Avatar billede pr0phet Nybegynder
29. januar 2009 - 07:12 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

reducere pc's strøm forbrug

Så kom el regningen :P

2008 var et meget dyrt år for os, så nu skal der vidst ske lidt forandring.

Jeg har 3 pc'ere i hjemmet (1 server, 1 gamer & 1 laptop)
Problemet ligger i serveren, den er tændt 24/7-365 den køre udelukkende som ftp server med win xp som OS.

Findes der en løsning, så den automatisk går standby, når der ingen aktivitet er?

Det skal lige siges, at lan gerne skal være aktiveret imens, sådan så den går væk fra stand by så snart der er aktivitet.
29. januar 2009 - 07:37 #1
Jeg har en "Synology disk ststion DS-101j". Det er en lille smart NAS-server med FTP og alt muligt. Og den går på standby når den ikke bruges, og vågner igen når den skal bruges.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. januar 2009 - 08:21 #2
Jeg har den samme Synology, og har på et tidspunkt målt strømforbruget incl. router og 2 eksterne harddiske kørende til omkring 100W ved fuldt blus, og 35W ved lav aktivitet.

Boksen i sig selv bruger meget lidt strøm - det er først når diskene kører, at der er strømforbrug.

Det samme gælder din WinXP PC - men selve PC´en i sig selv bruger nok en 70W i rolig stand.

Det eneste du egentlig kan trimme på, er diskene og skærmen, som du via strømstyring (findes lettest ved screensaver opsætningen) kan sætte til at gå i dvale.

Du KAN begynde at rode med at sætte hele PC´en i dvale, og så tænde den via Wake On Lan (WOLA - lav en søgning på google for yderligere info), men det plejer at være svært at få til at virke ordentligt gennem flere netværk. Og så vil du skulle vente til maskinen er helt oppe, før du kan lave den egentlige forbindelse til PC´en - og det bliver man nok træt af at vente på.

Så det bedste du kan gøre, er at finde noget hardware der ikke er så strømkrævende. Synology laver en del forskellige bokse der kan nøjagtig det samme - forskellen er mest hvor mange diske der kan sidde i, og hvor meget RAM og CPU kraft den har. Jeg (og h13) har nogle af de mindste bokse der fås (sælges ikke længere) og jeg er stadig 100% tilfreds med hastigheden - den bruges både som NAS, FTP server, Webserver, backup o.s.v.... Og selv om den er 3 år gammel, laves der fortsat opdateringer til den, så den får ny funktionalitet - netop fordi firmwaren (operativsystemet) er fælles for alle boksene. Således fik den for et år siden uPNP opdateret til at kunne snakke med iTunes (og vist nok xBox og PS3), så du også kan bruge den som medie streem server.

Så selv om det er en dyr investering, har det nok betalt sig hjem alene på strømbesparelsen over de 3 år.
Avatar billede pr0phet Nybegynder
29. januar 2009 - 11:05 #3
Tak for den gode forklaring ole madsen.
Det er en gammel spand jeg har til at køre pt. så uanset hvad, skal den skiftes ud inden det næste år, så giver det jo anledning til at købe noget, der er billigere i drift.

Smid svar ole :)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. januar 2009 - 15:37 #4
Svar.
Avatar billede Slettet bruger
30. januar 2009 - 13:37 #5
den boks i snakker om kan i linke til den

iøvrigt tester og roder jeg med en asus eee box pt og den bruger meget lidt strøm kun 15 W
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. januar 2009 - 13:57 #6
Den er som sagt udgået for år tilbage.

Den der minder mest om, er denne: http://www.synology.com/enu/products/DS106j/index.php

Den koster en lille tusse: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=223411&searchArea=products&Soegeord=synology - vel at mærke UDEN HDD

De større modeller koster selvfølgelig mere - men driver man en egentlig WEBserver, er det også en løsning: http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=305&Sort=&Parent=50&Soegeord=synology&chkSoegSaetning=&searchArea=products

Der er lignende produkter på markedet, men som jeg har opfattelsen, er Synology dels nogen af de største, dels pionerer indenfor området.

For 106´eren angives strømforbruget til:
15W(Access);
6.2W(Hibernation).

Men det afhænger selvfølgelig også af den HDD man sætter i den.