Avatar billede lexkorbs Nybegynder
11. februar 2009 - 15:22 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Står mellem to printere- dpi hjælp!

Hej folkens! :)

Jeg skal til at købe ny printer, og  jeg har fundet to gode. Den ene har nogle gode funktioner jeg vil have gavn af, men den anden har højere dpi på scanner, og scanneren vil blive brugt flittigt.

1) Scanner 600x2400 dpi
2) Scanner 1200x2400 dpi

Jeg ved ikke helt hvad det der med dpi går ud på, er det en meget stor forskel? Eller er det ligegyldigt?

Takz.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. februar 2009 - 15:45 #1
Det er opløsningen den scanner med. Den ene scanner kun ved 600 punkter pr. tomme (Dots Per Inch), hvilket i dag ikke er så meget. Den anden scanner ved 1200DPI. Det er noget højere opløsning.

Men det afhænger så helt af hvad du scanner... - et almindeligt foto scannes rigeligt ved 200dpi - foretrukkent 300dpi. Dokumenter kan have godt af at blive scannet helt op til 600dpi, hvis de skal forstørres....

Så har 600dpi maskinen gode egenskaber iøvrigt, burde det være rigeligt.
Avatar billede lexkorbs Nybegynder
11. februar 2009 - 16:04 #2
Jeg digitaliserer alle mine dokumenter på papirform, og skal derfor gerne have en scanner der kan give mig et ordentligt produkt. Det skal ind i computeren, og gerne være pænt når det en dag skal ud igen.

Fotos scanner jeg ikke så mange af, men når jeg gør, bliver jeg altid irriteret over kvaliteten på min nuværende, 10 år gamle, OfficeJet.

Så altså 600x2400 dpi er rigeligt for mine behov?

Kan du komme med et eksempel på hvor 600x2400 ikke længere rækker til?
Avatar billede lexkorbs Nybegynder
16. februar 2009 - 14:43 #3
lukker
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. februar 2009 - 18:50 #4
Jeg mener ikke Officejet blev produceret for 10 år siden ;-)

Hvis det er dokumenter der skal scannes til f.eks. PDF, bør 2-300dpi være rigeligt.

Den høje opløsning bruges primært, hvis det du scanner senere hen skal forstørres kraftigt - f.eks. hvis du vælger at scanne et negativ/dias billede, og senere ønsker at bruge det i forstørret udgave. 1:1 scanninger kommer ikke over 600dpi.