Avatar billede alexbalex Nybegynder
17. februar 2009 - 17:36 Der er 36 kommentarer

Lydenhed stadig forsvundet - helt forfra!

Okay, jeg har et andet oprettet sprgs herinde, men har ikke rigtigt fået noget svar og min computer gik helt ned. men fik endelig gen installeret  windows og nu tager jeg det med ro!
Dvs har installeret internet og 2 programmer - 1 til at fixe registry og 1 til at analyserer computeren. jeg kan godt lægge den rapport herind hvis det hjælper.

Problemet består i at: min lyd forsvandt efter jeg havde installeret mit grafikkort (asus 8600GT). Der er ingen standard windows lydenhed og ingen andre lydenhed. tidligere havde jeg prøvet at hente drivere ned fra nettet og inst dem, nu har jeg gjort det men ingen ændring, jeg er virkelig desperat nu! PLEASE hjælp?!

Tak !
Alex
Avatar billede haverslev Novice
17. februar 2009 - 18:29 #1
Hvis du er færdig med dit første spørgsmål, så bør du lukke det.

Da jeg kan se at alle de drivere du skal bruge er pakket som Zip filer, så skriver jeg lige en lidt længere forklaring.
Du skal bruge et udpakker program som f.eks Winzip eller Winrar.

Nu ved jeg ikke hvile drivere du har hentet/installeret, men.
Det første du gør er, at lave en NY mappe på dit skrivebord, som du f.eks kalder Biostar.

Så går du på Biostar`s hjemmeside og downloader følgende drivere og gemmer dem i Biostar mappen på skrivebordet: chipset, On-Board Audio, USB 2.0 Controller.

Lav nu en NY mappe du f.eks kalder "Biostar drivere" på c-drevet.
når den mappe er oprettet så laver du 3 nye mappe i den, som du kalder henholdvis "chipset" - "Audio" - "USB"

Når de mapper er oprettet, så går du udpå skrivebordet og ind i mappen "Biostar"
Her dobbeltkikker du på Chipset zip filen og lade winzip udpakke den til mappen "Chipset" på dit c-drev.
Herefter DB-klikker du "On-Borard Audio" og udpakker den til mappen "Audio" på c-drevet
Det samme er gældende med Usb, når alle zip filerne i skrivebords mappen er udpakket, så kan du slette hele mappen på skrivebordet igen.

Nu skal du have installeret alle driverne.
Gå i mappen "Biostar drivere" på c-drevet.
Gå først i mappen "Chipset" og klik på exe / setup filen for at installere
Derefter "Audio" mappen og DB-klik på exe / setup filen
Derefter "Usb" mappen

http://www.biostar.com.tw/app/en-us/mb/driver.php?S_ID=283
Avatar billede alexbalex Nybegynder
17. februar 2009 - 20:35 #2
okay :) jeg prøver lige dét. og hvordan sletter man et sprgs? :)
Avatar billede haverslev Novice
17. februar 2009 - 20:45 #3
Du kan ikke slette det, men har du ikke fået løsningen eller hjælp til løsningen af problemet i spørgsmålet - så kan du lægge et svar selv og acceptere det.
Avatar billede alexbalex Nybegynder
17. februar 2009 - 20:49 #4
ah okay :)
jeg er i fuld gang med dit forslag, er næsten færdig med at inst det hele, så genstarter jeg den lige og giver derfra rapport ;)
Avatar billede haverslev Novice
17. februar 2009 - 21:00 #5
Når du har installeret de drivere, så gå på Windows opdate og hent alle opdateringerne derfra.
Klik på "Hurtig" og Hent alle dem den selv foreslår

Gå på win update igen - hvis du er blevet bedt om at genstarte
Klik på Brugerdefineret - hent alle drivene under punktet "Hardware, Valgfi" i venstre side

http://update.microsoft.com/microsoftupdate/v6/default.aspx?ln=da
Avatar billede alexbalex Nybegynder
17. februar 2009 - 21:01 #6
virker ikke :S samme problem, kan ikke finde nogen lydenhed
Avatar billede alexbalex Nybegynder
17. februar 2009 - 21:03 #7
ah okay. laver lige de der opdateringer :) så det ikke
Avatar billede haverslev Novice
17. februar 2009 - 21:19 #8
Det kan være at du lige skal i
Klik på  start > kontolpanel > System > klik på faneblad Hardware > klik på knappen Enhedshåndtering
klik på + udfor Skærmkort
H-klik på dit Grafikkort (8800) og vælg fjern
Genstart pc`en og lad windows selv finde og installere det igen
Gå på Nvidia og hent og installere nyeste driver
Klik på knappen "Graphics driveres" og følg vejledningen
http://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us

Smutter i bad osv. kigger herind imorgen og håber alt er ok :)
Avatar billede alexbalex Nybegynder
18. februar 2009 - 17:19 #9
nope mester.. ingen forskel :S stadig ingen lyd!
men jeg fandt det der inde på Windows Update: "(Gå på win update igen - hvis du er blevet bedt om at genstarte
Klik på Brugerdefineret - hent alle drivene under punktet "Hardware, Valgfi" i venstre side)"

der sod Nvidia 8600GT - det skulle jeg måske havde installeret første gang FØR jeg inst grafikkortet, men det jo forsent at kigge tilbage på nu. men nu det gjort, så det er rigtigt installeret. Men som sagt ingen lyd!
Jeg har faktisk et eksternt lydkort som jeg kunne prøve at installerer (creative).
Avatar billede haverslev Novice
18. februar 2009 - 17:30 #10
Har du nogle gule/røde udråbstegn her:
Klik på  start > kontolpanel > System > klik på faneblad Hardware > klik på knappen Enhedshåndtering

Det grafikkort, har du selv sat det i?

Prøv at gå i Bios (tryk på F2 eller Delete under opstart)
Når du er derinde, så tryk på F9 for load af default settings - derefter trykker du på F10 og trykker på Y for at gemme
Avatar billede alexbalex Nybegynder
18. februar 2009 - 17:42 #11
nej ingen gule markeringer.
og ja har selv sat det i. har gjort det før, uden problem.
og har nu gjort det med Bios. hvad så nu? stadig ingen lyd
Avatar billede haverslev Novice
18. februar 2009 - 17:50 #12
Prøv at lige at tage grafikkortet ud af maskinen
Start maskinen op uden grafikkort i, selvom du ikke kan se noget som helst, så sluk for maskinen, når den IKKE arbejder mere.
Sæt grafikkortet i igen og start normalt op.
Avatar billede alexbalex Nybegynder
18. februar 2009 - 18:09 #13
jo vent! nu blev der fundet noget! Realtek High Definition Audio! :D ser lige på det, har altså taget grafikkortet ud nu, og tændt maskinen.
Avatar billede alexbalex Nybegynder
18. februar 2009 - 18:11 #14
nu fandt den en PCI / PnP audio, (nok en enhed).
skal lige spise, så kan vi fortsætte :)
Avatar billede alexbalex Nybegynder
18. februar 2009 - 18:11 #15
den spørger også om VGA skærm. nok motherboardeds grafikkort.
Avatar billede alexbalex Nybegynder
18. februar 2009 - 19:00 #16
lyden er tilbage!! :D meen nu kommer sprgs om hvordan jeg så skal inst grafikkortet uden den forsvinder igen. hvis du lige gider hjælpe med det? :)
Avatar billede haverslev Novice
18. februar 2009 - 19:08 #17
Prøv blot at sætte grafikkortet i igen og start pc`en op og lad windows selv finde og installere grafikkortet igen.
Avatar billede alexbalex Nybegynder
18. februar 2009 - 19:20 #18
ok
Avatar billede alexbalex Nybegynder
18. februar 2009 - 19:26 #19
nu forsvandt lyden
Avatar billede haverslev Novice
18. februar 2009 - 19:52 #20
Lyder ikke godt, der må være en IRQ konflikt
Muligt at du skal bruge et andet lydkort, men prøv at gå i Bios først.
Derinde skal du nok lede efter noget der hedder
"PnP/PCI Configurations" og se om dit On-board lyd er blevet sat til Disable - hvis det er det, så ændre til Enable.

Muligvis kan det også være et problem med grafikken og dit on-board grafik ikke er disablet (skulle dog ske automatisk) men tjek at der under grafik/VGA står disable eller off ud for dit on-board grafik
Avatar billede alexbalex Nybegynder
18. februar 2009 - 20:13 #21
okay i bios PnP/PCI står der:
Init Display First [PCIEx]  der er 2 muligheder: PCI SLOT og den anden
PCI/VGA Palette Snoop [Disabled]
Assign IRQ For VGA [ENABLED]
Assign IRQ For USB [ENABLED]

noget med det?
og hvordan finder jeg VGA on board? der står VGA mange steder..

der står ikke noget med lyd..
Avatar billede haverslev Novice
18. februar 2009 - 20:25 #22
Ser ud til at det kører OK i bios

Vi prøver lige noget helt andet:
Klik på  start > kontolpanel > System > klik på faneblad Hardware > klik på knappen Enhedshåndtering
klik på + udfor Enheder til Lyd, video og spil
H-klik på de linier der er der (en af gangen) og vælg fjern
Genstart pc`en og lad windows selv finde og installere det igen
Avatar billede alexbalex Nybegynder
18. februar 2009 - 20:29 #23
stadig med grafikkortet sat ind? fordi da kortet IKKE var der var lyden der jo :)

men jeg prøver lige så
Avatar billede alexbalex Nybegynder
18. februar 2009 - 20:33 #24
de kan ikke fjernes, det er kun codecs..
Codecs til lydenheder
Codecs til videoenheder
Drivere til ældre lydenheder
Mediestyringsenheder
Ældre videocaptureenheder

De kan dog ikke gøre noget..
hvad så nu?
Avatar billede haverslev Novice
18. februar 2009 - 20:45 #25
Øv, det er noget skidt

Klik på  start > kontolpanel > Tilføj hardware
Klik på Næste når boksen kommer op
Sæt prik i "ja, hardwaren er allerede tilsluttet" - klik næste
Se om du kan finde dit lydkort i listen
Hvis ikke, så gå i bunden af listen og vælg "Tilføj ny hardwareenhed"
Sæt prik i "Søg efter og installere ....." - klik Næste
Avatar billede alexbalex Nybegynder
18. februar 2009 - 21:12 #26
det var noget af det første jeg gjorde da jeg opdagede lyden var væk :S

nu gad jeg altså ikke vente længere :)
problemet er der stadig, men jeg installerede mit eksterne lydkort, nu funger lyden og jeg kan nu game :) jeg fortsætter gerne, da lyden jeg har på mit motherboard er HD lyd - hvilket jo er bedre :) men nu har jeg da i det mindste lyd.
Avatar billede haverslev Novice
18. februar 2009 - 21:56 #27
Har du ikke en bundkort driver cd, der fulgte med maskinen?
Der må være en eller anden ting der mangler at blive installeret korrekt.
Se evt. manual her:
http://download.biostar.com.tw/upload/Manual/P4M90-M4_080219_B.exe
Avatar billede alexbalex Nybegynder
18. februar 2009 - 21:58 #28
jo og jeg havde installeret alt det andet tidligere, alt fra hjemmesiden og fra cd'en. men det går nok nu.. bruger bare det eksterne lydkort :)
så tager jeg pointne igen ikke? eller?
Avatar billede haverslev Novice
18. februar 2009 - 22:04 #29
Tja, jeg vil sige det på den måde, tager du pointsne igen så er problemt ikke løst og jeg har brugt masser af tid til ingen verdens nytte :)
Avatar billede alexbalex Nybegynder
18. februar 2009 - 22:10 #30
ja det sandt :S hmm jeg er faktisk også virkelig glad for du brugte tid på mig! :D fordi jeg har spurgt SÅ mange steder om hvordan jeg kan fixe det - uden held, du hjalp faktisk det meste :) men da det ikke løste problemet, hvordan gør vi så ? :)
og jeg kan få flere point ved at svare på andres sprgs ikke?
Avatar billede haverslev Novice
18. februar 2009 - 22:15 #31
Ja man få points for at svare på andre spørgsmål :)

For at få dit til at virker korrekt, så er jog overbevist om at du nok skal starte forfra, med at nyinstallere Windows og så gå frem efter det jeg skrev allerførst
d. 17. februar 2009 kl. 18:29:40| #1
og derefter:
d. 17. februar 2009 kl. 21:00:12| #5
Avatar billede alexbalex Nybegynder
18. februar 2009 - 22:34 #32
jeg forstår udemærket din idé. men da det var dét jeg gjorde og det ikke hjalp så :)
jeg startede jo netop med lige at have nyinst windows.. og gik frem som du sagde
Avatar billede haverslev Novice
18. februar 2009 - 22:34 #33
Vi kan vel dele pointsne så, og alle bør være glade :)
Avatar billede haverslev Novice
18. februar 2009 - 22:40 #34
"jeg forstår udemærket din idé. men da det var dét jeg gjorde og det ikke hjalp så :)
jeg startede jo netop med lige at have nyinst windows.. og gik frem som du sagde "
IKKE helt, du havde som minimum 2 andre programmer installeret og hvis du har været på nettet med den, så må du også have haft minimum netkort driver installeret et eller andet sted fra.
Avatar billede alexbalex Nybegynder
18. februar 2009 - 22:55 #35
ej okay, men for ligesom at kunne aktivere windows og installerer opdateringer - var det essentielt ;)
og jeg har styr på hvilke programmer der gør hvad.. og dem jeg havde inst gjorde ikke nogen skade..
vi kunne også bare sige at du jo ikke løste mit problem?
synes vi skal holde hos civiliserede, jeg vil jo give dig point trods at du ikke løste det, men hvordan deler man?
Avatar billede haverslev Novice
18. februar 2009 - 23:06 #36
Jo jo, du skal jo bare sige om du er tilfreds eller ej.
Jeg er jo nød til at være sikker på, at der ikke har været andre drivere osv. der har været forsøgt installeret og derved laver ravage - derfor kan en nyinstallation være på sin plads.
Når man ikke selv har udført tingene fra starten, så er man jo nød til at have det helt på det rene fra starten af.

Ang. points deling, så skal begge lægge svar og du markere begges navne og acceptere dem.