Avatar billede koder Nybegynder
16. december 1999 - 22:12 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Windows NT........

Jeg har lige låne winnt 4 af en ven, men jeg har kun en cd… hvordan installere jeg det. Og kan det godt køre på en 22 gb hd (fat 32) uden at den skal deles op????
Avatar billede maagen Nybegynder
16. december 1999 - 22:32 #1
Nej - du kan ikke køre det på en partition med Fat32 da winnt 4.0 ikke supporterer dette format. Du er nødt til at have en partition som er fat16.

Hvis du under installationen af NT vælger at konvertere dette filsystem til NTFS (winnt's eget filsystem) kan du ikke læse det fra windows 9x. Du bliver så nødt til at have en bootmanager.

Du installerer det ved enten at boote fra CD'en eller ved at gå ind i mapper i386 og køre programmet winnt. Du skal her som standard have 3 formaterede floppydisk's klar. Man kan også være lidt smartere og kopiere hele i386 over på den harddisk der skal indeholde NT (husk at lave den til fat 16 først) og så køre programmet med flaget /b så du skal skrive "winnt /b". Det gør at du ikke behøver de disketter.

Håber du kan bruge dette til noget.
Avatar billede ntmaniac Nybegynder
16. december 1999 - 23:00 #2
Hvis du skal instalere på en "Stor IDE" disk skal du hente nogle nye ATAPI drivers fra denne url:
ftp://ftp.microsoft.com/bussys/winnt/winnt-unsup-ed/fixes/nt40/atapi/ATAPI.EXE

Den fil skal pakkes ud og og du skal boote op på de 3 disketter. Når du ser en blå skærm første gang skal du trykke på F6 og der sker ikke noget i et stykke tid. Efter diskette nummer 2 skal du vælge hvilken controller. Du trækker "S" og bagefter "Other".Så smider du disketten i med de nye ATAPI driver på og så er din disk klar! Derefter kan du boote op via CD og så skulle det køre!
Du kan ikke jeg gentager IKKE! instalere NT på en Fat32 (det må være den mest kendte sætning blandt NT folk)
DU kan formatere den under instalation i NTFS eller lave en lille 2 GB partion i FAT16 og lave resten af disken om til NTFS bagefter.

Avatar billede hojben Novice
17. december 1999 - 08:40 #3
Det skal lige siges at Win NT understøtter Fat32, MEN IKKE UNDER INSTALLATION!!!!!!!

>> Du kan ikke jeg gentager IKKE! instalere NT på en Fat32 (det må være den mest kendte sætning blandt NT folk)
ENIG!!!!!!!
Avatar billede maagen Nybegynder
17. december 1999 - 08:43 #4
Hojben>> Både og - NT understøtter ikke Fat32. Man kan få et patch der gør at en *kørende* NT kan læse/skrive fat32. begrænsning ligger i at du kan selv med et sådanne patch ikke boote en win9x op hvis den ligger på fat32!
Avatar billede ntmaniac Nybegynder
17. december 1999 - 15:06 #5
er det ikke lidt det hojben siger =)
Avatar billede maagen Nybegynder
17. december 1999 - 16:52 #6
Både og - installation og boot er ikke helt det samme....
Avatar billede hojben Novice
17. december 1999 - 19:21 #7
Det er jo netop det jeg siger!!!

MEN IKKE UNDER INSTALLATION!!!!!!!

Avatar billede maagen Nybegynder
18. december 1999 - 02:44 #8
øhhh - jeg kender ikke noget patch eller lignende der gør at NT kan læse fat32 under boot og derved boote en windows 9x som ligger på fat 32. NT understøtter kun fat32 når der er bootet op og hvis dette patch er installeret. (tager jeg fejl?)
Avatar billede hojben Novice
18. december 1999 - 20:08 #9
Nej og det er (for 7.ende og sidste gang) også det der står!!! Men ikke under installation af NT.. Patchen installeres bagefter og så kan man læse fat32 partitioner..
Avatar billede ravelin Nybegynder
20. december 1999 - 12:27 #10
Vi er alle enige om at NT ikke kan installeres på FAT 32.
Jeg tror at det maagen mener er:
Man kan ikke køre NT PÅ en FAT32 partition, men når den først er oppe at køre på en NTFS partition, kan man læse en ANDEN FAT 32 partition.
Altså:
part1: NTFS med NT
part2: FAT32 som først kan læses efter NT er bootet på part1.

Og hvorfor svarer koder ikke?
Avatar billede hojben Novice
20. december 1999 - 12:30 #11
Tjaaa nu er det jo oxi kun 15 point *S*
Avatar billede ntmaniac Nybegynder
20. december 1999 - 14:27 #12
Hvaaaas skal de point ikke deles ud? Min besvarelse er uden tvivl den bedste =) LOL
Avatar billede koder Nybegynder
20. december 1999 - 15:46 #13
Jeg har set det hele men jkeg har ikke haft tid til at prøve, men det har jeg nu.. den ville ikke helt installere det, men hvordan laver jeg min hd om til NTFS filsystem?????????????
det er på en 2.1 gb hd...
Avatar billede hojben Novice
20. december 1999 - 15:51 #14
*Synger* Der er en kommando der hedder Convert... Convert drive: /FS:NTFS
Avatar billede ntmaniac Nybegynder
20. december 1999 - 18:03 #15
der er også denne her BEDRE læsning =)
Start > Administrative tools > Disk Manager
Inde i Disk Manager (Den brokker sig lige første gang du starter den op)
Kan du frit konverterer HDD lige så tosset som du har lyst til. Det er et nemt tool og det kan du hurtigt finde ud af at bruge.
Synes du ikke snart du har fået nok for dine 15 point!? =)
Avatar billede ntmaniac Nybegynder
20. december 1999 - 18:06 #16
Men hvis du nu lige smider 75 point oven i så skal jeg gerne hjælpe dig telefonisk eller sende et eksempel på hvordan en installation skal forløbe!!
Men du får det ikke til at virke med stor disk før du går som jeg har skrevet i mit første svar! Det er den eneste måde af bruge stor IDE disk til installation!!!
Avatar billede koder Nybegynder
20. december 1999 - 21:37 #17
Jeg har ikke 75 point, men kan jeg skylde dig?????????????
Avatar billede ntmaniac Nybegynder
21. december 1999 - 15:50 #18
hehe skylde mig nahhhh, men skriv din mail så skriver jeg til dig vi finder nok ud af noget!
Avatar billede koder Nybegynder
21. december 1999 - 23:25 #19
jeg ved ikke hvad din adresse er men min er morten@funstuff.dk...
Avatar billede koder Nybegynder
23. december 1999 - 23:44 #20
Ok, nu har jeg fået det til at virke....
:-)