Avatar billede odps Nybegynder
18. februar 2009 - 12:40 Der er 4 kommentarer

BIOS

Windows skriver på blå skærm check bios memori optionen evt. disable sush as caching or shadowing hmm... kan ikke finde det
Avatar billede teknik Juniormester
19. februar 2009 - 19:09 #1
...Det du ser er en såkaldt "Blue Screen of death".
Ikke alle BIOS tilbyder disse options.
Da det 99% sikkert ikke ville hjælpe en trut at slå disse fra anyway, så glem du roligt at redde situationen ved at ændre i BIOS

..skulle du tvivle, så fikser jeg vel 5-10 af den slags fejl om året..

Løsning 1:
Det kan være vanskeligt at indkredse selve kilden til fejlen, men det første man bør gøre er at få harddisken scannet for fejl, noget som fx. kan gøres ved at vælge "kommando prompt" på en boot cd, eller ved midlertidigt at flytte Harddisken til en anden PC for scanning.

Skønsmæssigt 10-20% af tilfældene kan rettes op, ved at køre en sådan scanning.

Der er også en svag 0-5% chance for at virus kan være årsag, så har du muligheden, så tag en virusscanning med.
Der er ingen fare for at en virus "hopper over", med mindre man begynder at afvikle de programmer som ligger på den drilagtige disk.

***********
Løsning 2:
Er man (som de fleste) mellem de resterende 80-90%, så kan man ofte 50-70% af tilfældene, komme "videre ved at acceptere at man må starte forfra,
Da det samtidig er de færreste, som har mod på og tilstrækkeligt indsigt til at få kørt en scanning, når "skidtet ikke virker", så ender de fleste almindelige dødelige alligevel på det her spor...- Ny windows sporet..

Prop en windows CD i, og start en ny installation.
Vil den ikke starte fra CD, så skal man rette "Boot-sekvens" i Bios, eller trykke F8 ved opstart for at vælge boot drev.
Formater disken, ikke hurtig format), - og så installere en frisk windows.

..er der data som skal reddes ud bør det selvfølgelig gøres inden!!!

Kan kun gøres enten fra boot Cd, eller v. midlertidig flytning som omtalt ovenfor
Skal du vide hverdan data reddes, så løses det lettere med et helt nyt spm.

Man kan også installere "uden at formatere",  og derved bevare data - ikke at forveksle med program installationer - men det har jeg altid anset for noget "snavs", da man derved fjerner operativsystemet fra harddiskens hurtigste område.
**************

Normalt 60-80% af tilfældene, så kommer maskinen "op og køre" igen med denne medicin

- relateret info:

Ovenstående problemer klassificeres, hvis systemet ellers kan bringes i drift igen normalt som "software fejl".

..når der opstår så alvorlige softwarefejl, så skyldes det imidlertid oftest en undeliggende hardwarefejl.
oftest 50%+ små fejl i harddisken diskoverflade, som stille og roligt forværres.
jævnlig scan af disk og evt aktivering af S.M.A.R.T. kan derfor
anbefales hvis du fortsat vil benytte denne harddisk.

Sjældner 0-20% af tilfældene kan der være tale om defekt RAM, eller en anden defekt systemkomponent, som fremprovokerer sofwarefejlene.
Ram kan testes ved midlertidigt at erstatte med RAM fra en andne PC, .- Vær dog opmæksom på at RAM skal være rigtig type og frekvens.

mvh :-)
Teknik
Avatar billede odps Nybegynder
20. februar 2009 - 05:18 #2
Hej Teknik
Ved du har mest lyst fuldstændig opgive denne comp.Mener have prøvet alt, geninstaleret på ny harddisk, hjælper ikke, ram, kortlæser, osv har jeg skiftet, det sjove er jeg køre nu på den gamle harddisk, som køre hvis du ellers kan få den til boote på denne, vil konstanst boote på den nye??har talt med tek. mener jeg
skal smadre denne maskine og købe ny, men jeg mener det må være en opdateringsfejl?alt er org. softvare, hardvare er alt skiftet til kompatibel med vista, den køre med avast beskytelse, den har advanced system care pro, samt opdaterings detektiv pro, og har været i bios hvad mener du smadre compen eller prøve igen??
Avatar billede teknik Juniormester
20. februar 2009 - 15:33 #3
hmmm.
At ny installation på ny disk ikke vil virke, lyder mærkeligt
...eller som en eller anden hardwarefejl

Et forsøg m. RAM-skift var slet ikke så tosset en ide.
At det så heller ikke hjalp...ja det var selvf. ærgeligt.

********

Uønsket skift af boot-drev:
Jeg har selv fået et bundkort, som er lidt irriterende mht. valg af boot-drev, det  "skifter" til "default" hver gang jeg ændrer på hvilke diske der er tilsluttet.

Normalt burde det være nok, at vælge den gamle disk som "første boot valg" og/eller som "1. Harddisk" og så gemme denne insdtilling.

Kan PC'en ikke "huske" dette, selv om du ikke har flyttet rundt på noget, så kan dit BIOS batteri være mere eller mindre fladt.
et nyt batteri kan typisk skaffes til under en hund.
20-30kr for de mere hyppigt anvendte.
***********

Problemet generelt:
...En af de mest hyppige årsager til en på forskellige måder "drilagtig pc" er en delvist afbrændt strømforsyning.
Prøv evt. at låne en anden for at teste om det hjælper.

Tek. som vil "opgive" kan have ret. Det afhænger dog især af komponenternes alder, om det er værd at ofre sin energi på sagen.
Er de mere end to år gamle, så er "Vista" sjældent noget godt valg.

***************

Avast+care pro+ update detective kunne lyde som om du er glad for den slags.
to samtidigt kørende antivirus, eller antispyware programmer kan få selv den bedste maskine til at gå i knæ.

***********

Smadre eller ikke smadre:
Når nu man er kørt fast, så kan man nogle gange stirre sig blind på det uskyldigste problem.
Tror det var en god ide at lade en anden se på den...men det har du jo ...muligvis allerede gjort (v. Tek.)
Igen er alderen afgørede for om det kan gå at koste en reparation på skidet.

Jeg hjælper ofte folk med de mere hårdnakkede problemer som dette, men jeg bor jo lidt langt ude (7730)

...held og lykke med din beslutning.
Avatar billede odps Nybegynder
22. februar 2009 - 16:04 #4
ja du har ret bedre når man er to til de svære tilfælde, forøvrigt bor jeg i kruså området, har kørt killdisk på 2 diske, downloade den nye, der er flere muligheder på den, har ikke prøvet dem men er ved køre ultimate ind igen, så må jeg se, får en ny comp her om nogle dage, med preinstaleret vista home, og klart køre jeg ultimate ind på denne, vil se om mine programmer er i stk. eller windows har fejl i opdateringerne (tror jeg), forøvrigt når den skriver coahsning, shadow skal du bare fjerne hakket på egenskaber på dine disk det er for de skal køre lidt hurtigere