Avatar billede kendanmark Praktikant
21. januar 2009 - 20:07 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

mit netværk er 'væk' i Mac

Hej,
På vores nye Macbook Pro kan jeg ikke se vores netværk i hverken Finder eller systemindstillinger. Men fra vores Windows PCere kan jeg sagtens se det og de øvrige computere på netværket

Hvad kan der være galt
Avatar billede straszek Praktikant
21. januar 2009 - 20:10 #1
Det kan skyldes 2 ting:

1: De netværk er gjort "usyneligt" dvs. at du skal kende netværksnavn og selv indtaste det, for at få adgang til det
2: De netværk er låst til MAC-adresser(som ikke har noget med mac at gøre), så kun godkendte maskiner kan se, og komme på netværket
Avatar billede egonspock Seniormester
21. januar 2009 - 20:12 #2
Har du i Finder prøvet med Æble-k eller æble-shift-k? (eller cmd-k / cmd-shift-k, hvis du ikke kender din æbletast ;-) )
Avatar billede kendanmark Praktikant
22. januar 2009 - 17:35 #3
Æble tasterne gør ingen forskel. Jeg kan kun se vores anden MacBook på netværket og ikke andet (tilsluttet som VNC - hvad det end er)

Vedr. straszek's forslag:
1. Mit netværk er trådløst og synligt. MacBooken forbinder sig igennem det trådløst = det kan ikke være usynligt for den.
2. MAC filter er ikke aktiveret på vores Router (DLink), og da computeren forbinder sig trådløst til det, kan det ikke være problemet

Håber I vil hjælpe med andre løsningsforslag.
Avatar billede egonspock Seniormester
22. januar 2009 - 17:49 #4
Ah, så kan du jo sagtens se netværket ;-) Dit problem er at der er et segment af dit lokalnetværk, som du forventer at kunne se, som du ikke kan se.
Prøv at sammenligne IP-adressen på din MacBook Pro og dine øvrige maskiner, måske er de ikke koblet til samme netværkssegment (hvis den ene f. eks. har 192.168.1.x og den anden har 10.0.1.x) Det kan være at en af maskinerne optræder som dhcp-server for en del af maskinerne, men ikke lige din Macbook Pro?
Avatar billede kendanmark Praktikant
07. juni 2009 - 19:22 #5
Ja - jeg har jo godt nok stadig problemet, og er nødt til at flytte filer med en USB nøgle!
IP adressen er på samme segment og jeg har også prøvet at tilslutte min macbook med kabel direkte til switchen - uden resultat. Jeg får ikke lov til at se ud på netværket...

Andre forslag?