Avatar billede mholck Nybegynder
10. februar 2009 - 10:09 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Reserved IP ved DHCP med NAT af port

Hej

Jeg skal opsætte en række Linksys BEFSR8.1 ver 3 routers.
De kører pt. DHCP
Og der er defineret DHCP scope fra x.x.x.150 til x.x.x.200

Jeg ønsker at tildele en bestemt enhed (PDA-fætter), med et bestemt MAC nr. en specifik og FAST IP adresse evt. udenfor scopet f.eks x.x.x.115 (men det må sådan set gerne være I scopet).

Herefter skal jeg NAT´te en specifik port til denne fast tildelte IP adresse.

Udfordringen er at jeg IKKE kan opsætte fast IP på enheden med MAC nummeret, og at det jo skal være et fast IP nummer der skal tildeles via DHCP, når jeg skal NAT´te en port.

What to do?

Er der nogen idéer ?

Vh
Morten
Avatar billede jokkejensen Novice
10. februar 2009 - 10:19 #1
Du skal bare sætte fast ip, uden for ranged på din pda ? - eller kan du ikke specificere en fast ip på den ?

Ellers kan du sætte DHCP TTL op til 2-3 uger, så skal pda'en bare connecte i løbet af TTL for at få den samme.

/J
Avatar billede justrace Novice
10. februar 2009 - 10:24 #2
... korrekt, men ved evt. genstart af router er de oplysninger tabt.
Avatar billede mholck Nybegynder
10. februar 2009 - 10:37 #3
Nej, udfordringen er at jeg IKKE kan opsætte fast IP på enheden.

Sidste del forstår jeg ikke hvordan det skulle hjælpe med dette setup ?
Avatar billede mholck Nybegynder
10. februar 2009 - 10:38 #4
Som "Justrace" siger...jeg taber oplysningerne ved genstart og jeg sidder med 65 lokationer !!
Avatar billede justrace Novice
10. februar 2009 - 11:07 #5
Med dynamisk ip bliver det ret svært, eller lidt mere bøvlet.

Du kan lave en pool på 1 ip, og tildele alle de andre pc'ere en statisk ip.
Avatar billede sameaim Nybegynder
11. februar 2009 - 22:06 #6
Hmm... jeg ved ikke om jeg har misforstået dit spørgsmål - men du nævner jo selv løsningen :)

Du sætter en statisk DHCP reservation op, som gør at hver gang PDA'en tilslutter sig netværket, så skal DHCP serveren altid uddele den samme ip-adresse til enheden.
Dette gøres ved at sige at MAC: xxxx:xxxx:xxxx, altid skal have tildelt IP: x.x.x.115.
Herefter sætter du jo bare port-forwarding op, som du normalt ville gøre.

Er du i tvivl om hvordan det rent praktisk gøres, så tag et kig i manualen - chancen for at der står hvordan man gør, er ret høj :)
Avatar billede mholck Nybegynder
10. december 2009 - 13:57 #7
Lukket, svaret er at det ikke kan lade sig gøre med den nævnte router at lave DHCP tildelt fast IP.