Avatar billede rbb Praktikant
28. januar 2009 - 20:49 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Datostyring i Access

Jeg skal bygge en database, som kan holde styr på hvilken status en værelse har i løbet af året, altså f.eks. ledig, udlejet (og til hvem i hvilken periode), vedligehold osv. Samtidig skal jeg kunne opgøre antallet af kalenderdage hver enkelt status har varet.

Hvordan griber jeg dette an?

Indtil videre er databasen kun nået til det grundlæggende - værelser med ID og status.
Avatar billede mugs Novice
28. januar 2009 - 20:54 #1
Status: Værelset kan vel kun have en status ad gangen. Så det nemmeste er vel at lave en gruppeboks i en formular, der returnerer en værdi til tabellen. Der ligger en udmærket guide der forklarer hvordan.

Antal dage for status, kan du klare med funktionen DateDiff i en forespørgsel. Det fordrer naturligvis, at du indtaster datoer for de enkelte status.
Avatar billede rbb Praktikant
28. januar 2009 - 21:30 #2
Hvor finder jeg guiden?
Avatar billede mugs Novice
28. januar 2009 - 22:09 #3
I værktøjskassen. En tryllestav i en firkant. Er guiderne slået til ser du firkanten. Er guiderne slået fra er der ingen firkant.
Avatar billede rbb Praktikant
01. februar 2009 - 13:29 #4
Hej mugs. Desværre ikke helt hvad jeg har brug for. Det er mere min manglende forståelse for hvilke felter, det er nødvendigt at have med i tabellerne for at kunne håndtere datostyringen. Det er altså opbygningen af databasen der er problemstillingen - ikke håndteringen af formularen.

Hvad skal der til af felter i de enkelte tabeller for at jeg kan få den ønskede datostyring - og hvilke relationer samt evt. sammensatte nøgler?

Jeg har 2 tabeller:
Bolig - med felterne bolig, navn, status (opslag i tabellen status)
Status - indeholder statusmulighederne (ledig, vedligehold, udlejet og ledig)
Avatar billede mugs Novice
01. februar 2009 - 14:18 #5
Bolig, fjern opslag i status. Boligfeltet er tabellens PK og numerisk. Lav evt. et yderligere felt med navnet på boligen og alle andre felter med relation til netop den bolig.
Status OK

Lav en tredje tabel med et numerisk boligfelt. Lav en relation (een til mange) hvos denne 3. TBL er mangesiden. Lav et sutonummerfelt som PK:
Endnu et felt med opslag i Status. Relation til statustabellen.
Desuden 2 datofelter henholdsvis fra og til. Hver gang en bolig skifter status opretter du bolig i denne tabel og har dermed en historisk status
Avatar billede rbb Praktikant
22. februar 2009 - 23:15 #6
Gik desværre i stå med projektet, men er igang igen. Jeg er blevet mere klar på behovene, så projektet er blevet ændret i omfang. mugs - læg et svar igen, for dint sidste kommentar sendte mig i den rigtige retning.
Beklager fraværet...
Avatar billede mugs Novice
23. februar 2009 - 06:36 #7
OK - Du vender blot tilbage hvis du får problemer.