Avatar billede _chip_ Nybegynder
17. januar 2009 - 16:04 Der er 45 kommentarer og
1 løsning

Problemer med nyt grafikkort - Måske strøm ?

Hej alle.

Jeg har lige købt et nyt grafikkort: Asus EAH4870 DK/HTDI/1GD5
Der var ingen problemer med at sætte det i, eller boote maskinen bagefter.
Men så snart jeg har loadet driverne ind i Windows og genstartet starter problemerne.
Den booter fint, og når så til den skal til at vise Windows login skærmen. Men her mister min skærm så forbindelsen til kortet (no signal) og går i standby.
Jeg kan så nå maskinen igennem remote desktop og logge ind osv osv.
Når jeg så afinstallere driveren igen så kommer skærmbilledet igen under afinstallationen.
Nogen forslag ?

Mit gæt var til at starte med strøm, jeg har en 430W strømforsygning, men der var nogen der mente at det måske var for lidt.
Men så burde den have brokket sig langt før syntes jeg.
Avatar billede justrace Novice
17. januar 2009 - 16:12 #1
Har du husket strømstikket på kortet?

Men en 430W er heller ikke meget. En 500W eller bedre 600W vil nok løse problemet.

Hvis du har en anden som du kan sætte til kun på grafikkortet kan du jo se om den så kan starte.
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2009 - 16:16 #2
fat i manulaen og så skal du til at regne.

hvad bruger bundkort+cpu+ram og så videre

hvis det er et af de nyere grafikkort skal der jo ekstra størm til.

så NEJ en 430 watt er ikke RET meget.

http://hothardware.com/Articles/ASUS-EAH4870-TOP-Radeon-HD-4870/

jeg tror også du har ret - psu er for lille.
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2009 - 16:19 #3
Avatar billede _chip_ Nybegynder
17. januar 2009 - 16:28 #4
Det sjove er at der ikke er eller medfølger hvad jeg ville kalde en rigtig manual.

justrace: Ja jeg har husket BEGGE strømstik på kortet :) - Den får også strøm fra hver sin "rail" på min PSU.
Nuværende PSU er : http://www.silentpcreview.com/article273-page1.html

Og hvis man glemmer at sætte f.eks. den ene strøm i (jeg skulle lige prøve) så får man pre Biospost en "guru meditation" (<- min bedste beskrivelse) der siger at man skal huske strømmen.

Men hvis det virkeligt var et powerproblem, burde den så ikke brokke sig selv når driveren til kortet ikke er loadet ?
Avatar billede _chip_ Nybegynder
17. januar 2009 - 16:33 #5
Jeg har også prøvet at tage det ekstra 6 pins powerstik der medfølger og tilslutte hver af de to 4 pins i den anden ende til hver deres "rail".
(ud over selvfølgelig at have et normalt 6 til 6 pins fra PSU samtidig)
Avatar billede _chip_ Nybegynder
17. januar 2009 - 16:39 #6
Har også prøvet både Asus egne og AMDs drivere.
Nu når det ikke lige var et "refrence" board så kunne det jo være man skulle bruge producentens.
Det er samme resultat.
Avatar billede _chip_ Nybegynder
17. januar 2009 - 16:57 #7
treatmenice: Ja det er meget fine reviews.
Men de siger jo ikke rigtigt noget om strømforbrug ..... (Ud over at man i den ene bruger en 1K Watts PSU - Jeg kan høre strømmåleren har travlt :-) )
Til sammenligning siger den her noget om strømforbruget: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3341&p=22
Avatar billede _chip_ Nybegynder
17. januar 2009 - 17:15 #8
Hmmm nu har jeg jo egentlig flere maskiner til min rådighed her.
For at få afgjort om det er et PSU problem kunne jeg vel tage 6 pins fra en af de andre PSUs og sætte den til den ene pin på kortet og så den anden fra min normale PSU....

Jeg er mest bange for at det er et PCI-E v1 - v2 problem.
Selvom kortet er v2 som skulle være bagudkompatibelt.

Men så igen .. ligesom strømmen .. hvorfor sker det først når jeg installere driverne ?
Avatar billede justrace Novice
17. januar 2009 - 17:15 #9
Nu ved jeg ikke had dit GFXbruger, men til lidt sammenligning kan jeg da fortælle at et HD4870x2 bruger 286W.
Avatar billede justrace Novice
17. januar 2009 - 17:17 #10
Det var da rart hvis du gjorde....
Avatar billede justrace Novice
17. januar 2009 - 17:19 #11
Fordi først når driverne bliver indlæst banker kortet på fuld drøn.
Avatar billede _chip_ Nybegynder
17. januar 2009 - 17:57 #12
Jeg prøver lige det med strømmen lidt senere.
Skal jo lige have en maskine hen ved siden af denne her.
Avatar billede _chip_ Nybegynder
17. januar 2009 - 17:59 #13
Hvis det er strøm har jeg aldrig oplevet problemer med strøm til gfxkort på den måde.
Det plejer at være at computer enten slet ikke starter (måske, måske ikke med bios-fejl-bib lyde), eller også slukker den når man begynder at bruge gfx kortet til 3d.
Jeg har aldrig set et problem som dette.
Men jeg skal nok prøve det med strømmen først.
Avatar billede _chip_ Nybegynder
18. januar 2009 - 10:03 #14
Har nu prøvet at få strøm på den ene 6pins fra en anden computer.
Det virkede hellerikke.
Så snart den rammer windows så mister jeg signalet til skærmen.
Avatar billede justrace Novice
18. januar 2009 - 10:13 #15
Prøv lige at starte op i fejlsikret og juster skærmopløsningen.
Avatar billede justrace Novice
18. januar 2009 - 10:16 #16
Sæt den i første omgang til en opløsning du ved virker, f.eks. den du brugte på den sidste pc der var tilsluttet. Og virkede. :)
Avatar billede _chip_ Nybegynder
18. januar 2009 - 10:25 #17
Jeg har en VNC til maskinen når den starter op uden skærm.
Der kan jeg ændre opløsningen så "tosset" jeg vil og frekvensen.
Det hjælper ikke.
Jeg har dog ikke prøvet fejlsikret tilstand.
Prøver lige .. bare for at få det af vejen.
Avatar billede _chip_ Nybegynder
18. januar 2009 - 10:52 #18
Altså den booter normalt i fejlsikret tilstand.
Men der loader den hellerikke den rigtige GFX driver ind.
Så der virker "alt" jo fint.
Undtagen at jeg faktisk ikke kan ændre opløsningen fra de 800*600 den står til.
Jeg kan godt skrue på slideren op til min monitors maksimum, men når jeg trykke apply sker der intet.
Men det er jo fejlsikret tilstand så jeg forventer mig ikke noget.
Avatar billede justrace Novice
18. januar 2009 - 11:01 #19
Den driver du bruger, er det den fra cd'en der fulgte med eller...
Avatar billede _chip_ Nybegynder
18. januar 2009 - 11:03 #20
Har prøvet den der fulgte med, den nyeste fra AMDs side, og den nyeste fra producentens side (Asus).

Det kan selvfølgelig være et defekt kort.
Men jeg har bare en grim fornemmelse at det er noget andet.
Avatar billede justrace Novice
18. januar 2009 - 11:11 #21
Måske et tåbeligt forslag, men har du prøvet det andet stik på kortet. Der er jo to DVI, såh...

Det lyder tåbeligt, men mener at have læst et eller andet om det, men er ikke sikker på i hvad forbindelse.

Jeg har to HD4850/1GB i min maskine, og det er i den forbindelse jeg læste noget om stikkene..
Avatar billede _chip_ Nybegynder
18. januar 2009 - 11:38 #22
Det har jeg faktisk også prøvet :-)
Det eneste jeg ikke har prøvet er at sætte analog donglen i og prøve analogt til min skærm.
Men jeg tror altså ikke det er det.
Jeg tror jeg låner en maskine med PCI-E v2.0 i og prøver i den.
Jeg har nemlig en grim fornemmelse at det er det der er problemet.
Jeg har læst et eller andet sted at der kan være problemer med kompatibilitet fra PCI-E v1 til v2 ... v1.0a og v1.1 skulle der ikke være så store problemer med.
Men tilsyneladende fra 1 til 2 er der selvom de skulle være kompatible.
Avatar billede _chip_ Nybegynder
18. januar 2009 - 12:29 #23
He .. efter at have googlet lidt rundt har jeg faktisk fundet andre med samme problem.
Det lader ikke til at være strøm eller PCI-E ting.
Men er Mboard BIOS problem.

Jeg køre godt nok lige nu med nyeste ikke beta af Mboardets BIOS.
Men det kunne være jeg skulle overveje at opgradere.
Avatar billede _chip_ Nybegynder
18. januar 2009 - 12:29 #24
http://forum.lowyat.net/topic/754477/+20 <- Eks. på nogle med samme problem (kender dog ikke det forum)
Avatar billede justrace Novice
18. januar 2009 - 12:37 #25
Så du har også det bundkort der er snak om?

Et af forslagene går jo også på at formatere. Nogle drivere kan jo være nogle fandens stædige størrelser. Eller XP holder fast i dem. :)
Avatar billede _chip_ Nybegynder
18. januar 2009 - 12:50 #26
Bruger Vista :-)
Men nej jeg har ikke det bundkort de taler om --- men det lader til at de taler om mere en et slags bundkort.
Avatar billede justrace Novice
18. januar 2009 - 13:09 #27
Har du prøvet at smide det gamle kort i, starte maskinen op, lukke ned, sætte kortet i igen, og se hvad der sker?
Avatar billede _chip_ Nybegynder
18. januar 2009 - 13:22 #28
Nej det har jeg godt nok ikke.
Men jeg har selv. inden jeg satte det nye kort i afinstalleret nvidia driverne og derefter gennemgik jeg lige registeringsdatabasen for ting den havde glemt.

Men jeg finder flere eksempler på nettet på samme problem.
Måske er det endda et driver problem med nogle typer af fladskærm og DVI.
Avatar billede justrace Novice
18. januar 2009 - 13:28 #29
Så er der da indtil videre 2 muligheder tilbage. :)

Måske en anden skærm som første mulighed? Den kan vel lånes de 5 minutter det tager. Spørg naboen. :)
Avatar billede justrace Novice
18. januar 2009 - 13:30 #30
Prøvede du det med analog?
Avatar billede _chip_ Nybegynder
18. januar 2009 - 13:42 #31
Ikke endnu .. men jeg er næsten sikker på at analog vil virke.
(er lige igang med at grave et analogt kabel frem fra skuffen et sted)
Men en gennemgang af AMD/ATI hjemmeside giver bla. http://support.ati.com/ics/support/default.asp?deptID=894&task=knowledge&questionID=26586

Og der er også en workaround med at sætte servicen ATI EXTERNAL EVENT UTILITY til Manual.
Det prøver jeg lige først igennem VNC.
Derefter Analog.
Avatar billede justrace Novice
18. januar 2009 - 13:45 #32
Tror hjernen ikke kan mere lige nu. Måske brændstof. :) Smutter lige på Mac eller King. Ses om lidt. :)
Avatar billede _chip_ Nybegynder
18. januar 2009 - 14:50 #33
Workaround virkede ikke :-(
Analogt virker.
øv sur "numse"
Avatar billede _chip_ Nybegynder
18. januar 2009 - 14:52 #34
Nå men justrace du har været mest hjælpefuld, og jeg giver gerne points ud.
Så lav et svar.
Så får du points.
Avatar billede justrace Novice
18. januar 2009 - 14:56 #35
Tjah, så er der jo en gor undskyldning for at købe en ASUS 24". :)

Kan sige det ikke gør ret ondt i øjnene, kun lidt i baglommen.
Avatar billede _chip_ Nybegynder
18. januar 2009 - 15:30 #36
Tjaaa. hvis det så bare virker med den.
(Har købt en til en nabo .. den er godt nok dejlig).
Men jeg overvejede at nøjes med 22 tommer til mig selv.
Enten Asus eller ViewSonic (Er lidt hooked på ViewSonics med HDMI indgang - Asus har det ogeå ... men.. nå mit problem :-) )
Avatar billede _chip_ Nybegynder
18. januar 2009 - 15:30 #37
Hmmm gud ved hvor mange gange jeg kan trykke Accepter.
Avatar billede _chip_ Nybegynder
18. januar 2009 - 15:31 #38
Ah der virkede den.
Avatar billede justrace Novice
18. januar 2009 - 16:00 #39
Tak for point.

Jeg har en MK241H og det er f..... et godt køb. Nok ikke den billigste løsning, men man får tit det man betaler for. Jeg bruger Adobe CS4, og vil have noget med ordentlige farver, også om et par år.
Avatar billede _chip_ Nybegynder
18. januar 2009 - 16:12 #40
He he .. her i huset er det min kone der er grafikeren.
Jeg er Gameren.
Jeg har kigget på EIZO FlexScan S2231WSEK til hende.
Eizo skulle være noget af det bedste til at gengive farver.
Avatar billede justrace Novice
18. januar 2009 - 16:20 #41
Så er det jo ret heldigt, for i stiller jo næsten de samme krav til hardwaren begge to.

Og så lyder det jo flot når du siger skærmen er til hende.... :)

Ja jeg må jo klare begge dele selv, og det kniber lidt med at få tiden til at slå til. Kunne godt bruge i hvert fald 20 timer mere om dagen.

Skal jo også nå et tage billederne og video der skal redigeres.
Avatar billede justrace Novice
18. januar 2009 - 16:22 #42
En god CS4 maskine klarer jo snildt Crysis Warhead. :) ... eller den ny TR Underworld. Nå ja, Red Alert 3, og lige lidt CoD5.
Avatar billede justrace Novice
18. januar 2009 - 18:07 #43
Har du ikke en anden dongle at prøve? Det kunne jo være den. :)
Avatar billede _chip_ Nybegynder
18. januar 2009 - 18:59 #44
Eh jow .. det er jo det jeg har gjort.
Altså prøvet den analoge dongle der medfølger.
Problemet er jo ifgl. AMD/ATI at der mod nogle skærme er problemer med DVI signaleringen.
Men når jeg køre analogt er jeg jo uden om den del.
Avatar billede justrace Novice
18. januar 2009 - 19:07 #45
Eh jow, men jeg tænkte på om det kunne være donglen det var galt med. Men det er jo rigtigt, DVI er jo direkte. :)

Hvad med HDMI?
Avatar billede _chip_ Nybegynder
18. januar 2009 - 19:33 #46
Der medfølger godt nok en dongle til HDMI.
Mit gæt vil være at det virker fint med dette, da det kun er nogle skærme med DVI der har problemet. Eller omvendt .. at kortet har problemer med.
Desværre er den eneste skærm jeg har lige nu med HDMI fladskærmen i stuen.
Og gider ikke slæbe min PC derned for at teste.
Jeg tror bare at det må blive til ny skærm på et tidspunkt.