Avatar billede themath Praktikant
17. februar 2009 - 17:57 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Advancerede sikkerhedsinstillinger for mappe!!!

Hej!

Jeg sidder med et lille problem på mit arbejde. Sagen er, at jeg skal lave indstillinger for hvem af mine kollegaer der skal have adgang til forskellige mapper.

Fx, har jeg en mappe, hvor min afdeling skal kunne åbne alle filer, men ikke må kunne redigere eller slette noget!
Under Tilladelser, tilføjer jeg først og fremmest min afdeling som gruppe, dvs den gælder for ca 30 personer. Det fungere også helt fint, men når jeg så skal give 2 medarbejdere adgang til at have fuld kontrol, altså kunne slette, redigere eller oprette, kan jeg godt tilføje dem med fuld kontrol. Men de får ikke fuldkontrol da de jo er med i gruppen jeg tilføjede først. Hvordan får man en bruger til at over-rule en gruppe???

Men kan sige, at de ikke har fået tilladelse til fuldkontrol i "gruppen" og den overruler så dem som "bruger".

Håber det giver mening :-) Ellers må I lige skrive for nærmere uddybning.

Mvh Martin
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. februar 2009 - 18:57 #1
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2009 - 19:26 #2
Jeg vil tro at du har brugt Deny til alt bortset fra Read.
Deny overruler Permission.
Det rigtige er at give permission til det de må, i dette tilfælde Read. Det kan så udvides for enkelte brugere.
Avatar billede themath Praktikant
17. februar 2009 - 20:35 #3
Jeg tror sku du har løst mit problem :-)

Nu kunne det bare være fedt at få fastslået hvad de forskellige rettigheder giver ret til:

1. Gennemgang af mappe/kørsel af fil
2. Visning af mappeindhold/læsning af data
3. Læsning af egenskaber
4. Læsning af udvidede egenskaber
5. Oprettelse af filer/skrivning af data
6. Oprettelse af mapper/tilføjelse af data
7. Skrivning af egenskaber
8. Skrivning af udvidede egenskaber
9. Sletning af filer og undermapper
10. Sletning
11. Læsning af tilladelser
12. Ændring af tilladelser
13. Overtagelse af ejerskab

Vil sige at mange af dem er temmelig åbenlyse, men hver er fx forskellen på:
1 og 2?
3 og 4?
5 og 6?
Hvad betyder 7 og 8?
9 og 10?
11... skal der altid gives tilladelse til denne for at folk skal kunne se og åbne en fil?
12 og 13 siger sig selv :-)
Avatar billede themath Praktikant
17. februar 2009 - 20:36 #4
Jeg tror sku du har løst mit problem :-)

Nu kunne det bare være fedt at få fastslået hvad de forskellige rettigheder giver ret til:

1. Gennemgang af mappe/kørsel af fil
2. Visning af mappeindhold/læsning af data
3. Læsning af egenskaber
4. Læsning af udvidede egenskaber
5. Oprettelse af filer/skrivning af data
6. Oprettelse af mapper/tilføjelse af data
7. Skrivning af egenskaber
8. Skrivning af udvidede egenskaber
9. Sletning af filer og undermapper
10. Sletning
11. Læsning af tilladelser
12. Ændring af tilladelser
13. Overtagelse af ejerskab

Vil sige at mange af dem er temmelig åbenlyse, men hver er fx forskellen på:
1 og 2?
3 og 4?
5 og 6?
Hvad betyder 7 og 8?
9 og 10?
11... skal der altid gives tilladelse til denne for at folk skal kunne se og åbne en fil?
12 og 13 siger sig selv :-)
Avatar billede themath Praktikant
17. februar 2009 - 20:36 #5
Jeg tror sku du har løst mit problem :-)

Nu kunne det bare være fedt at få fastslået hvad de forskellige rettigheder giver ret til:

1. Gennemgang af mappe/kørsel af fil
2. Visning af mappeindhold/læsning af data
3. Læsning af egenskaber
4. Læsning af udvidede egenskaber
5. Oprettelse af filer/skrivning af data
6. Oprettelse af mapper/tilføjelse af data
7. Skrivning af egenskaber
8. Skrivning af udvidede egenskaber
9. Sletning af filer og undermapper
10. Sletning
11. Læsning af tilladelser
12. Ændring af tilladelser
13. Overtagelse af ejerskab

Vil sige at mange af dem er temmelig åbenlyse, men hver er fx forskellen på:
1 og 2?
3 og 4?
5 og 6?
Hvad betyder 7 og 8?
9 og 10?
11... skal der altid gives tilladelse til denne for at folk skal kunne se og åbne en fil?
12 og 13 siger sig selv :-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. februar 2009 - 20:49 #6
Kun klikke een gang på opret - ikke flere gange som jeg gør nu...
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. februar 2009 - 20:50 #7
Kun klikke een gang på opret - ikke flere gange som jeg gør nu...
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. februar 2009 - 20:50 #8
Kun klikke een gang på opret - ikke flere gange som jeg gør nu...
Avatar billede themath Praktikant
18. juni 2009 - 14:50 #9
!