Avatar billede bjoerneboe Nybegynder
11. februar 2009 - 18:08 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Computer genstarter

hej allesammen

jeg har nu haft en del problemer med at min computer genstarter uden grund.
efter jeg har nedclocket den til default sker det knap så ofte.

men de to sidste gange har den givet en fejl meddelesle, så er der nogen der kan tyde disse ?

*** stop: 0x0000001A (0x00041284, 0x068E001, 0xFFFFFFFF, 0xC0883000)

*** Stop: 0x0000004E (0x00000099, 0x000CE145, 0x00000003, 0x00000000)

er temlig sikker på det en hardware fejl.
men tror ikke det er varme, da jeg har Zalman køler på min cpu

Intel core 2 duo E8400
560 watt PSU
Asus 8800 gt grafikkort
Corsair Dominator 4gb.
Asus Maximus Republic of the Gamers

når jeg starter computeren slukker den i 6 sek. før den på ny starter, er det en fejl, eller kan der være en god grund til det ?
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
11. februar 2009 - 18:19 #1
RAM problemer måske. Start -> Programs -> Administrative Tools -> Memory Diagnostics Tool som tester din RAM (påstår Microsoft).
Avatar billede bjoerneboe Nybegynder
11. februar 2009 - 18:29 #2
jeg har allerede kørt en memtest uden den fandt noget.
men sætter den til at teste igen i nat, det var en rimlig kort test sidst
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
11. februar 2009 - 18:43 #3
Du er langt fra den første jeg har anbefalet at prøve Memory Diagnostics Tool. Min skepsis bliver større og større på det program fordi absolut ingen har oplevet at den melder andet end success.
Avatar billede mbsnet Nybegynder
11. februar 2009 - 18:57 #4
Det kan sagtens være andet end et ram-problem. Det lyder mest som varmeproblemer faktisk. Vær sikker på at køleren er spændt fast på CPU og ikke på rammen omkring, eller lign. Også sørg for kølepasta. Du har selvfølgelig forsøgt en frisk Windows som det første?? Hvis alt dette er i orden, så forsøg at montere al hardware på et andet bundkort.
//mvh mbs
Avatar billede bjoerneboe Nybegynder
11. februar 2009 - 19:01 #5
Jeg har kørt med denne memtest http://hcidesign.com/memtest/

men er meget interreseret i at høre om den restart computeren laver under boot er en fejl, da det i så fald vil være let og hurtigt at finde problemet, under udelukkelsens metoden af hardware
Avatar billede bjoerneboe Nybegynder
11. februar 2009 - 19:07 #6
køleren er spændt ordentlig på, sidder dog tæt på rammene. har også kæler på rammene, kan det skabe problemer ? det er de blæsere der følger med til corsair dominator.

har ikke set problemer med varme, cpu'en bliver 43grader varm efter gantagne gange at have kørt cpu test.

grafikkortet ligger på 43grader når det ikke blive belastet.

har repereret windows, men har ikke gjort yderligere ved windows da jeg gik udfra det var hardware problemer, da det først er her til aller sidst at der har været meddelelser om fejl i windows.
Avatar billede mbsnet Nybegynder
11. februar 2009 - 19:17 #7
Slukker den i et stykke tid, hver gang der genstartes ? Visse nyere bundkort slukker et stykke tid, hvis der er ændringer i BIOS... Når den genstarter, kommer den så med en meddelelse først, eller starter den op forfra, eller går den helt ud?
Forsøg at udskifte noget hardware, hvis det er muligt.
Prøv eventuelt med et andet bundkort. Ellers ram/cpu/grafikkort.
Avatar billede bjoerneboe Nybegynder
11. februar 2009 - 19:23 #8
nej når den genstarter fungerer det normalt.

det er når den tændes efter at have været helt slukket at den efter ca. 2 sek slukker ned i 6 sek. og så begynder forfra med at boote, bare uden at lave det lille nummer med at genstarte.
der kommer ingen meddelse om det
Avatar billede mbsnet Nybegynder
11. februar 2009 - 19:36 #9
ok, det vil sige, at computeren som udgangspunkt fungerer, og når Windows er startet op, kan du arbejde med maskinen, uden at den pludselig genstarter ? - og dermed at problemet kun opstår når den har været slukket et stykke tid, og den tændes igen, at den så går ud et stykke tid, før den starter op..? - I så fald vil jeg mene, at det er et spørgsmål om bundkort/BIOS.
Avatar billede bjoerneboe Nybegynder
11. februar 2009 - 20:03 #10
nej desværre ikke.

den kan finde på at genstarte når som helst. det er dog væssentligt formindsket efter jeg satte cpu'ens clock frekvens til default, for var den overclocket til 3.8Ghz
og syntes også at en defragmentering hjælper på at sæmke hyppigheden af genstart.

det er lige gyldigt hvor lang tid computeren har været slukket, den laver det lille genstart halløj, når den startes, det er kun hvis man genstarter den, at den booter normalt. eller når den finder på selv at genstarte.
Avatar billede mbsnet Nybegynder
11. februar 2009 - 20:24 #11
Avatar billede mbsnet Nybegynder
11. februar 2009 - 20:27 #12
Jeg har godt nok svært ved at poste noget her på eksperten... :(
Nu fik jeg postet linket i stedet :(

Det kan ihvertfald være flere forskellige ting, som for den til bare at genstarte, men igen forsøg med udelukkelses-metoden: Ud med alt unødvendigt hardware, og så udskift resten indtil det virker. Jeg ville personligt helt omformattere maskinen, for at være helt sikker på, at det nu også er hardware-relateret..
Avatar billede mbsnet Nybegynder
11. februar 2009 - 20:33 #13
Kontroller i øvrigt, om Windows er sat op til at genstarte automatisk, hvis der opstår fejl. I min engelske windows hedder det: System Properties \ Startup and Recovery:
[X] Send an administrative alert (Vis den blå skærm)
[ ] Automatically restart
Avatar billede bjoerneboe Nybegynder
11. februar 2009 - 20:36 #14
ja okay, der er jo ikke andet at gøre.
men tror du jeg kan gå ud fra at problemet med genstart under boot er det samme som skaber problemer når den genstarter efter at være startet op ?
fordi i så fald vil det gøre udelukkelses metoden, væssentlig hurtigere. ellers kan det jo tage flere dage at teste et styks hardware.

og forresten, er rimlig ny herinde.
så hvordan giver man point til de gode svar ?
Avatar billede bjoerneboe Nybegynder
11. februar 2009 - 20:38 #15
og den automatiske genstart har jeg allerede slået fra.
og ud over de sidste 2 gange har jeg ikke fået en fejlmeddelelse, men der er den alligevel genstartet.
hvilket har forøget min tvivl på software problemer
Avatar billede mbsnet Nybegynder
11. februar 2009 - 21:10 #16
Det kan godt være mere end én ting, men det kan også være den samme ting (hvis du er lidt heldig :).

Det med at den slukker før boot, tror jeg stadig, er relateret til bundkortet, hvis ikke:

I værste fald har noget hardware taget skade af "boost" (på 800mhz ?) Sansynligheden for eventuelle skader, som følge af overclock, er nok: cpu/bundkort/ram/andet hardware.

Du må igennem nogle tests for at afklare problemet.
1. Ud med alt unødvendigt hardware
2. Udelukke software, ved at omformattere/ominstallere
3. Udskifte hardware, som mistænkes at være defekt

Her på eksperten har jeg normalt ventet til når problemet var løst, og så bedt om et svar fra dem som hjalp..
Avatar billede bjoerneboe Nybegynder
11. februar 2009 - 22:02 #17
yees det jo bare at komme igang så
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
12. februar 2009 - 00:02 #18
bjoerneboe: Du giver først point når opgaven er løst, og så giver du points til den/dem du syntes var en hjælp.
Avatar billede bjoerneboe Nybegynder
08. marts 2009 - 21:37 #19
Det ser umidelbart ud til at fungerer efter en formatering
Avatar billede mbsnet Nybegynder
09. marts 2009 - 23:33 #20
Det var godt, hvis du fandt problemet.