Avatar billede wmkurt Nybegynder
04. juli 2001 - 01:16 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Adsl og Router

Jeg har ADSL og en router fra asuscom (ISDNLink Nat Router Inet-850),1 fast ip-adresse og 4 pc\'er.

Spørgsmålet er så, hvordan forbinder/opsætter jeg det sådan at alle 4 pc\'er kan bruge Adsl, eller kan det ikke lade sig gøre, skal jeg invisterer i en anden router.

Jeg har snakket med en fra teledanmark og han var ret sikker på at det sagtens ku komme til at køre,han forklarede mig også hvordan, men trods ihærdige forsøg og mange timer kan jeg ikke få det til at virke.

Så hjælp!!!!
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
04. juli 2001 - 01:18 #1
selvfølgelig burde det virke, men kender ikke lige routeren, hvor mange porte er der i routeren
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
04. juli 2001 - 01:21 #2
Kan du evt. skrive det af teledk\'s forklaring som du kan huske.
Avatar billede jelzin101 Praktikant
04. juli 2001 - 01:21 #3
hvis der ikke er porte nok skal du investere i en switch og forbinde den med routeren.
Avatar billede jakoba Nybegynder
04. juli 2001 - 01:25 #4
http://www.nicorp.org/midata/isdn.asp

lyder lidt underligt at en ISDN router skulle gå til ADSL?
Avatar billede plexx Nybegynder
04. juli 2001 - 01:25 #5
prøv at se på:
http://www.net-faq.dk/
der kan du måske finde dit svar.
Avatar billede plexx Nybegynder
04. juli 2001 - 01:27 #6
Man kan visk nok låne en router fra Teledanmark koble det til sit ADSL og så er det bare at vægle hent automatisk ip adresse på alle din 4 computere.
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
04. juli 2001 - 01:30 #7
Med dit abonnement (hvis du har teledk som udbyder) følger der automatisk router med.

Skulle du have fravalgt denne p.g.a. deres standardkonfiguration, kan du her:
http://proaccess.jth.net/
finde oplysninger til hvordan man gør næsten alt med teledk\'s routere
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
04. juli 2001 - 01:49 #8
>>jacoba, der står da også printserver *lol* hvordan hænger det sammen ???
ASUSCOM ISDN Router INET-850 ISDN router, 4 porty 10BaseT, 1 port PrintServer
Avatar billede wmkurt Nybegynder
04. juli 2001 - 08:46 #9
>>Eric-pedersen
Hvorfor er du så sikker på at det vil virke.
Routeren består af 4 porte ethernet + uplink og en isdn-indgang, har indbygget DHCP-server.
Teledanmark sagde at routerens ip-adresse skulle være lig med min faste ip, og at pc\'erne herefter skulle have routerens ip-adresse (dvs. min faste ip) som gateway samt de angiven DNS-adresser til teledk.

I routeren er der også noget der hedder routings-table eller lign., men iflg manualen skal det kun bruges hvis jeg har mere end en router.
Avatar billede jakoba Nybegynder
04. juli 2001 - 08:48 #10
carsten_lusk > mener blot det betyder der sidder en lille spooler i routeren foran den port.
Avatar billede wmkurt Nybegynder
04. juli 2001 - 08:50 #11
>> jelzin101
Der er porte nok, og skulle det knibe kobler jeg min hub på, det har jeg gjort når jeg har mere end de 4 pc\'er koblet på, og det virker fint nok. Også angående deling af internet via ISDN-forbindelsen.
Avatar billede wmkurt Nybegynder
04. juli 2001 - 08:52 #12
>> jakoba
Hvad skal jeg med det links, det viser jo blot en oversigt.
Avatar billede wmkurt Nybegynder
04. juli 2001 - 08:53 #13
>> plexx
Har kigget på www.net-faq.dk i flere timer.
Avatar billede wmkurt Nybegynder
04. juli 2001 - 08:55 #14
>> plexx
Nej man kan ikke låne en router af Teledanmark med den forbindelse jeg har valgt (bredbånd), det var det første jeg spurgte om.
Avatar billede wmkurt Nybegynder
04. juli 2001 - 08:57 #15
>> eric-pedersen
Og nej der følger ikke en router med, og man kan ikke engang købe en router hos teledk, pga det tilbud jeg har valgt (bredbånd se www.teledanmark.dk).
Avatar billede wmkurt Nybegynder
04. juli 2001 - 09:06 #16
>> eric-pedersen
http://proaccess.jth.net/ virker ikke, skulle der stå noget interesant der.

>>carsten_lusk
Ja der en printer udgang på routeren til sharing af en printer, jeg ved ikke om man ligefrem kan kalde det en printserver.

Avatar billede drone Nybegynder
04. juli 2001 - 13:48 #17
Til bredbånd kan man faktikst købe en router af teledk. ca. 1800,-

Routeren som de sælger til bredbånd er sandsynligvis en d-link di-704.

Jeg skriver sandsynligvis, da jeg har fået modstridende oplysninger fra teledanmark. Der er dog en tekniker der har givet mig ret i at der er tale om netop denne router.

En af mine kollegaer har netop købt denne router(ikke af teledanmark), til ca. 1800. Og er godt tilfreds med den.
Avatar billede wmkurt Nybegynder
04. juli 2001 - 15:15 #18
1800 kr, det synes jeg er ret dyrt, kan man ikke få en billigere router.
Avatar billede jakoba Nybegynder
04. juli 2001 - 15:55 #19
wmkurt >> link var til erik-pedersen der ville vide mere om din router.
Avatar billede drone Nybegynder
04. juli 2001 - 22:56 #20
wmkurt >> se mit svar på
http://www.eksperten.dk/spm/86572

Det spørgsmål kender du sikkert ret godt.

Der henviser jeg til en router til 1375,-

Mig bekendt kan det ikke gøres meget billigere.

Avatar billede wmkurt Nybegynder
05. juli 2001 - 08:50 #21
Er der virkelig ingen der kan svare på mit spørgsmål:
Kan nævnte router bruges til Adsl eller ikke, og hvis ja hvordan.
Avatar billede wmkurt Nybegynder
06. juli 2001 - 13:51 #22
Jeg har selv undersøgt sagen hos 2 forhandler og en teknikker hos Miradata.

De 2 forhandler sagde at da det var en Isdn-router, kunne den ikke bruges til Adsl, det var de ret sikker på, men de er selvfølgelig også interesseret i at sælge mig et og andet.

Teknikkeren kendte ikke min isdn-router, og kunne derfor ikke sige om den vil virke eller ej. Men det viste sig at de selv forhandlede et lign. produkt (en Prestige isdn-router med 4 porte og printer udgang), og den var han helt sikker på at man ikke ku bruge til Adsl.

Så derfor må konklusionen være, med mindre der er en der kan bevise det modsatte, at jeg ikke kan bruge min Asuscom router til Adsl.

(Hvis der er en der kan gi mig en brugbar løsning, får han/hun stadig 200 point)
Avatar billede santos5151 Nybegynder
12. juli 2001 - 22:56 #23
Du kan bruge en ældre pc til router(f.eks. 486 DX2 66 Mhz)hvor du installerer linux.
Jeg har selv en som agerer filserver for windows
og router for mit LAN
Avatar billede wmkurt Nybegynder
18. juli 2001 - 02:11 #24
Ja, det er også det jeg har gjort nu, næsten.
Jeg har installeret win 2000 på en pentium 166 med 64 mb ram og det virker fint.

Og nu har jeg solgt omtalte router, så nu er det for sent hvis en eller anden kan bevise at den ka bruges til adsl, ikke angående de 200 point dem skal vedkommende nok få, men jeg har bare ikke noget at bruge løsningen til mere.