Avatar billede enriko Nybegynder
24. februar 2009 - 20:43 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Bør jeg skifte Triax antenne forstærkeren ud?

i huset som jeg bor nu  hvilket jeg har gjort i gennem 2 år nu , har der været brugt triax antenne forstærker af typen 402/ 15br.

så har jeg også en udenfor hvilket jeg ikke  har tjekket op på.

Jeg synes der er lidt sne på skærmen , det kan bedre ses efter jeg har fåetmin fladskærm ,problemet kunne også ses før.

Spørgsmålet er om den her triax antenne forstærker er god nok , eller for gammelt? jeg kan ikke finde noget decideret specifikationer på det her  jeg håbede på en venlig sjæl havde styr på det eller kendskab. Ellers må jeg kontakte firmaet  Triax.

Link til et billed af triaxen : http://img21.imageshack.us/my.php?image=clipboard01jjc.jpg

Der er to tynde ledninger forbundet til midter terminal , dem skal i ikke tage jer af :)
Avatar billede Jensen DK Novice
25. februar 2009 - 07:24 #1
Det ligner en strømforsyning til forstærkeren som sidder oppe ved antennen, har du skruet på den blå skrue til bedste billed visning?
Avatar billede enriko Nybegynder
25. februar 2009 - 10:22 #2
strøm forsyning?

nej jeg har ikke skruet på den endnu , der står uhf og vhf på den , så det må være hvilken frekvens man vil have den skal forstærke bedst ved.
Avatar billede falster Ekspert
25. februar 2009 - 11:49 #3
Jeg tror, at billedet er af en (ældre) forstærker ("Amplifier"). Men silbidor har ret i, at forstærkeren normalt sidder så tæt på antennen som muligt og strømforsyningen sidder normalt "indendørs".

Til gengæld tror jeg ikke, at du rigtig kan få klaret dit problem gennem sådan et "netforum".

Der er mange lokale forhold, der påvirker god tvmodtagelse via antenne.

Det bedste du kan gøre for at få fuld glæde af din fladskærm er - evt. med lokalkendt prof. hjælp - at få din antenne, din forstærker og eventuelle filtre renoveret til bedst mulig modtagelse af de nye digitale signaler.
Avatar billede enriko Nybegynder
25. februar 2009 - 13:38 #4
jeg har et stik  der sidder i væggen hvor der sidder den her triax på. triaxen og stikket i væggen er forbundet med en antenne kabel der er en meter , hvis ikke det er længere, over en meter hvertfald.  så derefter går den vist ud hvor der er mindst 10 meter til en anden forstærker tror jeg , hvertfald en boks hvor der sidder en del antenne ledninger. så derefter går den til tv, hvor der er mindst 10 meter.
Avatar billede Jensen DK Novice
26. februar 2009 - 06:38 #5
Det lyder som om at storm P. har været på besøg, det er muligt at den er sat som linie forstærker, prøv om den er sat til bedste billed på den blå skrue.
Avatar billede Jensen DK Novice
01. marts 2009 - 07:59 #6
Har du prøvet?
Avatar billede enriko Nybegynder
01. marts 2009 - 22:23 #7
Hej Silbidor,

nej jeg har ikke prøvet endnu, har desværre ikke haft noget tid i weekenden. jeg vil først købe noget antenne kabel og forbinde direkte til triaxen så går jeg uden om at ledningen skal ud  til en anden forstærker og så tilbage til stuen.  hvis det gør signalet bedre så ved jeg at ledningens vejen er alt for langt og måske forstærken ikke kan gøre for den lange vej:D enten må jeg købe et hvis det er jeg finder ud af at blå skruen  heller ikke virker. jeg skal nok vende tilbage .
Avatar billede enriko Nybegynder
16. marts 2009 - 20:31 #8
jeg har afprøvet at stille den blå skrue i en positon hvor jeg prøvede at få billede bedre frem på skærmen, men det hjalp desværre ikke.

På triaxen fonbundet jeg en antenne kabel direkte til  tv , det hjalp heller ikke.

uden for fandt jeg ud af at der sidder en 4 way splitter , altså en signal omdeler eller hvad man nu kalder det . Derfra forbundet jeg  en antenne kabel direkte til tv , men det hjalp heller ikke, det gjorde jeg fordi jeg havde en mistanke om at  antanne kablet der bliver brugt i øjeblikket havde dårlig skærm. men det var det desværre ikke.

så ved jeg ikke hvad jeg mere skal finde på
Avatar billede Jensen DK Novice
17. marts 2009 - 07:10 #9
Hvor i landet bor du, for du kan lige så godt bygge antennen om til digital tv, der laver Triax en 360 graders antenne med en forstærkning på 28db,flere fladskærme kan stilles til at levere 5v. til antenneforstærkeren, du skal bare vide om dit signal er højsontal eller verdikal.
Hvis det ikke er det rigtige filter der sidder oppe ved antennen kan det også lave sne på skærmen, men du kan sætte en forstærker op lige før filteret, og en strømforsyning nede i stuen, som passer til forstærkeren, samt kasser den triax du har siddende nu.
Her er et link til en mulighed du måske kan bruge.
http://www.parabolspecialist.dk/shop/triax-ufo-95-1256p.html
Avatar billede enriko Nybegynder
17. marts 2009 - 22:45 #10
jeg bor i greve ,,  aner faktisk ikke om signalet bliver sent hori eller verticalt,

du siger noget med filter, men har jeg overhoved noget filter siddende ? så vidt jeg ved har jeg en  antenne eller linje forstærker og en splitter,
Avatar billede Jensen DK Novice
18. marts 2009 - 07:32 #11
Du burte have et antendefilter oppe ved antennerne, og når du bor i greve så er det højsontal signal, og DR2 fra gladsakse er på kanal 8 verdikal, alle de digitale kanaler er højsontale signaler.
Avatar billede enriko Nybegynder
18. marts 2009 - 19:27 #12
skal jeg stadig gør det  når jeg få min signal fra antenne forening?
Avatar billede jegveddet Nybegynder
18. marts 2009 - 19:57 #13
Det du har på billedet er en linieforstærker,
1. Prøv at tage et kabel før din 4-fordeler og sæt til dit tv.(Køb evt en COAX samler)

se billedkvaliteten.

2. Tag et kabel og sæt før din 4-fordeler og i input på din TRIAX linieforstærker, sæt output til dit tv og se signalet, skru evt. på forstærkeren og se om det er bedre.

3. Hvis forslag "2" hjælper så prøv at sætte din linieforstærker efter efter din 4-fordeler men før dit stik i væggen.

4. prøv at sætte dit tv direkte på ledningen fra din antenneforening.

Under alle omstændigheder skal din linieforstærker sidde før dine vægudtag.
Prøv evt. at lave en tegning af hvordan det er sat sammen nu og tag gerne nogle billeder af 4-fordeler m.m.

Hvad laver de 2 hvide tynde ledninger i din linieforstærker???
Avatar billede enriko Nybegynder
18. marts 2009 - 23:42 #14
jeg kunne ikke lide min digital kamera , så her har jeg tegnet lidt,  håber det hjælper.

sidst havde jeg taget en ledning fra triaxen og direkte til tv, Hjalp ikke.

- så tog jeg en ledning fra før splitteren  og forbundete den direkte til tv, hjalp  heller ikke.

jeg havde  gjort det da vi flyttede ind , men så var der sne over alle kanaler,

http://img291.imageshack.us/my.php?image=oversigt.jpg

De to ledninger var bare til test , det findes ikke mere, det blev fjernet efter jeg tog billederne . hvilket er ret  lang tid siden
Avatar billede Jensen DK Novice
19. marts 2009 - 06:30 #15
Jeg fik forståelsen af, at du havde egen antenne, din tv dåse i vægen kan være defekt, så du skal henvende dig til antenneforeningen.
Avatar billede enriko Nybegynder
29. december 2009 - 00:14 #16
jeg har ladet min antenne forstærker være, nu venter jeg til at der kommer en løsning fra antenneforenings side med hensyn til digitale kanaler
Avatar billede Poko1 Ekspert
29. december 2009 - 01:08 #17
Lige til fer alle det er ikke en antenneforstærker men en strømforsyning med en to fordeler i midten det er sikkert der der er noget galt den skal se ind i 2 70 ohms kabler det er antenne impedansen på kabler og det er forstyrret af de tråde der er sat på den venstre udgang! den højre er netledningen den venstre sender sender en spænding gennem et antenne kabel der går op til en antenne forstærker der idder oppe ved antennen!
Avatar billede Poko1 Ekspert
29. december 2009 - 01:12 #18
Ps. den venstre er jo ikke et antenne ledning 70 ohm men måske en uendelig belastning og så forstår jeg ikke at der er sne på analoge signaler er da nedlagt!
Avatar billede jegveddet Nybegynder
29. december 2009 - 19:38 #19
poko1: det ER en forstærker, der står jo netop "amplifier" på, det er bare en ældre linieforstærker med 2 udgange
Avatar billede Jensen DK Novice
30. december 2009 - 06:52 #20
Antenne udstyr til tv i DK er normalt 75 ohm.