Avatar billede Mainbrain Juniormester
08. februar 2009 - 13:06 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Ubuntu boot problem

Hej!
Jeg har lige installeret Ubuntu (8.04) på en gammel computer.
Når jeg så starter, da leder den først efter netværk og finder intet, godt nok, da den skal starte fra hdd. efter 5-10 sec. skal jeg trykke en tast for at få den til st søge efter andre "boot steder". Når jeg gør det da finder den fint IDE0 og starter med at boote Ubuntu, men, så når den ikke længere.... Skærmen bliver sort og hdd lampen flasher hurtigt, ellers sker der ikk noget (den har stået sådan i over 5 min). Nu har jeg prøvet at boote fra CD og ladet systemet starte fra denne, og det går fint. Maskinen booter rigtigt op, kommer fint ind i ubuntu (det er herfra jeg skriver denne txt).

Når jeg kigger i menuen "Places" i toppen af skærmen, da finder den fint mine harddiske og jeg kan gå ind og se hvad der er på dem!

Hvad kan jeg gøre for at få maskinen til at starte fra harddisken?

ps. jeg kender INTET til linux, vil bare gerne ha det til at køre på min comp. 2, så jeg kan sidde og experimentere lidt med det    ;)
Avatar billede Buckie Nybegynder
08. februar 2009 - 15:18 #1
Når du genstarter computeren, skal du jo sørge for at fjerne cdrommet fra drevet, men det går jeg ud fra at du har haft gjort. Har du prøvet at lade være med at trykke på en tast når den starter op ?  ->

"starte fra hdd. efter 5-10 sec. skal jeg trykke en tast for at få den til st søge efter andre "boot steder" "

Hvis det er en meget gammel computer kan ubuntu godt være en lidt stor mundfuld. Du kunne overveje en distro som Damn small linux - den er dog langt fra ligeså funktionel som ubuntu.
Avatar billede Mainbrain Juniormester
08. februar 2009 - 15:38 #2
Hvis jeg ikke trykker en tast, da står computeren bare og venter....
NÅR jeg så trykker en tast, da er det som om at ubuntu skal til at starte, skærmen bliver sort, men hdd lampen blinker bare hurtigt hele tiden og der sker ikke mere...

Denne computer er rimelig gammel:
1.4 Ghz
1 GB ram
60 GB HDD
Nvidia Gforce4 TI4280

(skulle mene at det er nok til at køre en linux, eller?)
Avatar billede Buckie Nybegynder
08. februar 2009 - 16:10 #3
Linux er mange ting (du kan se hvor mange på http://www.distrowatch.com)
Jeg vil til hver en tid anbefale ubuntu, til nybegyndere - dit system skulle kunne køre det. Da du installere ubuntu, valgte du så at "bruge hele disken" eller "resize den eksiterende" da du skulle vælge hvordan filsystemet skulle installeres ?
Avatar billede Mainbrain Juniormester
08. februar 2009 - 17:15 #4
jeg slettede alle partitioner delte (resize) hdd op i 2 x 30 GB og installerede på den første partition.
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2009 - 17:51 #5
Du skriver "Nu har jeg prøvet at boote fra CD og ladet systemet starte fra denne, og det går fint. Maskinen booter rigtigt op, kommer fint ind i ubuntu (det er herfra jeg skriver denne txt)." Skal det forstås som at du bruger cd`en som Live-cd eller??
Avatar billede Mainbrain Juniormester
08. februar 2009 - 18:08 #6
Ja, jeg bruger CD'en som Live-CD.
Når jeg starter op på CD'en, da får jeg bl.a. valgmuligheden, om jeg vil installere eller køre en live version, der ikke ændrer noget på maskinen.
Efter installation prøvede jeg først at starte uden CD, hvilket ikke lykkedes "Skærmen bliver sort og hdd lampen flasher hurtigt, ellers sker der ikk noget", herefter satte jeg skiven i igen, startede om og valgte da "live" version, som kører fint (men fra CD).
Avatar billede Mainbrain Juniormester
08. februar 2009 - 18:45 #7
Jeg har en rettelse...  Skærmen bliver ikke sort, teksten står der stadig, der står:

Searching for Boot Record from IDE-0..OK

Herefter står hdd lampen bare og "flasher" rigtig hurtigt!
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2009 - 19:25 #8
Så vil jeg anbefale dig at skrive en ny MBR (Master boot record) og da du sikkert vil spørge hvordan det gøres så kig lidt på www.helgec.dk/grub.html
Men her kommer en mini guide. åben din konsol (som root) skriv, fdisk -l -> enter -> du får nu listet dine partitioner (Swap, / , home) går jeg ud fra, jeg kender ikke Ubuntu, lad os antage at din rodpartition hedder /dev/hda2, så skal du skrive
grub  -> enter
root (hd0,1) -> enter (sata disk=sd0,1) - fejlmelding ændre 1 til 2 etc.)
setup (hd0)  -> enter ( du skal nu få en længere smøre om succes)
quit  -> enter
genstart (evt. fejl i denne guide kan skyldes at jeg liget har tømt en flaske champagne)
Avatar billede Mainbrain Juniormester
03. november 2009 - 13:18 #9
Er ved at rydde op i mine gamle spørgsmål...

Intet virkede og computeren er nu "død" (smidt ud)