Avatar billede henriksr Nybegynder
15. januar 2009 - 10:45 Der er 6 kommentarer

Hvor mange gang kan jeg fjerne en værdi, før jeg løber tør?

Hejsa,

Sidder og bøvler med en Excel opgave, jeg ikke kan blive klog på.

Eksemplet er en spand med æbler. Vi ved der er 25 æbler i spanden, og jeg vil nu gerne vise at hvis jeg tager 4 æbler op om ugen, så vil spanden være tom om x,yy uger.

Jeg vil kunne tage 4 æbler 6 gange, hvor efter der så vil være 1 æble tilbage, dvs 1/4 uge ration.

Mit resultat skulle gerne blive 6,25

Hvis nu jeg i uge 2 tilføjer 10 æbler, skal mit resultat ændre sig til 8,75

Er der en formel der kan gøre dette? måske i statistik junglen?

-henrik
Avatar billede jkrons Professor
15. januar 2009 - 13:56 #1
Hvornår kan du tilføje æbler? Hver dag, hver uge, hver anden uge?
Avatar billede jkrons Professor
15. januar 2009 - 14:01 #2
Jeg vil mene, at den simpleste løsning er denne:

I A1 skriver du 25, i B1 skriver du 4. I C1 indsætter du denne formel:

=A1/$B$1

I A2 skriver du formelen

=A2-$B$1

Kopier nu formlerne i A2 og C 1 så langt som du ønsker at kunne beregne.

Når du i uge 2 tilføjer 10, overskriver du simpelthen formlen i A2 med 35.
Avatar billede jkrons Professor
15. januar 2009 - 14:02 #3
Hvis du bare hele tiden vil vide, hvor mange uger, du endnu kan tage æbler op af spanden, så tror jeg ikke der er en funktion, der gør det. Men der kan nok laves en makro.
Avatar billede henriksr Nybegynder
15. januar 2009 - 14:17 #4
Sagen er at jeg gerne skulle kunne tage 2 æbler den ene dag, 4 den næste dag, så 7 æbler, ligge 4 i spanden og så videre. Det jeg arbejder på er noget med månedlig tilretning, og max 12 måneder varighed.

Tror også jeg er nød til at lave en macro, men ville gerne undgå det da brugerne jeg laver arket til, så ikke selv kan rette i det.

-henrik
Avatar billede henriksr Nybegynder
15. januar 2009 - 14:18 #5
*ikke selv kan rette i det = de fatter ikke macro, så jeg ender med at skulle opdatere det og vedligeholde det for dem :)
Avatar billede jkrons Professor
15. januar 2009 - 19:08 #6
Makro er nok den eneste løsning. Jeg tror ikke du kan lave det, du ønsker med formler.