Avatar billede fengzebabz Nybegynder
14. januar 2009 - 21:52 Der er 10 kommentarer

Problem med opstart

Hej Eksperten!

En dag efter skole, hvor jeg havde haft min computer kørende hele dagen, står skærmen og blinker som der ikke var et signal. Jeg rebooter og ser at der ikke kommer noget op på skærmen. Det lyder som om den kun kommer til der hvor man kan gå i BIOS, og så stopper dioderne foran kabinettet med at lyse.

Det skal lige siges at den har kørt upåklageligt i 3-4 år, men har haft lidt nyopståede problemer med fps i CS, som dykker ned til de 30 når jeg spiller.

Nogen der har et bud på hvad det kan være?
Avatar billede squazz Novice
14. januar 2009 - 21:53 #1
Et hurtigt med ukvalificeret gæt herfra ville være at dit grafikkort ikke virker mere...
Avatar billede fengzebabz Nybegynder
14. januar 2009 - 21:56 #2
Burde den ikke starte op i Windows alligevel, så?
Avatar billede KLS Novice
14. januar 2009 - 21:58 #3
For mig lyder det som om at dit grafikkort er stået af.
Har du et gammelt reserve kort, kan du prøve at skifte til dette, for at se om den overhovedet booter op med det.

Men har du haft andre problemer med computeren, så som en harddisk der er begyndt at hænge eller at den rebooter af sig selv efter et stykke tid ?

Hvis du ikke har et grafikkort i reserve du kan teste med, vil jeg anbefale dig at du kigger dig om efter en ny computer, da du kan resikere at fejlen ikke kun skyldes et defekt grafik kort, men at fejlen på grafikkortet kan være sket pga. en fejl i strømforsyningen eller på motherboardet. (har oplevet det selv og brændt dele af for MANGE penge).
Avatar billede KLS Novice
14. januar 2009 - 22:00 #4
>>Burde den ikke starte op i Windows alligevel, så?

De fleste normale computere kræver et grafikkort, for at starte op, og den laver nogle test inden opstart fra bios og til opstart på din harddisk.

Hvis ikke grafikkortet / porten hvor grafikkortet sidder i, svarer rigtigt tilbage, vil den ikke komme længere end til bios.
Avatar billede fengzebabz Nybegynder
14. januar 2009 - 22:02 #5
Jeg har desværre ikke noget gammelt grafikkort at fyre i. Jeg kan prøve at teste mit nuværende gfx-kort i en mates computer og se om det virker. Hvis det ikk' virker, er det så ikke safe nok bare at købe et nyt og fyre i compen? Strømforsyningen er forholdsvis ny (2 år siden jeg købte den), så tror ikke det er det.

Det er også bare wack at skulle bruge så mange penge på en ny, hvis det kun er grafikkortet der er defekt.
Avatar billede fengzebabz Nybegynder
14. januar 2009 - 22:03 #6
Det skal også lige nævnes at computeren har en tendens til at køre langsommere og langsommere jo længere den har været tændt (ye, selvfølgelig kan det være RAM), men på et tidspunkt crasher den, og så kan jeg mærke på kortet at det er brændende varmt.

+ det der med FPS-drop ingame CS forstærker min tro til at det er grafikkortet der er brændt af.
Avatar billede KLS Novice
14. januar 2009 - 22:04 #7
Jeg har tidligere selv haft et problem med et grafikkort, og fik skiftet det, det jeg fik det skiftet til virkede heller ikke, og da jeg testede det i en m8's maskine røg agp porten på hans computer... så man skal være sikker på det man gør.

Ved godt det er sjældent tilfældet er som mit var, men siden da er jeg blevet mere på passelig.
Avatar billede KLS Novice
14. januar 2009 - 22:06 #8
Hvis den bare Crasher og rebooter af sig selv og grafikkortet er varm, så kan det være din GPU der er defekt. Men afhængig af hvor langtid og hvordan fejlen opstår, så kan den også have taget din grafik port med sig i faldet.
Avatar billede squazz Novice
14. januar 2009 - 22:06 #9
>>Men har du haft andre problemer med computeren, så som en harddisk der er begyndt at hænge eller at den rebooter af sig selv efter et stykke tid?

Hvis det kun var harddisken der var problemet ville computeren vel starte op i BIOS?

Da computeren/skærmen ikke viser noget ville jeg gætte på det er dit grafikkort... Prøv dit eget grafikkort af i en kammerats computer, virker kortet der, er det noget andet der er galt...
Avatar billede squazz Novice
29. januar 2012 - 11:58 #10
Fandt du nogensinde en løsning på problemet? :)