Avatar billede gjedsted Nybegynder
08. februar 2009 - 13:56 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke formatere!

Hej!
Jeg står med et "lille" problem:

Jeg skal have formateret min laptop (HP Pavilion dv6000-serien). Har taget backup af de filer der skal gemmes, men ikke med gendannelsesdiske.

Det er meningen jeg skal kunne køre HP Recovery, men det program er forsvundet! Har flere gange prøvet med at trykke F11 under startup af computeren, men så bliver skærmen blot blå og skriver der er sket en fejl og at programmet lukkes.

Har heller ikke umiddelbart mulighed for at opdatere min computer (for at se om Reovery-progrmmet ville vende tilbage) da comuteren ikke reagerer på hverken wireless eller LAN-forbindelse.

Nogen der har et løsningsforslag?

På forhånd tak,

/Tommy
Avatar billede Buckie Nybegynder
08. februar 2009 - 15:11 #1
Det lyder som om den partition Recovery programmet ligger på er kaput. Hvis du ikke har nogen recovery cd til din computer, kunne en løsning være at installere ubuntu - http://www.ubuntu.com
Avatar billede gjedsted Nybegynder
08. februar 2009 - 15:21 #2
Tak for svaret. Hvordan virker programmet? Altså vil den gendanne drivere osv? Synes ikke det fremgår ret klart af hjemmesiden.
Avatar billede Buckie Nybegynder
08. februar 2009 - 15:25 #3
Ubuntu er en distribution af linux, det er meget ligesom windows - det er en god mulighed hvis man står i en situation som du, og ikke vil ofre 900 kr på en ny kopi af windows
Avatar billede gjedsted Nybegynder
08. februar 2009 - 15:35 #4
Aha. Lige lovligt drastisk, men kan selvfølgelig vise sig at være sidste udvej.
Lder den lige ligge og ser om der er nogen der har et forslag, ellers får du pointene.
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2009 - 17:55 #5
Jeg tvivler nu på at din recovery partition er forsvundet af sig selv - Taler vi om Vista eller XP??
Avatar billede gjedsted Nybegynder
08. februar 2009 - 22:21 #6
XP. Har kigget på den fejl jeg får (c000021 fatal system error), men synes ikke rigtigt jeg kan finde en ordentlig løsning.
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2009 - 07:02 #7
Har du prøvet at køre "chkdsk /r /p" med en XP-skive? se guide www.helgec.dk/chkdsk.html
Hjælper det ikke kan du evt. prøve at, downloade og brænde www.helgec.dk/insert.iso - skal brændes som et bootimage, se hvordan på www.helgec.dk/live.cd - boot derefter op på skiven og kør "gparted" så kan du se om du stadig har en recovery-partition og så tager vi den derfra
Avatar billede gjedsted Nybegynder
09. februar 2009 - 19:39 #8
Her står jeg af:

booter fra cd-drev - vælg Start "Computeren with CD-Rom support"
Ved A:\> prompten skal du skifte til cd-drevet, det vil normalt være d: - skriv

Chkdsk  -> enter

Og du får nu en menu der kræver at du igen taster enter - nu får du listet de "chkdsk.exe" som der findes på systemet , du skal naturligvis vælge den som ligger på cdèn og som fylder 588 Kb, tast det tal der refererer til den korrekte "chkdsk.exe fil"

Skal jeg lukke computeren ned, åbne med discen isat og vente? Jeg skal vel først lade den starte op vha d-drevet? How do i do that? :)
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2009 - 19:45 #9
"How do i do that? :) " Do what??
Sæt skiven i cd-drevet og boot på den
That`all
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2009 - 19:48 #10
Forresten, hvad har ordlyden i din kommentar at gøre med det link du har fået ??
Avatar billede gjedsted Nybegynder
09. februar 2009 - 19:56 #11
Mente sådan set bare at jeg ikke lige kunne følge med der. Jeg troede at jeg skulle lade computeren starte op med cd'en isat og at den så skulle læse den inden windows startede. Prøver nu - håber det går godt og ikke galt.

Ordlyden i min kommentar?
Avatar billede gjedsted Nybegynder
09. februar 2009 - 20:02 #12
Hej igen.

Det lader ikke til at jeg kan åbne filen "chkdsk". Den åbner kort et dos-vindue (?) og lukker det så et halvt sekund efter..

Så nu spørger jeg måske lidt dumt igen: Hvad er den A-prompt du hentyder til?
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2009 - 20:26 #13
sorry jeg aner ikke hvad du har gang i, hvad er det for en cd du arbejder med
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2009 - 20:33 #14
der er ingen af de link jeg anbefaler i dit tilfælde der indeholder noget med en A:> prompt
Avatar billede gjedsted Nybegynder
10. februar 2009 - 18:08 #15
Hej igen.

Dette link er det jeg refererer til: http://www.helgec.dk/chkdsk.html

Gik ned til afsnit to med det samme, da jeg ikke har fået nogen disks i forbindelse med købet af computeren. Har herefter brændt filen fra dette link: www.helgec.dk/unik.iso.

Jeg kommer til den A:> under opstart. Har skrevet chkdsk og trykket enter. Computeren foreslår herefter at jeg skal skrive SCANDISK, da den kan "reliably detect and fix a much wider range of disk problems".

Siger det dig noget?
Avatar billede Slettet bruger
10. februar 2009 - 19:15 #16
OK!! men du har jo så ikke læst guiden ordentlig, jeg skriver jo "Ved A:\> prompten skal du skifte til cd-drevet, det vil normalt være d: - skriv

Chkdsk  -> enter

Og du får nu en menu der kræver at du igen taster enter - nu får du listet de "chkdsk.exe" som der findes på systemet , du skal naturligvis vælge den som ligger på cdèn og som fylder 588 Kb, tast det tal der refererer til den korrekte "chkdsk.exe fil" og nu starter der en light version af chkdsk på din disk / diske, ofte vil det være tilstrækkeligt til at du igen kan få systemet igang"

Bliv nu hængende og spørg hvis du er i tvivl
Avatar billede gjedsted Nybegynder
10. februar 2009 - 20:02 #17
Her jeg stod af. :) Jeg ved ikke hvad du mener med at skifte fra A:\ til D:\ (eller E, som jeg mener er mit drevs navn).
Avatar billede Slettet bruger
10. februar 2009 - 20:41 #18
Prøv at se http://www.helgec.dk/ntfsdos.html (figur 2) det område der er markeret med grøn farve angiver drev bogstavet på cd-drevet - når du står ved din A:> promt skal du skrive det drevbogstav der er angivet (sikkert d)
Nu skifter du til de programmer der ligger på cdén, herunder chkdsk Hjalp det på forståelsen??
Avatar billede gjedsted Nybegynder
10. februar 2009 - 21:23 #19
Det er godt nok E-drevet. Gendannelsespartionen ligger på D-drevet.
Når jeg kører chkdsk på e-drevet kan jeg vælge at trykke enter for at tjekke harddiskene.
Herefter kan jeg vælge om jeg vil tjekke:
1) C:\windows/system32/autochk.exe
2)D:\MiniNT\system32/autochk.exe

Hvad vælger jeg? :)
Avatar billede Slettet bruger
10. februar 2009 - 21:27 #20
Det må være c: du skal vælge og hvis det ikke virker så må du jo prøve med D.
Avatar billede Slettet bruger
10. februar 2009 - 21:33 #21
Men du har da nu fået konstateret at din recovery partition er intakt 2)D:\MiniNT\system32/autochk.exe
Avatar billede gjedsted Nybegynder
10. februar 2009 - 21:35 #22
Den giver bare et overblik over pladsen på c-drevet.

D-drevet: Slutter med følgende: CauseWay error 09 : Unrecoverable exeption. Program terminated.

Det er vel ikke godt...
Avatar billede Slettet bruger
10. februar 2009 - 21:47 #23
Nej, men det betyder jo blot at dir c-drev er coorupt og det vidste du jo godt, bliv lige hængende
Avatar billede gjedsted Nybegynder
10. februar 2009 - 21:51 #24
Troede faktisk bare det var d-drevet. Altså der hvor gendannelsespartionen skulle ligge. Jer bliver hængende..
Avatar billede Slettet bruger
10. februar 2009 - 21:54 #25
Du skal tilbage til A:> prompten og her skal du køre FDISK og slette dit C-drev herefter tror jeg at du kan køre recovery
du kan finde en guide til at køre FDISK fra DOS på http://www.helgec.dk/format_floppy.html

[B]Pas på alt i verden på ikke at slette din recovery partition [/B}
Avatar billede gjedsted Nybegynder
10. februar 2009 - 21:56 #26
Lyder farligt. :) Jeg må lige prøve. Tak for hjælpen so far.
Avatar billede Slettet bruger
10. februar 2009 - 22:00 #27
Ellers spørg igen i morgen
Avatar billede gjedsted Nybegynder
10. februar 2009 - 22:01 #28
Gør jeg helt sikkert. Skriver i hvert fald lige hvordan det gik.
Avatar billede gjedsted Nybegynder
10. februar 2009 - 23:33 #29
Status:

Har slettet c-drevet vha http://www.helgec.dk/format_floppy.html. Herefter lavede jeg en primær partion og satte den som aktiv partion.

I slutningen af dokumentet blev jeg så bedt om at køre delpart, hvilket jeg gjorde og slettede c-drevet (igen?). Herefter forstod jeg det sådan at jeg skulle kunne køre gendannelsen.

Har dog prøvet det og det fungerer stadig ikke. Har desuden hentet den fil fra microsoft, men kan ikke få den til at læse når jeg booter.

Lyder det hekt hen i vejret eller ved du sådan ca hvordan det ser ud?
Avatar billede gjedsted Nybegynder
13. februar 2009 - 18:22 #30
Hej igen!
Jeg kan slet ikke køre noget på computeren. Kan du hjælpe?
Avatar billede gjedsted Nybegynder
13. marts 2009 - 23:41 #31
Lukket.