Avatar billede Slettet bruger
22. februar 2009 - 19:55 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hyletone fra XFX NVIDIA GTX 295-grafikkort

Hej eksperter,

Der kommer en konstant men ujævn hyletone fra mit XFX NVIDIA GTX 295-grafikkort. Lyden lader til at slippe ud gennem åbningerne til ventilering (altså ikke blæseren men derimod på siden af kortet). Hvad kan det skyldes, og hvad kan man gøre?
Avatar billede meterpunk Nybegynder
23. februar 2009 - 01:47 #1
Det lyder som et fænomen der kaldes "coil whine" og det tyder på at XFX GTX 295 i særlig grad lider af det. http://www.hol.dk/traad.aspx?fid=2&tid=474685

For en nærmere forklaring google "coil whine"
Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2009 - 11:10 #2
Ja, det er også min egen teori. Jeg prøver lige at kontakte sælger.
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2009 - 15:36 #3
Jeg har nu snakket med Komplett, der desværre ikke siger noget fornuftigt men bare vil have mig til at sende kortet ind. Dette agter jeg imidlertid ikke at gøre, da jeg ikke kan undvære det i de to-tre uger, der ofte går i forbindelse med reparations- og klagesager; jeg havde håbet at få tilsendt en nyt kort eller stedet på siden.
Altså er returnering ikke en mulighed. Kender I nogen løsninger på problemet? Jeg har hørt forskellige rygter om, at lim (!) over blæserfinnerne stabiliserer konstruktionen og mindsker mislyde, men om forslagene er virksomme er mig noget uklart.
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2009 - 15:37 #4
* ... tilsendt en nyt kort eller KREDIT på siden.
Avatar billede meterpunk Nybegynder
26. februar 2009 - 17:57 #5
Som jeg forstår problemet med "coil whine" er der ikke noget at gøre ved det.

En forklaring på engelsk "Coil whine is mechanical resonance of the coil with the frequency of the signal passing through it. Physically, a coil is just loops of wire, sometimes with a core other than air. If the frequency of the signal is in resonance with the physical wires of the coil, the coil may vibrate. Oft times, the vibration is beyond human hearing (yokes in TV's can do this), other times it's in the range of human hearing."
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2010 - 17:31 #6
Beklager, jeg glemte helt tråden; lyden forsvandt efterhånden i baggrundsstøjen fra alt mit andet larmende hardware!
Svar for point.
Avatar billede meterpunk Nybegynder
18. august 2010 - 21:46 #7
Et stk svar.

Godt at lyden "forsvandt" ;)