Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2009 - 22:16 Der er 20 kommentarer

baggrund i dreamweaver

Hi der ude

Jeg er ny på denne side, så jeg håber der er noget der kan hjælpe, jeg køre 3 hjemmesider, 2 for foreninger og min ejen, men jeg har fået et problem, og det er der hvor vi har vores sider vil de efter den 17 feb. ikke længere støtte FP, da microsoft åbnebart ikke opdater dette program mere, så de vil ikke tage chancen med at der kommer virus, dette kan jeg nu godt forstå.

Så har jeg spurgt dem hvilket program de ville anbefale, og jeg har også hørt flere steder og de siger alle sammen Dreamweaver, og at det skulle været et enm program at gå til.

Så nu har jeg downloadet en prøveversion, for at prøve det inden køb, for det er sq et dyrt program, men nu kommer mit problem, og det er alledere i starten, nåe jeg skal til at lave forsiden, så vil jeg gerne have frames øverste og til venstre, dette er ikke noget problem, men jeg kan ikke finde ud af at få den samme bagrunds billede til at dække både main frame, og de 2 andre frames????, ja jeg kunne jo bare ligge det samme billede ind i alle 3 frames, men så kan man jo se kanten, jeg vil gerne have det som da jeg lavede det FP

Beklader den lidt lange intro, men syndes det skulle fortælles hvorfor jeg skifter web program

Og det skal lige siges at jeg ikke kan finde ud af det der med at skrive i koder, har prøvet at sætte mig ind i det, men det går bar ikke

håber at høre fra jer derude

mvh
Henning
Avatar billede keysersoze Guru
08. februar 2009 - 22:53 #1
Du har i hvert fald oprettet det samme spørgsmål 2 gange - http://www.eksperten.dk/spm/863077 - 1 gang er nok, så læg et svar og accepter det i den anden tråd.

Hvad angår DreamWeaver så er det korrekt at det er et rigtig godt program - men lige som der er sket en udvikling af programmerne er der også sket en udvikling i hvordan man opbygger hjemmesider; fx bør du aldrig benytte frames da det både går ud over brugervenlighed, søgemaskinoptimering og gør det betydelig sværere at programmere. Det du efterspørger - i hvert fald hvis jeg forstår dig korrekt - kan alligevel ikke lade sig gør da du bliver nødt til at have et billede i hver frame fordi det ikke kan lade sig gøre at lægge 1 på fælles, til gengæld ville du godt med de 3 billeder kunne lave det så kanten ikke kunne ses nemlig ved at fjerne framekanten.

Så kort sagt, DW vil være en god investering hvis man gerne vil sidde med en WYSIWYG-editor men det kræver selvfølgelig tilvænning - men for din egen skyld så "opgradér" det tekniske i hvad du laver hvilket bla betyder ingen frames.
Avatar billede justrace Novice
08. februar 2009 - 23:12 #2
Jeg har lige så lidt styr på det som du har, men jeg vil holde med keysersoze i det med frames. Men jeg vil så tilføje den manglende brik: Brug tabeller i stedet, og det giver "næsten" samme slutresultat. Forskellen ligger så bare i at det er en side, ig ikke enkelte sider i hver frame.

Ellers må der være nogen der må rette mig.
Avatar billede keysersoze Guru
08. februar 2009 - 23:42 #3
jamen, det vil jeg da så gøre justrace; tabeller er beregnet til at vise tabullerede data og ikke til at opsætte design i - design laver man med layers, dvs divs. Det er selvfølgelig ikke "ulovligt" at benytte tables men de er ikke beregnet til det så skal man begynde på noget nyt kan man lige så godt benytte de rigtige værktøjer.
Avatar billede justrace Novice
08. februar 2009 - 23:51 #4
Det er så bare fordi nogle sider jeg har kigget på bruger tabeller, men det bliver det selvfølgelig ikke korrekt af, men det virker nu ret godt og er ret nemt at lave sine sider på den måde.
Avatar billede keysersoze Guru
08. februar 2009 - 23:58 #5
jeg sagde ikke at man ikke kunne - kun at det ikke er hensigten med tables. Om det så er let eller ej er en smagssag - der er ting du kan med tables som du ikke kan med layers, til gengæld giver layers betydelig større frihed og mindre kode.
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2009 - 17:41 #6
Ja hvad der angår de 2 oplæg så var det også en fejl, men kan ikke se at man kan slette den igen, syndes ikke der skete noget da jeg trykkede på opret, men den var bare lidt længe om det, men jeg har trykket 2 gange, ja lidt utålmodig ved det godt,

Jeg syndes godt om frames da jeg kan lave en overskrift, og en menuframe til venstre, og så få main frame til at vise de forskellige sider frem, hvis man laver tabler, så kan man vel ikke køre op og ned i bare den ene

prøv evt at kikke på den ene side som det drejer sig om
www.lemvigsvommeklub.dk

mvh
Henning
Avatar billede keysersoze Guru
09. februar 2009 - 18:07 #7
Du er nødt til at lægge et svar og acceptere det i den anden tråd - spm kan ikke slettes.

Det er muligt at lave scroll i fx en div - men det vil ikke få helt samme effekt som med frames. Hvis du vil fortsætte med frames skal du selvfølgelig gøre det - det har bare desværre kun negative følger men dem er du jo så gjort opmærksom på nu.

Den side du henviser til har ikke fantastisk meget med HTML at gøre - der er i hvert fald ikke meget valid kode i det så lidt et under at den kan vises i en browser, men for at løse dit border-problem kan du sætte frameborder="0" på dit frameset.
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2009 - 22:07 #8
Som sagt har jeg ikke forstand på hvad er hvad, HTML??? hvad er det, som sagt så er siden lavet i FP, og ved ikke hvad du mener med at det er et under at den kan ses i en browser, vi har over 200 medlemmer der bruger siden meget, og har ikke hørt at der er nogle der har problemer, hverken med tilmedling eller bare følge med i hvad der sker i klubben, så det kan jeg ikke forstå der skulle være et problem.

Men syndes stadig jeg mangler et svar på om, jeg kan få et fælles baggrunds billede på hele siden?? :-)
Avatar billede justrace Novice
09. februar 2009 - 22:13 #9
Den side man kan se på linket, er det de rammer du er træt af?
Avatar billede justrace Novice
09. februar 2009 - 22:13 #10
...og er den lavet i FP eller Dreamweaver?
Avatar billede keysersoze Guru
09. februar 2009 - 22:26 #11
HTML er det sprog der benyttes for at få indhold vist på nettet - når du laver drag/drop osv i frontpage er det du danner HTML. Der sidder en organisation og bestemmer hvordan denne kodestandard ser ud - og et rigtigt HTML-dokument kan gå igennem denne validator; http://validator.w3.org/ - hvis der opstår fejl, og dem er der en stor del af på din side, burde dokumentet egentlig slet ikke kunne vises, men det kan de fleste browsere så alligevel.

Som skrevet i mit første indlæg kan du ikke lægge ét fælles billede ind i hele browseren så længe du benytter frames - du er nødt til at lægge et billede i hver frame. borderen kan du som også tidligere skrevet fjerne med frameborder="0" - og skal du have de tre baggrundsbilleder til at passe i frame-samlingerne bliver du nødt til at lave billederne specifikt til hver frame og evt køre med stylen background-position: fixed; så ikke baggrunden scroller med.
Avatar billede Slettet bruger
10. februar 2009 - 23:17 #12
Justrace:
Nej jeg er ikke træt af rammerne, jeg kan godt lidw denne opsætning og det er lavet i FP, hvor i man kan sætte et billede, bag det hele,  det vil sige et billede bag 3 rammer. jeg kan godt lide at jeg har en ramme til venstre hvor jeg har knapperne, og en til overskrift, og det er så i min "main frame" at jeg sætter de sider ind som jeg har lavet, og syndes selv det funger rigtig godt, da det også kun er min anden siden jeg nogle sinde har lavet.

Min ejen side www.pt-styling.dk er bygget op i tabler, men det syndes jeg der er træls og ikke rigtig virker, men det kan da være det er noget jeg har lavet forkert, da det hele køre med op og ned??? men det er så godt nok også min første side.
a
Men kan forstå, ifølge Keysersoze, at det ikke ser ud til Dreamweaver er istand til dette, med baggrunds billedet. Kan man lave tabler så de virker som frames, altså fast i toppen og venstre side, og scroll i en form for mainpage
Avatar billede keysersoze Guru
10. februar 2009 - 23:45 #13
Frontpage er et gammeldags og udgået program - alt hvad du kan i det kan du også i andre programmer. Der findes ikke en måde hvorpå du kan sætte baggrund på tværs af eller bag frames - heller ikke i FrontPage (hvis du vil forsøge at overbevise mig så giv mig gerne et link til hvor du har gjort det).

Jeg tror jeg efterhånden har opgivet at overtale dig mht frames så dette er min sidste kommentar omkring frames/ikke frames - frames er et uddødt (ikke uddøende men helt dødt) fænomen der kun har negative konsekvenser såsom fx dårlig søgemaskinoptimering og manglende brugervenlighed og bør ikke bruges i år 2009 (de kan til dels forsvares i et backend-system men det er en helt anden diskution).

Frames og tables/divs er vidt forskellige ting og du må ikke sammenligne dem - du kan som udgangspunkt ikke lave en frames-effekt med hverken tables eller divs, man kan snyde lidt og bruge styles (overflow: auto;) men det vil aldrig få samme mening som frames så ingen fast top eller menu. Dette er der jo heller ingen store sites der gør - hverken eksperten, bt/eb/politiken eller facebook bare for at nævne lidt eksempler.
Avatar billede olebole Juniormester
11. februar 2009 - 09:31 #14
<ole>

Naturligvis kan Dreamweaver ikke indsætte ét baggrundsbillede, så det fylder flere frames. Teknologien tillader det ikke  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede justrace Novice
11. februar 2009 - 09:43 #15
>olebole: Hvis alle fulgte din avatar, ville eksperten jo ikke eksistere. *GG*
Avatar billede olebole Juniormester
11. februar 2009 - 10:42 #16
Det har du så ganske ret i ... og mon ikke det betyder, vi beholder Eksperten i mange år endnu?  *LoL*  ;D

Jeg fandt den grå nakke (default avataren) lidt kedelig. Tænkte, at et billede af Paris Hilton nok ikke ville virke overbevisende - og du har jo taget den solbebrillede cola-næse - så jeg skruede lige denne sammen igår aftes  =)
Avatar billede justrace Novice
11. februar 2009 - 11:01 #17
Jo, for heldigvis er der ikke alt for mange der kender "oversættelsen".

Ja altså, "olebole" og et billede af Paris ville nok virke lettere utroværdigt, og ja, ham Jack er ganske enkelt genial. En af mine favorit replikker er i "Det bli'r aldrig bedre" hvor an udtaler om hans forståelse af kvinden: "Jeg forestiller mig en mand, og så fjerner man alt forståelse og ansvarlighed".

Han spiller heller ikke sine roller, han ER sine roller.
Avatar billede olebole Juniormester
11. februar 2009 - 11:13 #18
;D
Avatar billede keysersoze Guru
09. april 2009 - 00:54 #19
lukketid?
Avatar billede jmjveb Nybegynder
09. april 2009 - 18:43 #20
Man bruger ikke frames mere, men div eller tabeles - uagtet.
Brug css style sheet og et billede i "body background" width height 100%, og sæt det til at "reapeat x y"