Avatar billede stankey Nybegynder
25. januar 2009 - 12:44 Der er 13 kommentarer

Gammelt Spil - windows 95 only

Hej eksperten!

Jeg har forsøgt at installere et gammelt rally-spil (International Rally Championship), som jeg ikke har spillet i laaang tid. Problemet er bare at jeg ikke kan spille det på Windows Vista, da spillet er til Windows 95 only.
Er der nogen måde hvorpå jeg kan komme til at spille det, uden at skulle have Windows 95?
Avatar billede Slettet bruger
25. januar 2009 - 12:48 #1
måske hvis du højreklikker på exe filen og egenskaber og vælger det styresytem du ønsker.
det er ikke sikkert men måske.
Avatar billede Slettet bruger
25. januar 2009 - 12:49 #2
du skal selvfølgelig se under kompatibilitet
Avatar billede stankey Nybegynder
25. januar 2009 - 12:52 #3
Det har jeg prøvet: den kan godt åbne spillet, men den kommer ikke videre end til introen, og den lagger helt vildt.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. januar 2009 - 12:55 #4
Så kan du prøve at højreklikke og vælge "kør som administrator".

De gamle spil har det med at ville skrive steder, som Vista ikke tillader...

Og virker det heller ikke, er der næppe noget der gør... - så kan du selvfølgelig installere en "Virtuel PC" med Windows 95, og spille her igennem.
Avatar billede stankey Nybegynder
25. januar 2009 - 12:56 #5
Er det fx et program som Dosbox, der kan gøre det?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. januar 2009 - 12:57 #6
Avatar billede stankey Nybegynder
25. januar 2009 - 13:26 #7
Men kan Virtual PC også køre på Service Pack 2?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. januar 2009 - 13:46 #8
Så er jeg ikke helt med på hvad du mener Vista SP2? - den er vel ikke kommet endnu..

Mener du Win95 R2? - så er svaret nej - den kan ikke køre PÅ win95, men du kan køre Win95 R2 I virtual PC - og det er jo det du ønsker.
Avatar billede sascha Nybegynder
25. januar 2009 - 13:54 #9
hvorfor duer virtual pc ikke til premium ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. januar 2009 - 14:16 #10
Der er vist noget om at Virtual PC kun kører på de store operativsystemer, men ikke "hjemmeudgaverne". Hvor Premium ligger i den sammenhæng ved jeg ikke.

Jeg har netop installeret den på min egen Vista Home, som heller ikke er supporteret - men den kører altså fint alligevel.
Avatar billede stankey Nybegynder
25. januar 2009 - 14:54 #11
Mange tak for svarene! Har fundet et link til en patch:

http://files.filefront.com/rcpatch6zip/;898599;/fileinfo.html

Men jeg forstår ikke rigtigt hvordan den patch fungerer? Kan I hjælpe mig her?
Avatar billede aaberg Nybegynder
26. januar 2009 - 12:23 #12
ZIP filen indeholder en text fil som hedder UPDATE.TXT. I denne tekstfil er det en beskrivelse af, hvordan du installerer patchen.
Avatar billede stankey Nybegynder
26. januar 2009 - 17:45 #13
Super! Mange tak for hjælpen :)

Det der blandt andet står i instruktionen er:

As you cannot install the game using the exe on the CD, you will need
  to ensure that the current directory do the following to install the game.

  1. unzip the patch to your hard disk eg C:\PATCH
  2. open a dos prompt box
  3. change directory to the Rally CD eg D:
  4. run the new exe eg C:\PATCH\RAL.EXE
  5. install the game
      NOTE: Immediately after installation the game is run, this will be the
      old exe that will stop with the original error message. Click OK and
      continue to step 6.
  6. copy the new ral.exe over the one just installed
  7. run the new exe from the hard disk

  Alternatively, another way is to unzip the patch as normal and create
  a shortcut to the new exe ensuring that the 'target' is the new exe
  and the 'start in' directory points to the Rally Championship CD

  NOTE. You will not be able to autorun the Rally CD to run the game.

De to første punkter er jeg kommet fint igennem. Jeg har bare lige et problem med punkt 3. Der står at jeg skal ændre mappen til Rally CD'en. Mit disk-drev hedder drev E:, så er det rigtigt gjort hvis jeg bare har skrevet E: i commando prompten, hvorefter der så bare står E:\>?

Det er sådan set her jeg er gået i stå, for når jeg udfører punkt fire, siger den stadigvæk at den ikke kan finde CD-ROM'en.
Jeg har også prøvet den alternative metode, hvor jeg har oprettet en genvej, og under egenskaber har ændret "start i" til E:\.
Ved I hvad jeg har gjort galt?