Avatar billede rubaek Mester
31. januar 2009 - 16:30 Der er 4 kommentarer

D-link 524 og IP telefoni

Jeg har IP-telefoni kørerende sammen med min D-link 524 router, det fungere udemærket så længe der ikke er anden aktivitet på nettet. Hvis nettet bruges samtidig med at der tales i telefon, kommer der huller i samtalen. Jeg har hørt at man på nogle routere kan indstilles så samtale har første priotet (via MAC-adresse)og der er vist også andre muligheder, men jeg kan ikke finde noget der ligner på D-linken.

Dur 524'er ikke til IP-telefoni, eller eer der nogle der kan hjælpe med at indstille den.

Jeg kører med en hastighed på 2048/384 Kbit/s.

VH Rubaek
Avatar billede tji Nybegynder
04. februar 2009 - 09:55 #1
Det du mangler er Quality of Service eller QoS. Hvis din router er en DI-524, som jeg antog den var, så understøtter den ikke QoS.

Det betyder egentligt bare at den ikke kan prioritere din IP-telefoni.

Så du skal nok opgradere din router til en som kan, eller få en højere upload. Hvor det smartest nok er at købe en router som kan køer QoS.

IP-telefoni bruger som 'håndregl' 100 Kbit/s per kanal/telefon opkald i up- og download

Tror det er en ny router der skal til desværre. :)
Avatar billede tji Nybegynder
04. februar 2009 - 09:56 #2
Det du mangler er Quality of Service eller QoS. Hvis din router er en DI-524, som jeg antog den var, så understøtter den ikke QoS.

Det betyder egentligt bare at den ikke kan prioritere din IP-telefoni.

Så du skal nok opgradere din router til en som kan, eller få en højere upload. Hvor det smartest nok er at købe en router som kan køre QoS.

Tror det er en ny router der skal til desværre. :)
Avatar billede tji Nybegynder
04. februar 2009 - 09:59 #3
Undskylder de to svar. Min explorer reagerede ikke lige på at jeg postede. :)
Avatar billede rubaek Mester
04. februar 2009 - 16:13 #4
Det er nok den nye router der skal til. Send et svar.