Avatar billede bdf Mester
22. februar 2009 - 23:38 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

TDC Statisk IP & Linksys WRT54G (Ustabilt Internet)

Hejsa Eksperter :)

Skal have sat noget trådløst internet op hos svigerforældrene som i forvejen har TDC Bredbånd (Statisk IP).
Til opgaven har de købt en Linksys WRT54G router som har fået følgende opsætning:

WAN: Automatik Configarution - DHCP
Router IP: 10.0.0.1
DHCP Server: Enable

Med en PC sat direkte i moden fungerer internettet uden problemer. Når Linksys WRT54G er sat til, er der lys i følgende lamper: "Power", "Lan", "DSL" og kun nogle gange i "Internet"
Har prøvet at lave en opsætning med statisk IP som virker indtil der slukkes og tændes for strømmen igen! det fungerer jo ikke optimalt og hvad så hvis TDCs net skulle gå ned? så virker internettet jo ikke da modemet måske for tildelt nye adresser...

Hvad gør jeg/Hvad gør jeg lige forkert?
M.v.h.
Avatar billede leif Seniormester
22. februar 2009 - 23:43 #1
Er det en Statisk Fast IP eller Statisk DHCP IP de har ?
Avatar billede bdf Mester
22. februar 2009 - 23:47 #2
Pas :) men de har altså ikke fat ip
Det er det som standart følger med et TDC Bredbånd abb.
Avatar billede leif Seniormester
22. februar 2009 - 23:52 #3
Sluk alt udstyr -> Vent 4 timer -> Sæt Modem og Router til hinaden (Husk at bruge WAN porten på Routeren) -> Tænd Router og Modem -> Sæt en computer i en LAN port og prøv så.
Avatar billede leif Seniormester
22. februar 2009 - 23:58 #4
Og sæt routeren op til at få tildelt WAN IP via DHCP.
Avatar billede bdf Mester
22. februar 2009 - 23:59 #5
Jamen er "WAN: Automatik Configarution - DHCP" rigtig sat op?

Hvis dit råd skulle virke, hvad så hvis TDCS udstyr net skulle gå ned eller der kom strømafbrydelse? ville det så virker igen når internettet/strømmen kom igen?
Avatar billede leif Seniormester
23. februar 2009 - 00:03 #6
Ja, det skulle være rigtigt.

Men start med at slukke alt i 4 timer. Det er sikkert TDC's udstyr der ikke vil udlevere en adresse til routeren endnu pga. nogen låsninger som automatisk låses op.

Hvad hvis routeren går ned ? Du spørger mig om at teoretisk spørgsmål som ingen kan svare på.
Men hvorfor skulle det ikke virke ?
Avatar billede bdf Mester
23. februar 2009 - 00:07 #7
Ok prøver det med de 4timer næste gang jeg kommer forbi de gamle :)  mente nok også at der var noget med et tidsforløb når vi snakkede med TDC udstyr (Er selv trofast Cybercity Kunde)

Sorry lidt for mange spørgsmål :)

leif læg et svar, er 99% sikker på at din løsning virker og ved ikke hvorfor jeg kommer forbi de gamle igen så for at du ikke skal vente i en evighed på point så læg svar nu og så får du dem :)

M.v.h.
Avatar billede leif Seniormester
23. februar 2009 - 17:26 #8
Så vil jeg da smide et svar.
Avatar billede bdf Mester
02. marts 2009 - 16:13 #9
Halløj igen igen :)

Så fik jeg prøvet rådet med de 4timer og nettet virkede skam også fra kl 13:15 til kl 18:30 og så var "Internet" lampen sluttet endnu engang i TDC modemet.
Har haft snakket med TDC, de siger bare at længe at der er lys i "DSL" så er det mit problem og det er mit udstyr som ikke virker...
Jeg har haft prøvet med 2 forskellige routere (Linksys WRT54G & WRT54GX) og begge med opsætning "WAN: Automatik Configarution - DHCP" og ved begge virker nettet i nogle timer og så duer det ikke mere...

Hvad gør jeg? er så tæt på at få de gamle til at skifte til Cybercity!
Avatar billede leif Seniormester
02. marts 2009 - 17:33 #10
Hvad sidder der foran routeren ? Dvs. mellem routeren og telefonstikket.
Avatar billede bdf Mester
02. marts 2009 - 18:35 #11
Telefonstik > Skillefilter > TDC Modem > Linksys WRT54G > PC/Bærbar
Avatar billede nina84 Nybegynder
02. marts 2009 - 18:49 #12
Jeg har desuden oplevet samme problem med flere Linksys Routere - som skyldes en fejl i firmwaren. Man kan eventuelt sikre sig at denne er up-to-date.
Avatar billede bdf Mester
02. marts 2009 - 18:54 #13
Begge routere som er blevet testet på forbindelsen, har været "up-to-date"
Linksys WRT54GX med linksys egen firmware
Linksys WRT54G med DD-WRT firmware

Er der en anden router som svigerforælderne skulle overveje at købe som VIRKER 100% på en TDC forbindelse?
Avatar billede leif Seniormester
02. marts 2009 - 19:12 #14
bdf -> Lad nu nødvendigvis være med at skyde skylden på TDC. Jeg kan sige at jeg har oplevet op til flere Linksys routere som er ustabile på andre end TDC forbindelser. Nogen gange har løsningen været at skifte til den billige ned fra Fona
Avatar billede leif Seniormester
02. marts 2009 - 19:18 #15
Men når de mister forbindelsen, hvad siger WAN ipadressen ifølge Webinterfacet ?
Avatar billede bdf Mester
02. marts 2009 - 19:22 #16
Hvis jeg logger ind på Linksys`en så under WAN får jeg 0.0.0.0 så routeren mister sin ip
Avatar billede palcom Nybegynder
03. juni 2009 - 22:46 #17
Først og fremmest skal du finde udaf hvilken løsning du har igennem TDC.
Der er flere forskellige måder at tildele ip'er fra TDC' side.

Hvis vi tager udgangspunkt i at dine forældre har et privat produkt igennem TDC.
Igennem dette får de 2 dynamiske DHCP tildelte IPadresser.

Her skal din router selvfølgelig opsættes til at køre DHCP, så finder den selv ud af at trække IP adressen fra modemet.

Som support'en har forklaret dig, så er det med 99,9% sikkerhed et problem i dit udstyr, når DSL lampen lyser og der ingen aktivitet er i Internet.
DSL lampen viser at modem'et sync'er op til DSLAM'en(TDC centralen).
Internet viser om der er aktivitet på linjen.

Folk henviser til 4timers releasetid IP adresser fra TDC, denne ligger på max. 60minutter.
Hvis vi tager udgangspunkt i at du har et privatprodukt, har du 2 ipadresser tilgængeligt.
Dette vil sige at du har mulighed for at koble uden om routeren, uden at vente på at din IP bliver released fra TDC's side.

Næste gang du oplever problemer, så kabel direkte fra modem til en PC, på denne måde kan routeren udelukkes.
Hvis denne løsning skal lykkes, er det dog vigtigt har du har 2 ip adresser tilgængeligt.

Jeg håber dette hjalp dig en smule nærmere målet.