Avatar billede tastatur Nybegynder
22. februar 2009 - 12:10 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Boote fra eksterne harddisk udtaget fra computeren

Hej jeg har et problem.

Jeg har tager min harddisk ud af min laptop og vil gerne kunne boote den op som ekstern fra USB.
Men den booter ikke op, den siger NTLDR missing.

Hvordan får jeg bootet op? Mangler computeren noget eller kan den ikke find harddisken eller?

Hjæælp :)
Avatar billede tastatur Nybegynder
22. februar 2009 - 12:11 #1
Det skal siges at harddisken booter og fungerer fint når den er sat ind i selve laptoppen
22. februar 2009 - 13:37 #2
... du skal i BIOS fortælle at den skal Boote fra USB enhed...

Når den siger " NTLDR missing" er det fordi den som default forsøger at Boote på den (interne) hardisk der ikke findes ...

PS: Hvorfor er den udtaget ?
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
22. februar 2009 - 13:43 #3
Din eksterne USB harddisk er "slave" af det system den er tilsluttet. Den er altså bare en "dum" harddisk. Mit bud på hvorfor systemet siger at NTLDR mangler gætter jeg på er fordi du ikke har en harddisk i den bærbare. Kort sagt kan du ikke boote fra den eksterne harddisk fordi den altså er slave. Eneste måde jeg kan tænke mig til at boote den eksterne harddisk er at have en harddisk i din bærbare med et operativsystem der så indeholder et virtual manager program som VMware med en reference af en art til den eksterne harddisk. Besværligt og i sidste ende giver det ingen mening at vælge den løsning.
Så ja, du har et problem <:)
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
22. februar 2009 - 13:45 #4
...og karise_larry har så foreslået det jeg ikke tænkte på :) Er vist lidt for træt <8)
Avatar billede tastatur Nybegynder
22. februar 2009 - 13:55 #5
Den kan godt boote men der kommer en BSOD
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
22. februar 2009 - 13:58 #6
Prøv at boote i fejlsikret tilstand ved at trykke F8 inden Windows bootskærmen kommer frem.
22. februar 2009 - 13:58 #7
PS: Hvorfor er den udtaget ?
Avatar billede tastatur Nybegynder
22. februar 2009 - 14:13 #8
snowflake, har prøvet men der kommer BSOD alligevel.

Karise LArry. Jeg har fået ny computer men min gamle laptops harddisk passer ikke i den nye, og vil gerne køre med den gamle.
Er der andre måder jeg kan starte den gamle harddisk op på?
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
22. februar 2009 - 14:31 #9
Det er sikkert muligt at køre sit operativsystem fra en ekstern harddisk, men det er ikke en god idé fordi USB er forholdsvis langsomt. Derfor har jeg aldrig prøvet det og tænkte ikke på karise_larry's løsning (undskyldninger, undskyldninger, undskyldninger ;)
Grunden til at Windows XP fejler er sikkert fordi "referencerne" til f.eks. grafikkortet er ændret fordi disken jo pludseligt ikke er direkte forbundet til den bærbare (ved ikke rigtigt hvordan jeg ellers skal forklare det).
Hvis jeg stod i samme situation hvor jeg absolut skulle have en ekstern harddisk til at fungere i en bærbar, så ville jeg overføre diskens indhold med f.eks. Norton Ghost (http://www.symantec.com/norton/ghost) til den nye disk i den bærbare.
22. februar 2009 - 14:47 #10
Nååå - sådan...
... det nævnte trix (direkte bruge en tidligere XP instalation på en anden Hardware) ka' ikke lade sig gøre !!! Netop fordi der er en anden Chpiset/Grafikkort, Hardware, ..., kombination som din (gamle) instalation ikke kender...

Install XP frisk på den NYE PC / Nye Harddisk med alt hvad dertil hører mht Drivers, Opdateringer, Opdateringer, M$ ServicePack, Opdateringer, ... + tilbehørsprogrammer.
Opdater JAVA, DirectX, ... osv osv osv ...
Sikerhedsprogrammmer + opdatering af samme... osv osv ...
Optimering, tilretning, Systemgendanlsespunkt, diskoprydning, defragmentering, ...

Når ALT dette er igang; vil nok ta' sin tid *S*. SÅ ka' du montere den gamle HD som USB Slave og overføre relevante filer.

NB NB NB: Du ka' _ikke_ overføre tidligere INSTALEREDE PROGRAMMER direkte til den nye XP C:\Programmer og så forvente at det vil virke med det samme; de SKAL rigtigt instaleres efter alle konstens regler...

http://www.eksperten.dk/artikler/1104
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
22. februar 2009 - 15:06 #11
karise_larry: Det kan godt lade sig gøre at ghoste Windows XP til en anderledes PC og så starte op i fejlsikret tilstand, ændre drivere, etc. Har prøvet det, men det kan absolut ikke anbefales fordi der er rester fra det gamle system og det gør det nye system ustabilt.

tastatur: Ghost kan kun anbefales hvis man har en identisk PC eller hvis man *absolut* af en-eller-anden grund skal have et program overført. Bid i det sure æble og gør som karise_larry anbefaler, nemlig at starte på en frisk. Det sparer en masse tid, ærgelser, og BSOD'er i længden.
Avatar billede tastatur Nybegynder
22. februar 2009 - 15:20 #12
Ideen var at køre mit 'gamle system' på den ny computer. Det ville spare mig for en MASSE, da jeg har alt muligt liggende på den gamle harddisk. Det er en næsten umulig opgave at skulle overføre alle vigtige filer og programmer.
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
22. februar 2009 - 15:42 #13
Så brug Norton Ghost eller et tilsvarende program der kan kopiere din gamle harddisk til den nye. Det kan bare overhovedet ikke anbefales. Jeg ville gøre det samme som karise_larry skriver i indlæg nummer 10, specielt delen med at bruge den gamle harddisk som slave indtil så meget data som muligt er overført.
22. februar 2009 - 20:46 #14
Avatar billede tastatur Nybegynder
22. februar 2009 - 21:04 #15
hvordan gir man point? Kan ik finde nogen knap
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
22. februar 2009 - 21:07 #16
Du kan ikke give point fordi hverken karise_larry eller jeg ikke har givet nogen svar. Bare giv points til karise_larry når han kommer med et svar.
22. februar 2009 - 21:46 #17
Ping...
(Det var et [svar]...)
22. februar 2009 - 21:47 #18
Ping...
(DET var et [svar]...)  *S*
Avatar billede Jensen DK Novice
23. februar 2009 - 07:48 #19
Hvorfor kører du ikke bare en reparer med din xp skive,på din eksterne HD med XP? på den nye maskine.
Avatar billede tastatur Nybegynder
23. februar 2009 - 19:46 #20
silbidor. Ville det kunne reparere den?
Avatar billede Jensen DK Novice
26. februar 2009 - 06:51 #21
Den kommer til at køre på din nye maskine hvis du kan få lov til at udføre denne på det drev bogstav som din eksterne HD. er blevet tildelt, mener at den selv finder din XP.
Det er muligvis en løsning at lave en reparer af XP, du mister ikke noget i dokumenter eller egne programmer, det er muligt at nogen opdateringer skal gentages.
Boot op på din xp skive, første gang du bliver spurgt om du vil installere, reparer eller afslutte vælger du installer ved at trykke enter, så kommer næste mulighed der vælger du R for reparer, så kører det, du skal have din produktnøjle/licenskode klar.
silbidor