Avatar billede kamikaze2 Nybegynder
02. juli 2001 - 15:26 Der er 73 kommentarer og
3 løsninger

Syg PC´er !!!!!!

Jeg har en :
- 1 ghz athlon
- 256 pc 133 ram (PQI)
- G-force 256DDR (Nvidia)
- ABIT kt7a-raid bundkort
- HD 30 gb ATA 100 (IBM)
- WIN 98

Det lyder jo meget fint men: AAAAAAARRRGGGHHHHHH!!!!!!
Problemet er at jeg kan sidde og spille og lige
pludselig genstarter PC´eren spontant af sig selv!???
Ingen advarsel eller noget den genstarter bare!!!!
(Det er heller ikke kun spil den gør det ved)

Håber der er en som kan hjælpe mig!!!!!!
Avatar billede spectual Nybegynder
02. juli 2001 - 15:33 #1
Lytter med
Avatar billede mlj Nybegynder
02. juli 2001 - 15:36 #2
Har du SB Live?
Avatar billede kato Praktikant
02. juli 2001 - 15:37 #3
Jeg har haft samme problem på min arbejds PC. Her lå problemet ikke i PCèn, men en hos en varmeblæser! Hver gang den startede var der et svagt og meget kortvarigt strømfald som fik min PC til at genstarte. Tjek om der er et køleskab ell. lignende der starter op som tager toppen af spændingen, med resultat i genstart af PC. Det er ihvertfald EN mulighed af mange.
Avatar billede jemt Nybegynder
02. juli 2001 - 15:38 #4
Det lyder som en klassisk RAM-Fejl...
Prøv at smide nogle andre RAM i den...
Avatar billede jemt Nybegynder
02. juli 2001 - 15:39 #5
Få evt. fat i et program, som kan teste dine ram...

Hvis du har mulighed for at låne windows 2000, så prøv at installere det. Hvis der så er fejl i dine ram, så nægter windows 2000 at fortsætte...
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. juli 2001 - 15:41 #6
Der skal noget af et spændingsfald til før en PC går ned, såvidt jeg husker er den kritiske grænse 180V~.
Har den været normal uden genstart og så fejlen lige pludselig opstår.
Har du installeret noget fornylig, så prøv at afinstallere det og se hvad der sker!
Du kunne også prøve en oprydning af temporære filer og defragmentere bagefter!
Avatar billede kamikaze2 Nybegynder
02. juli 2001 - 15:43 #7
Hmmmmm....
Jeg har et sb 512!
Det glemte jeg: den genstarter også nogle gange hvis jeg installere et spil/program!
Program til at teste ram?
Avatar billede spectual Nybegynder
02. juli 2001 - 15:45 #8
mlj >> fortæl, fortæl :)
Avatar billede kamikaze2 Nybegynder
02. juli 2001 - 15:46 #9
fortæl hvad?
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. juli 2001 - 15:48 #10
kamikaze2> Om SB live
Avatar billede kamikaze2 Nybegynder
02. juli 2001 - 15:49 #11
til kato!

Interresent! men hvordan måler jeg det?  ; )
Avatar billede kato Praktikant
02. juli 2001 - 15:56 #12
Aner det ikke.
Men vi lagde mærke til at vores lys blinkede hver gang blæseren startede, samt når pcèn var tændt startede den op igen. Det kan godt være at en pcèr først går ned ved mindre end 180v, men ikke desto mindre var dette altså tilfældet.
Avatar billede kamikaze2 Nybegynder
02. juli 2001 - 15:56 #13
Skulle jeg måske skifte Dimm plads?
Avatar billede mlj Nybegynder
02. juli 2001 - 15:57 #14
SB Live har et problem med Via 686B Southbridge. Når der overføres store datamængder crasher systemet. Den nyeste 4i1 driver retter problemet.

http://www.hardwareonline.dk/nyheder.asp?nID=641

Abit har vistnok også udgivet en biosopdatering der skulle rette problemet.

Avatar billede kamikaze2 Nybegynder
02. juli 2001 - 16:00 #15
Det er meget fint men mit lydkort er et Sound Blaster pci512 !  ;(
Avatar billede mlj Nybegynder
02. juli 2001 - 16:01 #16
Avatar billede jonaskn Nybegynder
02. juli 2001 - 16:01 #17
Kan det ikke være fordi den bliver for varm???
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. juli 2001 - 16:03 #18
Hvis du tænker på sommervarmen, så jo, der er mange pc\'er der døjer med det og brækker ned!
Avatar billede mlj Nybegynder
02. juli 2001 - 16:03 #19
Selvom dit lydkort er SB 512 skulle du prøve med de nyeste 4i1 drivere alligevel!
Avatar billede kamikaze2 Nybegynder
02. juli 2001 - 16:03 #20
Nej temp. siger 40-45 grader!
Men det troede jeg også i starten!
Avatar billede kato Praktikant
02. juli 2001 - 16:04 #21
Det var måske derfor min arbejdspc gik ned,,,den stod for tæt på varmeblæseren ;-)
Avatar billede kamikaze2 Nybegynder
02. juli 2001 - 16:05 #22
>> mlj
ok, det prøver jeg!
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. juli 2001 - 16:08 #23
Det må da osse være irriterende at vente på at scandisk bliver færdig hver gang den brækker ned!
Avatar billede kamikaze2 Nybegynder
02. juli 2001 - 16:11 #24
......MEGET!!!!! :(
Avatar billede kamikaze2 Nybegynder
02. juli 2001 - 16:13 #25
Jeg bliver nødt til at samle muligheder! Da jeg ikke kan se om det hjælper inden det går galt!!
hmmmm... meget logisk hva!?      lol
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. juli 2001 - 16:16 #26
Har du overvejet at gå over til win2k, den knalder ikke så tit ud og sjældent hos mig efter den sidste sp2.
Avatar billede kamikaze2 Nybegynder
02. juli 2001 - 16:16 #27
Jeg troede ellers jeg havde haft held med at løse problemet, da jeg har \"pillet\" lidt i bios.....meeeeeeen nej! øv
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. juli 2001 - 16:17 #28
Sæt din bios til default og tun bagefter en ting ad gangen indtil du finder ud af hvad der gør det!
Avatar billede kamikaze2 Nybegynder
02. juli 2001 - 16:17 #29
Har lige læst om winXp, lyder interresent!
Avatar billede kamikaze2 Nybegynder
02. juli 2001 - 16:22 #30
Har hørt noget om at g-force og abit kt7a-raid
IKKE er en god cocktail! kan det passe?
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. juli 2001 - 16:23 #31
Den r også interessant, men har den hage, at hvis du efter installationen lader den registrere hos Microsoft og efterfølgende laver meget om på din opsætning, så skal man ringe til et nummer i Irland for at få en ny kode eller også skal de vurdere om du er berettiget til at få en ny kode!
Læste lige om det i Alt om Data juli nummer side 34.
Avatar billede mlj Nybegynder
02. juli 2001 - 16:24 #32
Er det hver gang du kører spil eller krævende programmer, computeren går ned?
Avatar billede spectual Nybegynder
02. juli 2001 - 16:25 #33
kamikaze2 >> Æh, det tror jeg ikke. Har kt7-raid og geforce og har aldrig haft problemer (altså med genstart). Jeg har foriøvrigt også sb-live.
Avatar billede spectual Nybegynder
02. juli 2001 - 16:25 #34
Tilgengæld kan jeg ikke boote på disketter :(
Avatar billede kamikaze2 Nybegynder
02. juli 2001 - 16:27 #35
Jeg har fået nogle muligheder TAK TAK TAK TAK TAK TAK!!!!! Det prøver jeg og ser om det hjælper.Så jeg bliver nok tvunget til at spille CS i nogle timer  ØV ;)
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. juli 2001 - 16:28 #36
spectual> Har du ingen diskettedrev i eller har du glemt at sætte den til i bios?
Avatar billede kamikaze2 Nybegynder
02. juli 2001 - 16:29 #37
>> mlj
Spiller mest CS, det kræver jo ikke meget
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. juli 2001 - 16:30 #38
kamikaze2> Hvad er CS og hvorfor er det kedeligt?
Fra en ikke spillefugl, det kan hjestblive til Solitaire ;o)
Avatar billede spectual Nybegynder
02. juli 2001 - 16:31 #39
retaxes >> Jo, der er diskettedrev og jeg kan da også læse/skrive fra den i windows (selv om det går mega langsomt) - men den skriver boot-failure når jeg prøver at boote fra en diskette. Disketten har jeg prøvet i en Celeron maskine og der virker den fint.
Avatar billede kamikaze2 Nybegynder
02. juli 2001 - 16:32 #40
Sorry
CS = Counter strike,
kedeligt?
Avatar billede spectual Nybegynder
02. juli 2001 - 16:32 #41
næh
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. juli 2001 - 16:35 #42
kamikaze2> Dit næste spørgsmål må blive \"Hvorfor kan jeg ikke boote fra min diskette\" ;o)
Avatar billede spectual Nybegynder
02. juli 2001 - 16:37 #43
retaxes >> jah hvis han har samme problem som mig.
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. juli 2001 - 16:40 #44
Sorry, det sku\' ha\' været spectual *grin*
Avatar billede spectual Nybegynder
02. juli 2001 - 16:41 #45
Jeg har oprettet et spørgsmål med det der. Det var faktisk mit første :)

Ingen kunne komme med det rigtige svar dengang.
Avatar billede spectual Nybegynder
02. juli 2001 - 16:42 #46
Ihvert fald een af de første... ;}
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
02. juli 2001 - 16:45 #47
hvor stor strømforsyning har du i pc\'en ??
hvis det er en gammel 200w. kan det godt give prob.
Avatar billede kamikaze2 Nybegynder
02. juli 2001 - 16:46 #48
Har lige sat bios til default. Prøvede at køre en benchmark test. Lortet genstartede igen!!!!!!!!!!!
AAAARRRGGGHHHH!
Avatar billede kamikaze2 Nybegynder
02. juli 2001 - 16:46 #49
300 watt
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
02. juli 2001 - 16:47 #50
du har ikke mulighed for at låne en anden PSU ?? mit gæt er at den er ustabil
Avatar billede kamikaze2 Nybegynder
02. juli 2001 - 16:50 #51
>> carsten
Men den \"slukker\" ikke den laver en genstart!
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
02. juli 2001 - 16:51 #52
det kan godt være fordi den taber strømspidsen på 5 / 12 v siden
Avatar billede kamikaze2 Nybegynder
02. juli 2001 - 16:51 #53
huh?
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. juli 2001 - 16:52 #54
Jeg har en gang set en defekt PSU, men det er 10 år siden, de er utroligt stabile når man tænker på hvor meget de bruges hver dag!
Hvis det nu var et varmeproblem, kunne du så ikke prøve at tage siden af så den bliver mere afkølet!
Avatar billede kamikaze2 Nybegynder
02. juli 2001 - 16:56 #55
Nu gik den lige kold igen!!!!!

Jeg køber snart en PS2!  hulk  hulk
Avatar billede kamikaze2 Nybegynder
02. juli 2001 - 16:58 #56
>> retaxes
siden er af!
Avatar billede mlj Nybegynder
02. juli 2001 - 16:58 #57
Alle krævende programmer, 3D spil osv. får processoren til at blive varmere. Helt ærligt har jeg svært ved at tro din processor kun bliver 40-45C. Prøv evt at åbne kabinettet, og se om der sidder støv i blæserne på grafikkort og CPU-køler. Hvis der gør det, rens dem. Stol ikke alt for meget på den temperatur, monitor-programmer opgiver.

Prøv evt at spille med åbent kabinet.
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. juli 2001 - 17:02 #58
Det er klart at en spændingsregulator på sekundærsiden kan falde ud, selom det er sjældent i dag.
Avatar billede kamikaze2 Nybegynder
02. juli 2001 - 17:31 #59
Har lige puttet ram over i dimm 3 (før dimm 1)
Kørt benchmark test 2 gange i træk! Ingen problemer!      Måske er der håb?
Forresten: Der er ingen effekt i benchmark om jeg kører AGPx4 eller AGPx2(i bios´en) scoren er den samme!
huh?
Avatar billede kamikaze2 Nybegynder
02. juli 2001 - 17:32 #60
*Jeg mener AGPx4 disable/enable
Avatar billede kamikaze2 Nybegynder
02. juli 2001 - 17:38 #61
>>mlj
Har lige tjekket temp. i bios. 40 grader!
Efter 2 benchmark i rap. (min køler var også
svine dyr....synes jeg! 349,-)
Avatar billede mlj Nybegynder
02. juli 2001 - 17:40 #62
AGP hastigheden er sjældent en flaskehals selv i nyere 3D spil.

http://www6.tomshardware.com/mainboard/00q1/000214/agp-08.html
Avatar billede mlj Nybegynder
02. juli 2001 - 17:43 #63
Den temperatur BIOS rapporterer, er ikke altid korrekt. Prøv evt. at mærke på køleren.
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. juli 2001 - 17:59 #64
Brug et af de temperaturmålere man bruger til børn bl.a. hold den et minut på køleren, så får du et præsist svar!
Avatar billede kamikaze2 Nybegynder
02. juli 2001 - 18:38 #65
Min pcér kører stadig ok, efter jeg har flyttet
ram modulet over i dimm 3! Håber at det
er \"fejlen\"! Men jeg vil ikke \"lukke\" spørgsmålet endnu!
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. juli 2001 - 20:04 #66
kamikaze2> Lyder godt, ellers prøv uden den mistænkte ram.
Hvis den er defekt burde den også fejle nu! Den har måske ikke siddet ordentligt i det andet slot!
Avatar billede selanne Nybegynder
03. juli 2001 - 00:57 #67
Hej !
Jeg vil mene det er en Via fejl på southbrigde.Hvad det er i detaljer kan jeg ikke huske men hvis du hæver volten på 3,3 til 3,6 volt skulle4 du få en meget mere stabil PC.Grunden til at jeg hved det er at jeg har en Asus A7v133 MB, hvor volten default kører 3,68 volt.Det kunne jeg ikke forstå og undersøgte det nærmere.Her er en link til viahardware.com som kan forklare hvad jeg mener http://www.viahardware.com/686bfaq.shtm
Avatar billede kamikaze2 Nybegynder
03. juli 2001 - 03:07 #68
Min pc´er har ikke genstartet, siden jeg har
flyttet ram blokken over i dimm 3! Det er en god
ting! Og den har ellers ikke fået for lidt \"tæsk\"
>> selanne
Tak for tipet! Jeg kan andbefale linket! Det var
Kanon. Har også været inde at ændre Core voltage
(...med meget \"svedige\" hænder  BE CAREFULL )
>> mlj
CPU Temp. stiger ikke over 50 grader. Heller ikke efter jeg har givet den et hak eller to, voltage
mere i bios. Hvad \"bør\" en CPU temp. ligge på?
Avatar billede mlj Nybegynder
03. juli 2001 - 09:53 #69
AMD processorer på 1GHz og derover kan tåle 95 grader i kort tid, men det anbefales at holde den under 60 grader, eller så lavt som muligt. Så din temp er helt fin.
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. juli 2001 - 11:16 #70
95 grader, sæt en kop vand på den, når der begynder at komme små bitte bobler nede fra bunden kommer du en isklump til i osv ;o)
Avatar billede kamikaze2 Nybegynder
03. juli 2001 - 15:02 #71
>> retaxes
HE HE
Jeg vil gerne sige et S T O R T tak til alle,der har svaret på mit/mine spørgsmål. Det eneste \"problem\" jeg har nu, er at jeg ikke ved hvordan jeg \"lukker\" spørgsmålet!        lol!!!!
Og: Er der en en der sidder med et tilsvarende system som mig derude. kunne jeg da godt tænke mig at vide hvordan hans/hendes bios er sat op!
(nu strammer jeg den vist......?????)
Avatar billede spectual Nybegynder
03. juli 2001 - 15:05 #72
Jeg har et tilsvarende system, men jeg er lige på arbejde nu - men jeg kan godt poste indstillingerne når jeg kommer hjem.
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. juli 2001 - 15:11 #73
kamikaze2> Du har nogle bokse nede under skrivefeltet, du vælger den eller dem der ska have point og trykker på Accepter!
Avatar billede spectual Nybegynder
03. juli 2001 - 15:13 #74
Ønsker man ikke en pointfordelingen delt jævnt ud på dem man vælger, kan man trykkes på avanceret knappen. Så kan man skrive hvor mange points svarerne skal have.
Avatar billede kamikaze2 Nybegynder
04. juli 2001 - 20:13 #75
Tak for det!!!!!!!!!!

Spørgsmål er lukket!
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. juli 2001 - 20:39 #76
Takker for point ;o)