Avatar billede Juulo666 Nybegynder
09. februar 2009 - 14:13 Der er 21 kommentarer

Kan ikke installere Xp...

Hej.

Jeg har haft lidt problemer med min anden computer den begyndte at komme med en blå fejl skærm og derefter frøs den fast..

Jeg valgte så at formatere computeren og ville så installere xp på ny, sætter skiven i og den bagynder at indlæse xp's data og lige der hvor selve installationen skal til at starte kommer der igen en blå fejl skærm, og det gør den hver gang...

Håber I kan hjælpe... :)
Avatar billede sanderjensen Nybegynder
09. februar 2009 - 14:23 #1
Nogle af de nye computere er kun til Vista og nyere og er dermed ikke beregnet til at lægge XP på.

Kan det være tilfældet med din?

Hvad hedder din computer? (Navn og nummer)
- så kan det være, at vi kan finde en løsning til den.
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2009 - 14:26 #2
Hvilken fejl kommer den med da?

Hvor ny er din "anden computer"?
Avatar billede Juulo666 Nybegynder
09. februar 2009 - 15:10 #3
sanderjensen: den er købt uden styresystem på og har selv lagt xp på og har den kørt fint med til nu..

lacops: jamen den kommer med en blå fejlskærm har taget et billede af det. men i den sidste står der:

driver_irql_not_less_or_equal

og længere nede på skærmen:
*** stop: 0x000000D1 (0x80FFB7F8,0x00000002,0x00000000,0xF5F8F1Co)
*** cmuda.sys - Address F5F8F1C0 base at F5ED1000, DataStamp 44892a1b

det er en computer der er købt hos tj-data i odense.:

Harddisk:      1x Samsung Harddisk, Serial ATA-300, 320 GB, 16 MB
        1x Samsung Harddisk, 250 GB, 16 MB
CPU:          1x Intel Core 2 Duo E6750 / 2,66 GHz
RAM:          1x Mushkin, 4 GB ( 2 x 2 GB ), 800 MHz ( PC2-6400 )
Grafikkort:      1x NVIDIA GeForce 8800 GT, 512 MB - GDDR3 SDRAM, PCI Express x16
Lydkort:      1x Onboard Lydkort, 7.1 surroundkanal
DVD:          1x Samsung, DVD±RW (±R DL) / DVD-RAM-drev
Netkort:      1x Onboard Netkort, 10/100 Mbit netkort
Kabinet:      1x NZXT, Miditower
Tilbehør:      1x LC Power Silent Giant Green Power LC6550GP V2.0 - strømforsyning - 550 Watt
Avatar billede Juulo666 Nybegynder
09. februar 2009 - 15:12 #4
lacops: og den er ca 1 år gammel...
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2009 - 15:20 #5
Skægt nok sidder jeg med en maskine der gør nogenlunde det samme. Den har virket i lang tid og pludselig efter en reinstallation kommer problemet.

Jeg er ret sikker på problemet er en driver Windows ikke vil acceptere. Problemet er bare hvilken.
Jeg ville tage tingene ud af den og så småt sætte dem i og se hvornår den brokker sig. Evt. deaktivere enhederne i bios, og aktivere dem en efter en.
Start med det første inden du roder i bios...
Avatar billede Juulo666 Nybegynder
09. februar 2009 - 15:24 #6
hehe ja sorry.. men er ikke helt med.. :) men hvordan kan jeg så starte xp installationen vis jeg piller div ting ud? så brokker den sig vel endnu mere? (totalt blondine) LOL
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2009 - 15:37 #7
hehe så meget skal du heller ikke pille ud :-)
Avatar billede Juulo666 Nybegynder
09. februar 2009 - 15:39 #8
men sådan noget som??

hvad kan jeg pille fra og det så stadig villie kunne installere xp?
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2009 - 16:32 #9
Som udgangspunkt skal du blot have noget grafikkort, CD og de basale ting på bundkortet til at køre (tastatur/mus/etc).
Avatar billede Juulo666 Nybegynder
09. februar 2009 - 16:34 #10
hmmmm jamen det er jo faktisk kun det der sidder til nu.. de gange jeg har prøvet har der kun været de ting i maskinen som er på listen og så sat skærm, mus og tastatur til...
Avatar billede Juulo666 Nybegynder
09. februar 2009 - 16:35 #11
har endda gendannet bios til fabriks standart..
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2009 - 16:38 #12
Altså umiddelbart viser den fejl at filen: cmuda.sys laver problemer.

cmuda.sys bliver brugt af dit onboard lydkort.

Får du installeret de rigtige drivere til dit lydkort? Har du problemer med at komme ind på maskinen, kan du som sagt, deaktivere lydkortet i bios.
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2009 - 16:44 #13
Denne tråd i et andet fora prøver også at afhjælpe en bruger med problemet. Måske det kan hjælpe dig?

http://www.techsupportforum.com/microsoft-support/windows-xp-support/88422-driver_irql_not_less_or_equal-cmuda-sys-firewire.html
Avatar billede Juulo666 Nybegynder
09. februar 2009 - 16:54 #14
jeg prøver mig frem takker for hjælpen indtil videre... :)
Avatar billede Juulo666 Nybegynder
10. februar 2009 - 14:03 #15
Nu har jeg prøvet at fjerne mit lydkort som jeg har sat i maskinen.. hjalp ikke..
Men nu snakker den ikke om cmuda.sys men om pci.sys

*** STOP: 0x0000007E (0xc0000005,0xF748E0BF,0xF78D9F08)
*** pci.sys - address F748E0BF base at F7487000, DataStamp 3b7d855c

så prøvede jeg at rode rundt i bios med div der handlede om PCI:

PCI latency timer (32, 64, 96, 128)
Primary graphic's adapter (PCI / PCI-E)
PCI TDE busmaster (Enabled / Disabled)
HD audio controller (Enabled / Disabled)

har os prøvet med:
IRQ3,4,5,7,9,10,11,14,15  (Available / Revserved)
Avatar billede Slettet bruger
10. februar 2009 - 15:26 #16
Har du taget kortet ud og startet op igen eller hvad?

Jeg tænker om maskinen stadig står og leder efter det manglende lydkort.
Avatar billede Juulo666 Nybegynder
10. februar 2009 - 18:14 #17
Har fjernet lydkortet helt fra maskinen..
Harddisken er helt tom og prøvede igen, virkede ikke..

Så så på nettet at man kunne lave en xp cd med sp3 på det brugte jeg så to timer på, virkede stadig ikke...

Så pråvede jeg med en vista jeg har for at se om den ville æde den.. installationen gik igang og installerede... når så til det punkt hvor den skal genstarte og når den så starter op melder den at vista ikke kan startes:

File: \windows\system32\winload.exe

Status: 0xc000000f

Iofo: The selected entry could not be loaded because the application is missing or corrupt.
Avatar billede Juulo666 Nybegynder
10. februar 2009 - 21:34 #18
så er problemet løst.. harddisken jeg installerede på var ikke den jeg troede det var... så jeg byttede om på dem så min tomme sata HD sad til startede vista installationen og så kørte den rent igennem.... men om jeg fatter hvorfor...NEJ! :)

så slutter tråden her og siger mange tak for hjælpen.. :)
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2009 - 09:34 #19
Inden du så tager den anden harddisk i brug igen kunne du lige tjekke den igennem med f.eks. scandisk for fejl.

Det kunne måske også have været problemet.
Avatar billede Juulo666 Nybegynder
11. februar 2009 - 10:12 #20
Det er en gammel IDE harddisk og ikke rigtig en jeg bruger den sidder normalt i den anden computer jeg brugte, jeg satte den kun i for at teste om det var pga min sata harddisk der var noget galt med.. :) men ja må jeg hellere.. tak.
Avatar billede Juulo666 Nybegynder
11. februar 2009 - 15:57 #21
Når jeg nu har to sata HD og to IDE HD og jeg kun får vist de to sata hvad gør jeg så lige??

syns ikke rigtigt jeg kan se dem nogen steder..