Avatar billede enan2n Nybegynder
20. januar 2009 - 11:51 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Flytte mails, kontaktpersoner m.v.

Jeg har anskaffet mig en ny PC med Windows Vista 64 installeret og vil gerne have mine gamle mails, kontaktpersoner, bogmærker fra Internet Explorer m.v. flyttet med over, så jeg kan bruge dem.

Mit gamle styresystem var Windows XP. Jeg har brugt den udgave af Outlook, der var med i Office XP, som såvidt jeg ved ikke fungerer sammen med Vista 64. Alle mine data fra den gamle computer ligger på 2 interne harddiske, som lå var i den gamle og er blevet installeret i den nye computer.

Hvad kan jeg gøre for at flytte mails, kontaktpersoner, bogmærker fra Internet Explorer m.v. flyttet med over, så jeg kan bruge dem? Hvilken mail-klient skal jeg bruge og hvordan får jeg flyttet mails og kontaktpersoner over i den?

Jeg vil helst ikke ud og skulle investere i en ny udgave af Officepakken, hvis jeg kan undgå det.
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2009 - 15:28 #1
kan du bruge denne her - den er gratis i 15 dage

http://www.amicutilities.com/outlook-express-backup/

m.v.h
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. januar 2009 - 15:28 #2
En skam du flyttede hardiskene over i den nye maskine, for Outlook har en export funktion, hvor du kan exportere både mails og kontakter.

Desuden har XP et program til overførsel af data til en ny maskine. Tilbehør > systemværktøjer > Windows overførsel.

Du kan bruge Windows Overførsel til at overføre følgende filer og indstillinger:
Filer og mapper
Indstillinger for e-mail
Kontaktpersoner og meddelelser
Programindstillinger
Brugerkonti og brugerindstillinger
Internetindstillinger og favoritter
Musik
Billeder og videoer

Dog kræves at den gamle maskine er oppe at køre med de data du vil overføre.
Avatar billede enan2n Nybegynder
20. januar 2009 - 20:31 #3
Jeg var nødt til at flytte harddiskene over fra den gamle computer, da jeg ikke kunne få noget til at virke på den - se evt. disse tråde:

http://www.eksperten.dk/spm/855443
http://www.eksperten.dk/spm/856468
http://www.eksperten.dk/spm/856467

Windows XP kan jeg ikke bruge, da den licens, jeg havde, kun gjaldt til den gamle pc. Jeg håber ikke, at jeg så har gjort det helt umuligt ved at få Windows Vista på den nye pc - jeg tænkte blot, at det ville være mere fremtidssikret, da jeg havde hørt noget om, at opdateringen af Windows XP skulle ophøre snart...
Avatar billede enan2n Nybegynder
20. januar 2009 - 20:40 #4
Mht. mails og kontaktpersoner, så har jeg brug for at kunne hente dem over i en anden mail-klient end MS Outlook. Hvordan gør jeg det, når jeg ikke har direkte adgang til Outlook, idet jeg arbejder i Vista? Skulle det linkede program kunne bruges til det - og hvilken mail-klient skal/kan jeg i givet fald bruge?
Avatar billede enan2n Nybegynder
20. januar 2009 - 20:47 #5
Jeg har lige nærlæst FAQs til Outlook Express Backup Genie - og det kan ikke bruges til at genskabe mails til en anden klient, end den de har brugt hidtil.

Jeg er altså stadig på bar fod. HJÆLP, hvem der kan!
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. januar 2009 - 22:22 #6
Windows overførsel er lavet til at overføre fra en maskine til en anden. det være sig XP til XP, XP til Vista eller omvendt.

Det kræver som jeg skrev, at maskinen der skal levere data fungerer og har omtalte data.
Avatar billede enan2n Nybegynder
21. januar 2009 - 21:24 #7
Som jeg skrev ovenfor, så kunne jeg ikke få den gamle computer til at fungere - hvilket var årsagen til at jeg har anskaffet mig den nye computer. Er der ikke en anden måde, hvorpå jeg kan hente mails og kontaktpersoner med over i en ny mailklient? Jeg har ikke adgang til Outlook eller Outlook Express på den nye computer.

Som det er nu, kan jeg godt få adgang til mapper og filer på harddiskene fra den gamle computer - og såvidt jeg ved ligger mailsene i nogle såkaldte pst-filer.

Kan jeg evt. bruge en bærbar computer med Windows XP Professional og en Office-pakke - og på en eller anden måde hente mails og kontaktpersoner over i dens Outlook - og derefter flytte dem over i en anden mail-klient, som jeg også kan bruge på den nye computer?
Avatar billede dragonknight Juniormester
22. januar 2009 - 08:54 #8
Ja kan du få mails og kontakter til at fungere på en anden maskine, så kan du exportere derfra til den nye maskine.
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2009 - 11:16 #9
Avatar billede enan2n Nybegynder
24. januar 2009 - 01:00 #10
Jeg fandt selv frem til følgende løsning:

1. Installerede Thunderbird på en anden PC med en kompatibel version af Outlook.
2. Gjorde Outlook til standard mail-klient.
3. Kopierede .pst-filerne til denne PC og konfigurerede Outlook til at bruge dem.
4. Importerede .pst-filerne til Thunderbird i Funktioner - Importer...
5. Lukkede Thunderbird.
6. Fandt mappen med Thunderbirds brugerdata og tog backup af denne. I Windows kan det gøres ved at højreklikke på mappen Thunderbird og vælge Send til -> Zip-komprimeret mappe.

1. På den nye PC lukkede jeg Thunderbird.
2. Fandt mappen med Thunderbirds brugerdata.
3. Slettede mappen med navnet Thunderbird. Hvis man har data, man skal bruge i denne mappe, kan man fx omdøbe mappen til Gammel-Thunderbird.
4. Udpakkede min backup til den placering, som jeg fandt oven for. I Windows kan det gøres ved at højreklikke på zip-filen, vælge Udpak alle og sørge for at filerne udpakkes til mappen Application Data.