Avatar billede stenmadsen Nybegynder
17. januar 2009 - 22:15 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Jan Soelbergs bog - Anvendt elektronik 2

Er der nogen som ligge inde med Jan Soelbergs bog - Anvendt elektronik 2? Det er den med diagrammer og beskrivelser af mange af Josti kit's byggesæt. Min er desværre forsvundet. Jeg lavede for en hel del år siden en strømforsyning, som vist nok hed NT 300 (2-37V 2A). Den benytter ickredsen UA723/LM723. Mit problem er at en af modstandene er brændt af, og jeg kan ikke se hvilken værdi den havde. Modstanden forbundet mellem UA723 ben 8 og + (TO-100 hus). For DIL14 hus er det ben 12. Dette ben benævnes også Vcc, Vcc+ eller V+. Modstanden har sandsynligvis en ret lille værdi. I alle de diagrammer jeg har kunnet finde på nettet er ben 8 og ben 7 (ben 12 og 11 for DIL14) direkte forbundet, men der jo nok en grund til at Josti kit har indsat en modstand. Det vil fint hvis nogen kan finde denne modstands værdi i Jan Soelbergs bog.
mvh
Sten
Avatar billede justrace Novice
17. januar 2009 - 23:13 #1
Jeg ville prøve at kontakte ELFA på Sintrupvej i Århus, det gamle Århus Radiolager. De solgte mange af de byggesæt i '70erne. Min bog er også forsvundet. :)
Avatar billede richardjensen Seniormester
18. januar 2009 - 10:11 #3
Det ser ud til at være R11 ( 47 ohm , 1/4 W )
Avatar billede stenmadsen Nybegynder
18. januar 2009 - 12:15 #4
Tak for svarene Erik og Richard. Biblioteket i min by har kun en revideret udgave af bind 1, så Erik tak for linket, det giver sikkert mulighed for at bestille bind 2 hjem. Jeg vil dog give point til Richard da hans svar er lige til at bruge. Richard send et svar, så vil jeg tildele dig point.
mvh
Sten
Avatar billede richardjensen Seniormester
18. januar 2009 - 12:37 #5
Ok, - men ved du,hvorfor den modstand er brændt af ?
Hvis det er din 723'er der er defekt, hjælper en ny modstand jo ikke.
Avatar billede stenmadsen Nybegynder
18. januar 2009 - 15:44 #6
IC'en er også brændt af. Årsagen er at jeg trak 2A eller måske lidt mere ved 5V gennem længere tid. Udgangstransistorene har sandsynligvis trukket lige lovligt med strøm fra LM723'eren. Jeg overvejer at udskifte transisitorerne med nogle af Darlingtontypen.
Avatar billede stenmadsen Nybegynder
18. januar 2009 - 15:46 #7
Richard, her er point til dig
Avatar billede jegveddet Nybegynder
24. januar 2009 - 22:13 #8
Jeg skal lige finde et diagram til dig på mandag
mvh
michael
Avatar billede jegveddet Nybegynder
30. januar 2009 - 12:20 #9
Steen, kan du ikke sende mig en mail på: bse*@*vip.cybercity.dk (fjern *)?
Avatar billede jegveddet Nybegynder
30. januar 2009 - 12:28 #10
Steen.. kan du ikke sende mig en mail?
Avatar billede stenmadsen Nybegynder
03. februar 2009 - 19:43 #11
Hej Michael
Det vil være dejligt med et diagram. Din mailadresse (uden *) ser ikke ud til at fungere, og jeg har haft problemer med logge på eksperten de sidste dage. Derfor den lidt "sløve" respons.
mvh
Sten
Avatar billede justrace Novice
03. februar 2009 - 20:37 #12
... der er 2 *. Har du slettet dem begge?
Avatar billede stenmadsen Nybegynder
04. februar 2009 - 22:36 #13
Ja, efter det første mislykkede forsøg på at sende mailen, pudsede jeg brillerne en ekstra gang og dobbeltcheckede emailadressen. Men jeg fik alligevel mailen retur med ukendt email.
Sten
Avatar billede jegveddet Nybegynder
18. marts 2009 - 19:35 #14
Undskyld min fejl:
den rigtige adresse er:

bse3536*@*vip.cybercity.dk  (fjern *)