Avatar billede alios Nybegynder
23. januar 2009 - 15:02 Der er 4 kommentarer

problemer med danske tegn

Hejsa,
Jeg er kommet i problemer vedrøende de danske tegn æøå...
jeg har et xml dokument som bliver udskrevet ved hjælp af PHP men desværre ser de således ud når de udskrives æ
jeg benytter charset="iso-8859-1" og ligeledes encoding="ISO-8859-1" i mit xml dokument.

Nogen som kan hjælpe mig? ..

på forhånd tak :)
Avatar billede majbom Novice
23. januar 2009 - 15:19 #1
der må være et andet sted du benytter et forkert charset... henter du noget fra en database?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
23. januar 2009 - 16:06 #2
Noget som æ plejer at tyde på en tekst i utf-8 udskrevet som iso-8859-1.
Avatar billede olebole Juniormester
24. januar 2009 - 16:01 #3
<ole>

iso-8859-1 er 'en gammel tante', som nok burde være skiftet ud med utf-8 for længe siden  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede tmi Nybegynder
25. januar 2009 - 13:21 #4
Hvis du bruger SimpleXML, og vidst nok også DomDocument, bliver al data automatisk konverteret til UTF-8 uanset XML filens format, derfor skal du bruge utf8_decode når du printer ting fra XML objektet til skærmen.