Avatar billede dybfryser Nybegynder
03. juli 2001 - 19:53 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

FreeBSD installations-problem

Jeg har gjort som www.freebsd.org anbefaler...
Skaffet en gammel 486\'er - Ollivetti, og downloaded kern.flp og den anden .flp man skal bruge for at lave bootdisks... samt downloaded programmet fdimage som skal bruge til at kopier filerne over på to floppys der skal bruges til at boote 486\'eren... nu er problemet bare, at når jeg har gjort det og stikker disketten med kern.flp i maskinen og booter, så booter den normalt... og starter DOS..
Well... Noget tyder på der er noget boot-halløj på disketten, da pc\'en ellers ville have brokket sig over ugyldig bootdisk...

men hvad går der galt? jeg har prøvet med mange disketter, som er formateret fuldt igennem mange gange, uden dårlige sektorer...

//DybFryser
Avatar billede gellertekspert Nybegynder
09. juli 2001 - 18:13 #1
Du har ikke sat den til at boote på floppydrevet før harddisken i bios?

hvilken kommando bruger du helt præcis?
fdimage kern.flp a:
fdimage mfsroot.flp a:

Kom den ud med en fejl, da du skrev?
Er det et gammelt drev, som ikke kan skrive og læse images, der er på 2,88 mb? Prøv at skrive dem på en nyere maskine, og flyt dem over. Eller prøv at stoppe et nyere drev i.

mvh Søren
Avatar billede dybfryser Nybegynder
09. juli 2001 - 22:20 #2
Den booter fra floppy, derefter hd, ja

Jeg bruger de komandoer du bruger, ja, og den kom  med fejl evd første disk, hvorefter jeg fandt et par nye, formaterede dem fuldt ud og skrev de o filer ud på de to disketter uden fejl.

Ingen af de to images er på 2,88?

Der skrives fra et splinternyt drev, men de gamle skal måske skiftes ud - jeg vil prøve det...

Avatar billede gellertekspert Nybegynder
10. juli 2001 - 11:10 #3
Vi skal vist ud i noget nærmere diagnosticering, her.
Kan du skrive/boote på en anden maskine med de samme images?

Hvis ikke, er de to images måske brækket. Check størrelsen: Er de _nøjagtig_ 1474560 bytes store? Er de ikke det, er de blevet ødelagt under download. Prøv at bruge en alm. ftp klient, sæt transfer til bin, og hent dem igen. Bruger du fdimage i _ren_ dos mode (det skal du)?

Hvis du godt kan skrive/boote på en anden maskine, så har du måske noget boot-virus beskyttelse på dit bundkort. Hvad har du for et bundkort?

mvh
Avatar billede gellertekspert Nybegynder
10. juli 2001 - 11:12 #4
Hov, det med bundkortet er vist et åndssvagt spm, når det er en Olivetti. Glem det. Det samme gælder for det der med de 2,88 mb: Sludder...
Avatar billede dybfryser Nybegynder
10. juli 2001 - 11:16 #5
De to filer var på omkring 256 og 400-et-eller-andet kb...
Jeg downloaded dem ved hjælp af browser på ftp.freebsd.org - men som du siger ligger problemet måske i, at jeg kørte det i en dosprompt under windows?

Jeg ta\'r på ferie nu, men er tilbage på fredag, hvor jeg lige tester det hele igennem igen...
Avatar billede gellertekspert Nybegynder
10. juli 2001 - 12:43 #6
God ferie. Måske er du tilbage når du læser dette: En lille opgave til dig:
Lad være med at bruge browser til download. Åben en dos-prompt, kør
ftp ftp.dk.freebsd.org<CR>
cd pub/FreeBSD/releases/i386/4.3-RELEASE/floppies/<CR>

bin<CR>
get kern.flp<CR>
get mfsroot.flp<CR>
bye<CR>.

Dette burde give dig et par ubeskadigede images. fdimage dem i en ren dos-prompt.

God fornøjelse

mvh Søren
Avatar billede dybfryser Nybegynder
11. september 2001 - 08:32 #7
Sorry den lange svartid... Min maskine kører fint nu - mange tak for hjælpen :)