Avatar billede Himbear Nybegynder
03. juli 2001 - 09:10 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Formatere systemdisk

Jeg har en masse grafikfejl i nogle spil, de er opstået efter jeg har installeret win2000. Jeg havde en del problemer med drivere i starten, så jeg vil prøve at installere win2000 igen, men hvordan får jeg den formateret? Det skal lige siges at jeg konveterede hd\'en til NTFS ved installation, så jeg kan ikke starte op i dos!

Jeg kunne egentlig også godt tænke mig at vide hvad NTFS gør i forhold til FAT32?
Avatar billede crm_rar Nybegynder
03. juli 2001 - 09:27 #1
Hvis du booter op på Win2000 CD\'en og altså starter installationsprogrammet har du mulighed for at slette, oprette og formatere partitioner.

Forskellen mellem NTFS og FAT32 er primært sikkerheden, og med NTFS5 (Win2000) er der desuden indbygget mulighed for kryptering. Desuden kan man med NTFS sætter rettigheder på filniveau, hvilke brugere der må hhv. se, læse, skrive til bestemte filer.

NTFS kan kun læses af WinNT-serien, hvorimod FAT32 kan læses af Win95+/WinNT4+
Avatar billede arlu Nybegynder
03. juli 2001 - 09:35 #2
Fat32 kan IKKE læses af WinNT4.0!!!!!!!
Avatar billede crm_rar Nybegynder
03. juli 2001 - 09:37 #3
Sorry! ... Lille misser! ;o)
Avatar billede tlaursen Nybegynder
03. juli 2001 - 09:39 #4
NTFS læses af NT 4.0 og W2K
FAT32 læses af 98 og W2K
FAT16 læses af 9X, NT og W2K.
Avatar billede crm_rar Nybegynder
03. juli 2001 - 09:40 #5
Når vi nu er nået der til skal det vel også lige siges at FAT32 også læses af Win95SE
Avatar billede Himbear Nybegynder
03. juli 2001 - 09:40 #6
Jeg har først lige fået win2000 og jeg kender ikke NT så godt, så det hele er ret nyt for mig!

Men skal jeg starte op på en systemdisk? og så starte installationesprogrammet?

Men altså det er kun fordele ved NTFS?

Hvad med ældre programmer og spil opfatter de ikke systemet som NT? Og så virker alle spil og programmer da ikke?
Avatar billede crm_rar Nybegynder
03. juli 2001 - 09:49 #7
Du booter op fra Win2000 inst. cd\'en og når du skal vælge hvilken partition du vil installere på, kan du vælge partitionen og vælge Format. Hvis du bare installerer oveni går der så vidt jeg husker lidt ged i den ...

Den eneste ulempe jeg lige kan komme i tanke om vedr. NTFS er hvis man bruger Win9x (fx. til spil), som tidligere nævnt kan Win9x jo ikke læse NTFS ... men det er kun relevant hvis man bruger flere boot-partitioner.

Programmer og spil kan som sådan ikke se forskel, da læse/skrive instruktioner håndteres af selve Windows - derfor vil tilgangen til NTFS-partitionen være uændret for programmerne.
Avatar billede Himbear Nybegynder
03. juli 2001 - 10:00 #8
Okay jeg prøver når jeg kommer hjem! Ellers så spørger jeg lige i morgen!

tak for hjælpen!