Avatar billede NicolaiDK Nybegynder
16. februar 2009 - 18:50 Der er 33 kommentarer og
2 løsninger

Windows i 3 dele? Samt nye drivere?

Jeg har formateret min computer og står nu med 3 forskellige dele af den, altså når jeg starter den kan jeg vælge imellem.

Windows XP Professional
Windows XP Professional(denne her version er min forrige)

De 2 øverste er de samme og indeholder ingenting, den nederste kan jeg ikke komme ind på da det er min gamle version. Er der nogen måde jeg kan få dem til at blive til en eller at 2 af dem forsvinder.

Spørgsmål 2.
Jeg har jo som sagt formateret computeren og mangler nu nogle drivere da min tidligere driver cd er blevet væk. Og jeg tænkte på om jeg kunne downloade nogle på nettet?
Avatar billede haverslev Novice
16. februar 2009 - 19:06 #1
1:
Nok den nemmeste måde på det:
Start -> Kør ->  og skriv  msconfig  -  vælg så fanebladet: BOOT.INI og klik på 'Kontroller alle startstier'. Windows vil nu selv slette den/de ugyldige startstier i boot.ini

Ellers:
Hvis du så har 2 styresystemer på din pc og du helt vil slette det ene
Du kan manuelt fjerne dem ved at slette deres folder på harddisken.
Du skal være helt sikker på hvilken folder der bruges til den du vil beholde, men kan så ellers slette de 2 andre.
Du kan se hvilken en du skal beholde, ved at være startet op på den, klik på start > kør, skriv cmd og tryk enter.
Skriv så: cd %windir% og tryk enter.
Den skifter så til det aktuelle Windows system, og den må du ikke røre.
F.eks c:\windows

Klik så start > indstillinger > kontrolpanel > system, fanebladet system, indstillinger under start og genoprettelse. Klik på rediger knappen
Her kan du nu slette den linie som refererer til den installation som du vil slette.
Læg mærke til at foldernavnet står i linien og du kan derfor identificere de rigtige linier på denne måde.
Du skal finde filen Boot.ini den ligger i roden af C:\
For at se Boot.ini, følg vejledningen:
Åbn en mappe, klik på Funktioner=>Mappeindstillinger=>Vis.
Fjern flueben ved "Skjul beskyttede operativsystemfiler".
Fjern flueben ved "Skjul filtypenavne for kendte filtyper".
Sæt prik i "Vis skjulte filer og mapper".

Ang. drivere
Hent de drivere du mangler fra din Pc producents hjemmeside eller fra din bundkort producents hjemmeside.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
16. februar 2009 - 19:08 #2
Du kan evt. bruge SIW til at afsløre hvilket HW du har:

http://www.gtopala.com/download/siw.exe
Avatar billede NicolaiDK Nybegynder
16. februar 2009 - 19:15 #3
For det første, tak for svarene.

Hvad er en HW?

Og jeg har ikke internet på den computer jeg snakker om så hvordan skal jeg hente det?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
16. februar 2009 - 19:18 #4
HW = hardware :)

Du kan evt. hente den og gemme den på en usb-stick eller cd-r
Avatar billede NicolaiDK Nybegynder
16. februar 2009 - 19:25 #5
Altså jeg skal downloade den også gemme den?

Til haverslev jeg kan ikke finde et faneblad der hedder system.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
16. februar 2009 - 19:27 #6
Ja, så du kan overføre den til din nyformaterede pc.
Avatar billede NicolaiDK Nybegynder
16. februar 2009 - 19:35 #7
Ok lige inden jeg også ødelægger den her computer, skal jeg så køre den på den her, eller ødelægger det.
Avatar billede haverslev Novice
16. februar 2009 - 19:36 #8
"Til haverslev jeg kan ikke finde et faneblad der hedder system. "
Det er også korret, jeg har fået skrevet forkert - skal være faneblad Avanceret  :)
Avatar billede NicolaiDK Nybegynder
16. februar 2009 - 19:43 #9
Nu er der noget der hedder Windows Standard og den føre ind på E drevet. Meget mærkeligt. Kan man ikke gøre så den bare går direkte ind på C drevet?
Avatar billede haverslev Novice
16. februar 2009 - 19:51 #10
Det kommer helt an på, hvordan du har formateret/installeret din pc.
Hvis du (hvad det tyder på) har installeret flere gange, så er det ikke sikkert at den på c-drevet er brugbar.
Men har du prøvet det allerførste?
Start -> Kør ->  og skriv  msconfig  -  vælg så fanebladet: BOOT.INI og klik på 'Kontroller alle startstier'. Windows vil nu selv slette den/de ugyldige startstier i boot.ini
Avatar billede NicolaiDK Nybegynder
16. februar 2009 - 20:00 #11
Alle startstier virkede :P

Nå men har helt overset dit andet svar.

Men nu har jeg kigget på det og inde på Hp's hjemmeside var der mange drivere til lige præcis min pc. Men der er flere, og hvilke skal jeg lige præcis vælge, eller er det alle sammen?

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareList?os=228&lc=da&dlc=da&cc=dk&lang=da&product=1844657
Avatar billede thesheriff Nybegynder
16. februar 2009 - 20:03 #12
Du skal vælge det, der er relevant for din pc - hvilket du kan bruge SIW til at hjælpe dig med.
Avatar billede haverslev Novice
16. februar 2009 - 20:05 #13
Du skal starte med Chipset, som det første og derefter Grafik, så Lyd, så Netværk (LAN og Trådløs).
Du skal også installere modem (selvom du ikke skal bruge det) nogle pc`ere kan ikke afspille lyd korrekt, hvis ikke modem er install.
Avatar billede NicolaiDK Nybegynder
16. februar 2009 - 20:09 #14
Men skal jeg køre programmet på den her computer, og ikke den uden drivere? for hvis ikke, så kan jeg ikke da den anden computer ikke kan køre filen.
Avatar billede NicolaiDK Nybegynder
16. februar 2009 - 20:09 #15
Men skal jeg køre programmet på den her computer, og ikke den uden drivere? for hvis ikke, så kan jeg ikke da den anden computer ikke kan køre filen.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
16. februar 2009 - 20:10 #16
Hvis ikke din pc kan afvikle en simpel exe-fil, så vil jeg foreslå en re-formatering...
Avatar billede NicolaiDK Nybegynder
16. februar 2009 - 20:13 #17
Aj seriøst jeg skal vel ikke til at gøre det igen?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
16. februar 2009 - 20:17 #18
SIW, som jeg linker til, er et lille program, som kan fortælle hvilken HW, der er på den pc, hvor programmet afvikles.

Kan du ikke afvikle dette simple program (exe-fil) har du enten gjort et eller andet galt i download/overførsel, eller også er der et eller andet gået helt galt ved din installation af XP.
Avatar billede NicolaiDK Nybegynder
16. februar 2009 - 20:38 #19
det er fordi jeg har gemt det forkert. ingen afmine computere kan køre den.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
16. februar 2009 - 20:44 #20
Tja virker fint på mine pc'ere, så tror ikke jeg kan hjælpe dig.
Avatar billede NicolaiDK Nybegynder
16. februar 2009 - 20:46 #21
Nu er jeg inde hvad skal jeg så gøre?
Avatar billede haverslev Novice
16. februar 2009 - 20:46 #22
Vi skal lige være enige om, hvad der snakkes om!

Hvis det er driverne fra HP hjemmeside, så skal du først hente dem ned fra HP side.
Gemme dem i en mappe du f.eks kalde "HP Drivere"
Når du har hentet alle driverne, så enten brænder du hele mappen ud på cd eller overfører dem til en Usb nøgle.

Herefter går du over til den pc, som manglere de forskellige drivere og enten sætter cd`en i eller usb nøglen
Installere så driverne i den rækkefølge jeg tidligere nævnte
Avatar billede thesheriff Nybegynder
16. februar 2009 - 20:50 #23
#22

Det kommer jo an på hvilken hw, spørger har :)
Avatar billede NicolaiDK Nybegynder
16. februar 2009 - 20:50 #24
-.- nu er jeg helt væk.

Altså det jeg tidligere spurgte om som Sherrif svarede på, var om jeg skulle bruge alle drivere fra Hps hjemmeside?

Og det skal jeg eller hvad siger du haverslev?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
16. februar 2009 - 20:52 #25
#21

Hvad står der under Hardware -> Video?
Avatar billede haverslev Novice
16. februar 2009 - 20:55 #26
thesheriff > det er jo kun lan/wireles der kan være en lille smule tvivl om
Tillie starter man jo med chipsettet som det første :)
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareList?os=228&lc=da&dlc=da&cc=dk&lang=da&product=1844657
Avatar billede haverslev Novice
16. februar 2009 - 20:57 #27
Smutter af tråden :)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
16. februar 2009 - 21:00 #28
Ja det er da også mig, der sidder og sover :)

NicolaiDK: Gør som beskrevet i #22 af haverslev
Avatar billede NicolaiDK Nybegynder
16. februar 2009 - 22:27 #29
Mange tak til jer begge. :P mest haverslev men hjælp er jo hjælp.

:) denne besked skrives fra computeren med problemer :D
Avatar billede NicolaiDK Nybegynder
16. februar 2009 - 22:29 #30
Jeg opfordrer sheriff til at ligge et svar da jeg gerne vil fordele points imellem jer begge.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
17. februar 2009 - 08:28 #31
Nej tak, jeg har vist bare skabt mere forvirring end hjælp (sorry haverslev) :)
Avatar billede haverslev Novice
17. februar 2009 - 10:58 #32
En deling af points, er helt OK for mig :)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
17. februar 2009 - 11:03 #33
Så pyt :)
Avatar billede haverslev Novice
17. februar 2009 - 11:07 #34
Får i nogle mails?
Jeg har ingen fået overhovedet! - var blot tilfældigt inde i dette spørgsmål og så der var kommentarer.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
17. februar 2009 - 11:11 #35
Ja, jeg modtager fint mails