Avatar billede novokane Nybegynder
10. februar 2009 - 03:09 Der er 4 kommentarer

installere locale en_da på debian - hvordan?

Hej,

Jeg har min egen server, der kører debian, som jeg gerne vil installere dansk locale på, så den viser dage- og måneder på dansk, samt viser æ ø å i stedet de bokse, som den viser nu, hvis man ikke bruger unicodes. Jeg har søgt og søgt på google, men uden held. Har også kigget debiandokumentationen igennem, men uden held.

Er der nogen der kan guide mig igennem, så jeg kan få installeret de rigtige filer via shell adgangen (SSH)? Jeg bruger PuTTy.

På forhånd mange tak :)
Avatar billede mfalck Praktikant
10. februar 2009 - 09:47 #1
du skal skrive:

dpkg-reconfigure locales

så får du en menu der guider dig igennem.

(evt skal du installere med:

apt-get update
apt-get install locales
)
Avatar billede lassebm Nybegynder
10. februar 2009 - 11:33 #2
Mener også der er noget der hedder console-data, men er ikke helt sikkert.
Avatar billede novokane Nybegynder
10. februar 2009 - 15:26 #3
hosted-by:~# dpkg-reconfigure locales
Generating locales (this might take a while)...
  en_DK.ISO-8859-1... done
Generation complete.
perl: warning: Setting locale failed.
perl: warning: Please check that your locale settings:
        LANGUAGE = (unset),
        LC_ALL = (unset),
        LANG = "da_DK.UTF-8"
    are supported and installed on your system.
perl: warning: Falling back to the standard locale ("C").
perl: warning: Setting locale failed.
perl: warning: Please check that your locale settings:
        LANGUAGE = (unset),
        LC_ALL = (unset),
        LANG = "da_DK.UTF-8"
    are supported and installed on your system.
perl: warning: Falling back to the standard locale ("C").

Jeg valgte en_da. Har også prøvet med da_dk utf-8, og det gav ingen fejl, men der skrev den stadig uger og måneder på engelsk. Ved I hvad jeg gør forkert? Skal jeg ind og rette i nogle filer også, eller hvordan?
Avatar billede novokane Nybegynder
10. februar 2009 - 15:42 #4
Nu har jeg rodet godt og grundigt med det, og prøvet at sætte den til en_dk utf og iso (begge dele, samme tid), og det samme med da_dk. De gav dog den samme fejl bagefter.

Nu giver 'locale -a' mig flg.:

hosted-by:~# locale -a
locale: Cannot set LC_CTYPE to default locale: No such file or directory
locale: Cannot set LC_MESSAGES to default locale: No such file or directory
locale: Cannot set LC_COLLATE to default locale: No such file or directory
C
POSIX
en_DK.iso885915
en_DK.utf8