Avatar billede bris Nybegynder
21. januar 2009 - 13:23 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

simpel html opbygning

Hejsa,

Hvad er den nemmeste måde, at jeg kan lave selve side opbygningen i en html side i f.eks, page.html, og på denne side vil jeg gerne linke til andre html sider. Jeg vil bare gerne have den at de sider skal blive vist in en <td></td>, som findes i page.html..
Avatar billede fennec Nybegynder
21. januar 2009 - 13:31 #1
Med en iFrame:

<table cellpadding="2" cellspacing="0" width="100%">
<tr>
    <td valign="top">
        <a href="http://google.dk" target="mainFrame">Google</a><br>
    </td>
    <td valign="top"><iframe name="mainFrame" width="500" height="400"></iframe></td>
</tr>
</table>
Avatar billede fennec Nybegynder
21. januar 2009 - 13:36 #2
... Det er ikke den pæneste måde, men alternativet er AJAX, og det lyder ikke til at du er frisk på det, da det er mere advanceret.

Der findes dog AJAX scripts på nettet, som er klar til brug, så har du ikke brug for at vide hvordan det fungere, kan du bruge dem. Problemet er bare hvis de ikke fungere helt efter din plan, så er du "på skideren" om man så må sige, da du ikke selv kan rette dem til.
Avatar billede bris Nybegynder
21. januar 2009 - 14:57 #3
Super.. tak for hjælpen.. Svar bare..
Avatar billede bris Nybegynder
21. januar 2009 - 14:58 #4
Og forresten.. Du må meget gerne sende et link på hvordan man gør det i Ajax (hvis du har det), så kan jeg selv prøve at kigge på det..
Avatar billede fennec Nybegynder
21. januar 2009 - 15:39 #5
Start med at kigge på denne tut:
http://www.w3schools.com/Ajax/ajax_intro.asp

Nogen (specielt olebole) vil argumentere at det er forkert brug af AJAX, og jeg er som så enig. Men omvendt er det en måde at få tingende gjort på. Skal vi igang med Json også bliver det hurtig meget mere advanceret end nødvendigt.

Det du ender ud med er en kode ala dette. Det er ikke den pæneste/rigtigste måde at gøre det på, men det fungere:

<script type="text/javascript">
function ajaxFunction(fURL)
{
var xmlHttp;
try
  {
  // Firefox, Opera 8.0+, Safari
  xmlHttp=new XMLHttpRequest();
  }
catch (e)
  {
  // Internet Explorer
  try
    {
    xmlHttp=new ActiveXObject("Msxml2.XMLHTTP");
    }
  catch (e)
    {
    try
      {
      xmlHttp=new ActiveXObject("Microsoft.XMLHTTP");
      }
    catch (e)
      {
      alert("Your browser does not support AJAX!");
      return false;
      }
  xmlHttp.onreadystatechange=function()
    {
    if(xmlHttp.readyState==4)
      {
      alert('vclvfd'+ xmlHttp.responseText)
      document.getElementById("mainDiv").innerHTML = xmlHttp.responseText;
      }
  alert(fURL)
  xmlHttp.open("GET",fURL,true);
  xmlHttp.send(null);
  }
</script>

<table cellpadding="2" cellspacing="0" width="100%">
<tr>
    <td>
        <a href="#" onclick="ajaxFunction('side1.htm')">Side 1</a><br>
        <a href="#" onclick="ajaxFunction('side2.htm')">Side 2</a><br>
    </td>
    <td><div id="mainDiv"></div></td>
</tr>
</table>

.o) <-- One Eyed Jack
Avatar billede fennec Nybegynder
21. januar 2009 - 15:40 #6
Der er lige et par alerts i koden. De skal ikke være der. Slet disse 2 linjer:

alert('vclvfd'+ xmlHttp.responseText)
alert(fURL)
Avatar billede olebole Juniormester
21. januar 2009 - 18:58 #7
<ole>

Ja, det vil jeg helt klart argumentere imod. Argumentet om at 'få tingene gjort', finder jeg også lamt (undskyld min ligefremme sprogbrug). Der er formodentlig ingen af de, der bruger dette argument, der ønsker at høre det fra en håndværker eller mekaniker, de har hyret til at lave et stykke arbejde.

At køre som spøgelsesbillist på motorvejen fra København til Gedser vil også få dig frem ... måske!  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
21. januar 2009 - 19:01 #8
PS: Min anke hænger i øvrigt slet ikke sammen med udeladelsen af JSON. Der er tale om tussegammel og/eller invalid kode fra start til slut. Desuden er man en pest for de andre på webhotellet, hvis man bruger den slags rygende ineffektiv kode  =)
Avatar billede olebole Juniormester
21. januar 2009 - 19:03 #9
PPS: Man skal huske på, at al indhold hentet med Ajax, er usynligt for Google og andre søgemaskiner. Der er tale om én side - og dens indhold er det, der er tilgængeligt ved load