Avatar billede toberg Nybegynder
21. februar 2009 - 14:00 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

opgørelse af personale timer

navn/dato1    2    3    4    5    timer    vagter
kurt    1    1    2    1/2    2/n    53    5

koder        tillæg
vagter    timer    17/06    H tid
1    7
2    8    5
n    8    8
1/2    15    5
2/n    16    16

problemmer tælv må ikke tælle nul med under vagter
vagter kan koderne for vagter blive gjort vaiable så de er bruger styret
Kan der laves en form for markering så regnearket kan tælle hvor mange søn og hellig dage der arbejdes
Lad os sige den 3 og 4 er lørdag søndag
Avatar billede jkrons Professor
21. februar 2009 - 18:32 #1
Til det første, altså undgå 0:

=TÆLV(A1:A100)-TÆL.HVIS(A1:A100;0)

Det næste forstår jeg ikke helt, hvad du mener med.

Om at tælle lørdage og søndage:

=SUM(HVIS(UGEDAG(A1:A61)=1;1))+SUM(HVIS(UGEDAG(A1:A61)=7;1))

ERet selv området til det rigtige og afslut med Ctr´+Skift+Enter
Avatar billede toberg Nybegynder
21. februar 2009 - 20:40 #2
Det jeg mener er når der arbejdes alle ugens dage på alle tidspunkter. Og personalet selv kan vælge hvornår de vil arbejde, blot de har et vist antal lørdage, søndage og heligdage.
Derfor ville det være godt om jeg kunne se hvor mange vagter der ligger på sådanne dage.
eksp. den 3 og 4 er lørdag søndag. Den 3 arbejdes der kode 2= eftermiddag. Den 4 arbejdes der kode 1/2 = formiddag/eftermiddag Altså ialt 3 vagter.
Regnearket ved vel ikke at den 3 og 4 er lørdag søndage når det består af dagene i en hel måned fra 1 til 31.
Derfor tænkte jeg man måske kunne markere dagene med en farve eller andet så regnearket kan kendkende dem og der udfra tæle dem.
Avatar billede toberg Nybegynder
21. februar 2009 - 20:55 #3
Har lavet den om så den passer med det jeg har.
TÆLV(B2:H2)-TÆL.HVIS(B2:H2;0)
Nu tæller den syv dage i vandret række, den tæller ikke en 0 dag med, fint. Men den tæller en hver gang den møder et tomt felt, hvilket den ikke skal gøre
Avatar billede jkrons Professor
21. februar 2009 - 23:23 #4
Hvis jeg har følgende felter i B2 til H2:

Ja 2 Tom 0 Ja Ja 0 giver formklen 4 som den skal. Altså tæller alle de felter, der indeholder en værdi, bortset fra de, som indeholder værdien 0. Men hvis dine celler er "tomme" på grund af en formel, fx en HVIS formel, der producerer " " eller "", så er de ikke rigtigt tomme, og bliver derfor talt med.

Hvis det er tilfældet, så ret til

=TÆLV(B2:H2)-TÆL.HVIS(B2:H2;0)-TÆL(HVIS(LÆNGDE(B2:H2)=0;1))

Afslut med Ctrl+Skift+Enter.
Avatar billede jkrons Professor
21. februar 2009 - 23:29 #5
Til det midsterste spørgsmål:

Hvis du kun indtaster 1, 2, 3, 4, osv. for dagene ved regnearket ikke, at det er lørdage eller søndage, men hvis du fx indtaster "rigtige" datoer: 1-1-09, 2-1-09 osv, vil Excel vide, hvad der er lørdage og søndage.

Du kan godt få markeret lørdage og søndage med en farve, fx via betinget formatering. Til gengæld skal du så have fat i en "brugerdefineret funktion", (altaså en VBA løsning) for at kunne tælle de farvede celler. Det har Excel ikke selv mulighed for. Her kan du evt. bruge min CountColor, som du finder her

http://www.kronsell.net/farvefunktioner.htm
Avatar billede jkrons Professor
21. februar 2009 - 23:30 #6
Avatar billede toberg Nybegynder
22. februar 2009 - 13:07 #7
Tak jeg har lært meget af det
Avatar billede toberg Nybegynder
22. februar 2009 - 13:09 #8
Nu skal jeg jo ikke dumme mig igen med de point.
Så hvordan er det lige jeg for tildelt dig dem
Avatar billede toberg Nybegynder
22. februar 2009 - 13:38 #9
Det med VBA tro jeg nok lige jeg skal have lånt en bog om, ved ikke engang hvor og hvordan koderne sættes ind.
Avatar billede jkrons Professor
22. februar 2009 - 13:44 #10
Spørg bare, hvis der er noget, du er i tvivl om. Du giver point ved at acceptere et/flere svar.