Avatar billede mckring Nybegynder
18. februar 2009 - 22:30 Der er 2 kommentarer

Differencer pga. afrunding

Jeg laver en regnskabsmodel hvor jeg henter bogførte tal ind på et dataark. Disse tal hentes over på en noter fane, hvor jeg afrunder tallene med formattering. Noterne hentes over på faner der viser Drift, Aktiver og Passiver.

Når jeg så lægger dem sammen, så får jeg diff. mellem aktiver og passiver.

Jeg har markering i "Præcision som vist" Under Funktioner/Indstillinger - Beregning.

Er der andre muligheder?
Avatar billede Michael B. Bom Juniormester
19. februar 2009 - 07:48 #1
Du kan bruge funktionen afrund
Hvis du har værdier i A1 og A2 kan du i A3 skrive
=afrund(a1+a2;2)

så vil du få et resultat med 2 decimaler, og undgå decimalfejl. Du kan også skrive en anden værdi end 2 - afhænger af dit ønske til decimaler
Avatar billede jkrons Professor
19. februar 2009 - 09:45 #2
Problemet kan ligge i, at du afrunder hver enkelt tal for sig. Hvis fx du har nogle tal, der først balncerer til sidst, kan en afrunding af de enkelte tal betyde, at de aldrig kommer til at balancere.

Forestil dig følgende tal

Aktiver Passiver
4,1234  5,3456
6,3456  5,5678
0,4444  0,0000
I alt    I alt
10,9134  10,9134

Nu formaterer jeg til tre decimaler og vælger Præcision som vist:

Aktiver Passiver
4,123  5,346
6,346  5,568
0,444  0,000
I alt  I alt
10,913  10,914

Jo flere tal du har, jo større vil differencen blive.

Præcis det samme vil ske, hvis du bruger AFRUND for hvert enkelt tal. Hvis du skal bevare de oprindelige værdier, kan du vælge at formatere mend UDEN at sætte præcision som vist.