Avatar billede 1JH Nybegynder
04. februar 2009 - 12:58 Der er 2 kommentarer

Vista Updates crasher dele af Kontrolpanelet

Hermed endnu et spørgsmål om en Vista installation der driller og giver grå hår.

Købte fornylig en Laptop med præinstalleret Vista Home Premium 32 bit samt en 60 dages prøveperiode på bla Norton og Office '07 Home/student.

Op af kassen og strøm til dyret... Det bør vel nævnes her, at dette er mit første møde med Vista, men jeg har ellers været med siden der var noget der hed Win95.

Under opstarten skal man bl.a krydse af om Vista skal trække de seneste Updates hjem (anbefalet). Jeg var forsigtig, og ville godt lige vente med dette indtil Antivirus mv var på plads.

Inden jeg hentede disse Updates virkede alt som det skulle, men efter nedhentning og et par re-boots virker tingene ikke optimalt længere.

Adskillige funktioner i Kontrol Panel virker pludselig ikke længere, heriblandt System Properties, Netværk/delings center, Windows Update, Gendannelses center, osv.
Vel nok 1/3 af indholdet virker ikke længere.

Når jeg forsøger at starte en funktion kan jeg somme tider nå at se, at der åbner et vindue, men det lukker øjeblikkelig igen.

Jeg er foreløbig oppe på 4. Recovery omgang og har afprøvet en del ting undervejs.

So far:

1)Registreringsdatabasen. Fandt frem til nøglerne for de genstridige programmer og prøvede at starte dem manuelt fra "Kør". Men uden resultat. Scannede et par gange med CClean, men uden resultat.

2)Prøvede at afinstallere Updates manuelt, én efter én. Men de manglende programmer var og forblev døde.

3)Under en af Recovery-omgangene fravalgte jeg at hente Updates. Alligevel hentede Vista de fatale Updates hjem, og så døde programmerne alligevel.

4)I et tilfælde var der adgang til Gendannelses centeret. Men ingen genoprettelsespunkter fungerede.

5)Under en session hentede jeg udelukkende Updates til sikkerhedshullerne,- men ingen valgfri updates. Det så ud til at virke fint en dags tid eller så. Så hentede Vista
lige noget mere- kunne jeg se under en nedlukning (hvad fandt jeg aldrig ud af) og dermed var løbet kørt.

Jeg har endnu ikke haft mod til at hente updates en efter en, installere, og genstarte til et crash. Det bliver til rigtig mange timer.

Forespurgte hos mit supportcenter. De havde godtnok hørt om det før, men ingen umiddelbare løsninger. "Det kunne måske være Office 07 updates der var årsagen".
Nuvel. For et par timer siden lavede jeg atter en Recovery, men fjernede straks Office 07 og installerede en gl Office XP- FØR jeg koblede op og hentede Updates. Nu har det kørt et par timer, men...

Gode råd søges. Hvad går der galt, og hvad kan der gøres ved det-som ikke involverer en daglig Recovery.

Mvh
Avatar billede 1JH Nybegynder
04. februar 2009 - 14:44 #1
Lidt mere:

Det hører med til historien, at jeg har ladet det lille "Velkommen" vindue være ifbm opstart. (=Kontrolpanel/Velkommen). Her står bl.a en del af PC'ens egenskaber samt en del genveje.

Den første indikation på at noget er galt kommer netop i dette vindue. Hvor der under egenskaber skal stå 4,0 Gb Ram, står der blot (tomt) Ram, når Kontrolpanelet har fået døde ikoner.

Håber dette kan give et hint.

Mvh
Avatar billede odps Nybegynder
05. februar 2009 - 19:13 #2
har samme problemer efter sidste opdateringer, har fundet ud af måske det hænger sammen med, eksplore-messenger-msn, men er hel blank, hos mig virker usb porte kun delvis, skærmen fryser, osv