Avatar billede champfan Praktikant
29. januar 2009 - 23:55 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hvordan får iMac adgang til D-Link trådløs router?

Min iMac kan ikke få adgang til min (gamle) D-Link 624+ Extreme G trådløse router.

Mac'en kan sagtens se routeren i oversigten, men nægter at logge mig på netværket med beskeden om at "Netværket kræver en WEP-adgangskode". Hvis jeg skriver routerens ip-adresse i browseren opnåes der heller ikke kontakt (timeout).

Det går fint med at logge på med min bærbare Windows-pc.

Er der en bestemt procedure første gang på en Mac?

Jeg er bestemt ingen ørn til netværk, så pædagogisk hjælp er meget værdsat :-)
Avatar billede mstorgaard Praktikant
29. januar 2009 - 23:59 #1
Har du indtastet denne WEP-adgangskode? Den beder dig vel om det?
Avatar billede rebecca Novice
30. januar 2009 - 00:02 #2
er det ikke netværksnøglen du mangler at sætte ind, hvis du har konfigureret dit trådløse netværk med sikkerhed slået til har du også oprettet en krypteringsnøgle som du skal kopiere til pc'en for at komme på
Avatar billede champfan Praktikant
30. januar 2009 - 00:04 #3
Ja, jeg har tastet den samme adgangskode ind som jeg bruger på den bærbare. Det undrer mig iøvrigt, hvorfor den kalder det for en WEP-adgangskode og ikke blot adgangkode.
Avatar billede champfan Praktikant
30. januar 2009 - 00:09 #4
Rebecca: det med netværksnøglen/krypteringsnøglen er jeg ikke klar over. Hvordan finder jeg den i routeren og kopierer den?
Avatar billede mstorgaard Praktikant
30. januar 2009 - 00:16 #5
WEP er en type af adgangskode, og det er bare din Mac, der er så venlig at fortælle dig, hvilken kryptering din router bruger. En af de mest brugte typer er WPA i forskellige afskygninger.
Avatar billede rebecca Novice
30. januar 2009 - 00:20 #6
Log på din router under sikkerhed for det trådløse finder du hvilken kryptering du kører med samt krypteringsnøglen
Avatar billede champfan Praktikant
30. januar 2009 - 00:29 #7
Jeg har nu checket samtlige menupunkter i routeren, og der er tilsyneladende ikke et menupunkt, som hedder Sikkerhed eller for den sags skyld Krypteringsnøgle. Men den er også 6-8 år gammel, så det er måske tid at skifte til en nyere og mere sikker router.
Avatar billede champfan Praktikant
30. januar 2009 - 00:40 #8
Jeg lukker ned nu, men takker for jeres forslag. I morgen må jeg forsøge igen.
Avatar billede sd8220 Seniormester
30. januar 2009 - 08:47 #9
Hmm, i min router mener jeg, at det er under wireless-setup, at man et eller andet sted finder indstillingen - men du bliver nok desværre ikke klogere på, hvad koden er, for den plejer at blive skrevet som prikker ;(

Men typen af kodning vil du kunne se der og også på din Windows-maskine, hvis du går ind og vælger egenskaber for den trådløse forbindelse.

/Held og lykke med det, Sebastian
Avatar billede rebecca Novice
30. januar 2009 - 09:07 #10
sd8220>>> du har ret det ligger under wireless setup, mener dog at man kan vælge at se koden (men er ikke sikker)
Avatar billede champfan Praktikant
30. januar 2009 - 09:34 #11
Jeg kan se, at min bærbare pc er oprettet med en MAC-adresse i routeren, så det skal iMac'en dermed også, som jeg ser det. Hvor finder man den unikke MAC-adresse på min Mac :-)
Avatar billede sd8220 Seniormester
30. januar 2009 - 10:15 #12
Hejsa

Systemindstillinger -> Netværk -> Ethernet (evt dobbeltklik på Airport først), så er det det, der hedder Ethernet ID.

God fornøjelse.

/Sebastian
Avatar billede champfan Praktikant
30. januar 2009 - 12:17 #13
Tak Sebastian. Ethernet ID... ja, det havde jeg ikke regnet med. Jeg checker det, når jeg kommer hjem senere i dag. Derefter vender jeg lige tilbage med resultatet.