
Avatar billede jasman Nybegynder
25. februar 2009 - 15:01 #2
Det vil jeg mene du ikke kan uden videre.

Hvis den gamle installation er version 2.0, og den nye installation er version 2008 (5.0 eller 6.0 tror jeg), så er der sket en hel del med datamodellen i c5 der gør, at det jeki foreslår nok ikke vil gå godt. :o(

Jeg er bange for at der skal en hel del versionsopdateringer til, for du kan køre videre på version 2008. Læs: du er nok nødt til at kontakte en c5-forhandler/konsulent.

Normalt plejer man at skulle via de andre major-versioner for at dataene opdateres/opgraderes korrekt, da hver version indeholder kørsler som opdaterer data fra den gamle version til den "nye" version.

D.v.s. fra 2.0 til 3.0.
Og fra 3.0 til 4.0 etc. op til den nyeste version.
Avatar billede jeki Nybegynder
25. februar 2009 - 15:10 #3
Undskyld, jeg fik ikke læst spørgsmålet ordentligt, så jasman har selvfølgelig ret.

Jeg læste ikke længere end ny maskine og så kan man nemlig godt kopiere.

Hvis der er tale om en ver. 2.0 uden tilretninger kan man godt kopiere datafilen over i den nye og køre opdateringskørsler via XAL/Kør, men jeg giver jasman helt ret, det skal gøres af en C5-konsulent.
Avatar billede morticuz Nybegynder
25. februar 2009 - 15:22 #4
Jeg kan i hvert fald ikke finde C5 mappen i det nye, men har så fundet ud af at den har smidt en del under Application Data mappen, og så har jeg prøvet at smide nogle Dat filer derover og set om det kunne gøre noget, men nu får jeg bare en fejlkode om at jeg ikke kan gå videre før at jeg har ændret en landekode et sted, og når jeg prøver på det før jeg en anden fejlmeddelse om at jeg ikke kan ændre det her før jeg har opdateret databasen eller sådan noget (sidder ikke lige ved computeren nu)

Er der slet ikke nogle konventeringsværktøjer, og nogle import/ekport funktioner så man kan få det ud og ind med en enkel fil eller noget? :)
Avatar billede jeki Nybegynder
25. februar 2009 - 15:38 #5
Nej, så let er det desværre ikke.

Alle data ligger godt nok i en enkelt fil nemlig C5data.xxx (xxx er som regel lig med dat, men hvis man har flere regnskaber er endelsen en anden), men det hjælper dig ikke idet der skal gennemføres en række opdateringskørsler for at du kan bruge datafilen i den nye version.
Avatar billede morticuz Nybegynder
25. februar 2009 - 15:42 #6
Hvad bør jeg så gøre?

Kan jeg selv lige alle de der opdateringskørsler? Og hvordan gør jeg det lige? Skal man installere alle programmer så?? Og er det den eneste løsning? :)
Avatar billede jeki Nybegynder
25. februar 2009 - 16:25 #7
Der er desværre kun et svar: Du skal have fat i en C5konsulent.
Det kræver års erfaring at gennemføre en sådan opdatering korrekt.
Avatar billede mariaf Juniormester
25. februar 2009 - 19:30 #8
En nemmere og ofte bedre løsning er at tage dine primoposter pr. 1. januar og lægge dem ind i den nye c5. Herefter bogfører du op på normal vis - når du har kunnet leve med en version 2.0 har du næppe mange posteringer.

Skal du op gennem versionerne, så få et fast tilbud eller vær helt sikker på at din konsulent har prøvet det før. Vi har set nogle katastrofer både til 4.0 og til 2008, hvor konsulenten ikke har haft erfaring og viden nok.