Avatar billede turbo3000 Nybegynder
19. februar 2009 - 16:28 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan virker recovery cd'erne som medfølger bærbar?

Jeg har en Acer bærbar computer. Den leveres med nogle recovery cd'er.
Men hvad er der på disse?

Hvis jeg fx formaterer harddisken eller skifter den til en ny og større. Kan jeg så gendanne Windows med recovery cd'erne? Eller skal der bruges nogle filer på hardddisken også??

Jeg håber min forklaring giver mening... ;)
Avatar billede turbo3000 Nybegynder
19. februar 2009 - 16:30 #1
Altså jeg ved godt hvad cd'erne gør. Men er de nok i sig selv til at gendanne systemet?
Avatar billede kskov Nybegynder
19. februar 2009 - 17:12 #2
Normalt sletter recovery-cd'er hele indholdet på hardisken, for at geninstallere programmer. Du mister altså alt du har på det drev (normalt C:) hvor systemet installeres.
Hvis du har opdelt din harddisk i to drev (C: og D:), vil det kun være det der ligger på C: der bliver formateret/ slettet af recovery.
Recovery vil nomnalt reinstallere hele styresystemet forfra, så du får en helt ren/ ny harddisk
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. februar 2009 - 20:19 #3
Medion recovery skiver er nogen gange afhængige af at den skjulte recovery partition stadig er der, for at recovery funktionen vil fungere.
Hvordan det er med Acer, kan jeg ikke udtale mig om.
Avatar billede turbo3000 Nybegynder
19. februar 2009 - 20:19 #4
Men kan recovery cd'erne installere Windows på en helt ny uformateret harddisk?
Kan jeg skifte harddisken og stadig gendanne systemet som da den blev leveret?
Avatar billede turbo3000 Nybegynder
19. februar 2009 - 20:21 #5
-->john_stigers - Det var nemlig lige det jeg frygtede... :)
Avatar billede kskov Nybegynder
19. februar 2009 - 22:30 #6
ACER har ved nyinstallation en "hemmelig partition" kaldet EISA. Ofte på 7-10 GB. Den er normalt skjult. I denne partition ligger hele recoveryens filer også. Når man nykøber en ACER, kan man lave en recovery-cd
Men selv om du formaterer hele harddisken på den nye Acer, vil EISA partitionen med alle filer ligge der fortsat.
Når du har lavet en recovery-cd, kan du godt geninstallere det hele som en ny harddisk:
1. du kan installere på den gamle hardisk igen, og det bliver som en ny maskine - inklusive den skjulte EISA partition
2. Du kan installere hele systemet med recovery-cd'en på en helt ny harddisk. men så får du ikke EISA-konfigurationen med
Vær opmærksom på, at hvis du har købt Acer med Vista, kan du ikke senere downgrade til en XP.
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. februar 2009 - 23:17 #7
Vista Business kan altid downgrades til XP.
Avatar billede thov Forsker
20. februar 2009 - 01:27 #8
Hvad hedder de CD'er som fulgte med ?
For det kan sagtens være sådan, at den skjulte recovery partition er helt overflødig (Har selv en Acer hvor det er tilfældet).
Avatar billede turbo3000 Nybegynder
21. februar 2009 - 15:00 #9
Recovery CD'erne hedder:

Disk 1
Ferrari 3000 Series System CD-ROM
P/N: SD.FR103.001
(Bootable)

Disk 2-1
Ferrari 3000 Series Recovery CD-ROM
P/N: RD.FR106.019
Danish (XP Home)

Disk 2-2
Ferrari 3000 Series Recovery CD-ROM
P/N: RD.FR106.019
Danish (XP Home)

Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.
Copyright 2003 Acer Inc.
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2009 - 15:08 #10
min kone har en acer ferrari uden recovery partion, vi en gang har gendannet fra 2 cd-rom der, fulgte med. Det er med xp pro
Avatar billede thov Forsker
21. februar 2009 - 19:25 #11
Præcis ! En boot CD og to med data. Filerne på dataskiverne ligner Norton Ghost images (.GHO) men er det ikke (Prøvede om Ghost kunne åbne dem, men nej).

Konklusionen er så den, at du problemfrit kan lægge en ny harddisk i 'dyret' og gennemføre en installation - alene ud fra de tre CD'er :-)