Avatar billede cole Nybegynder
14. januar 2009 - 17:53 Der er 8 kommentarer

Datoer i billeder

Jeg har en række photo hvor datoen er printet med på billedet. Billedet er taget med et HP digitalt kamera. Kan man fjerne datoer og klokkeslet fra selve billedet igen på en nem måde? Jeg taler ikke om filens dato og klokkeslet.
Avatar billede milter Ekspert
14. januar 2009 - 20:15 #1
Den eneste måde, det kan lade sig gøre, er i et billedredigeringsprogram, og selv da er der ingen garanti for, det ikke kan ses bagefter.
Avatar billede justrace Novice
15. januar 2009 - 00:48 #2
... og slå det fra på kameraet. Oplysningerne ligger sandsynligvis i billedet så du kan finde det uden at det står på billedet.
Avatar billede cole Nybegynder
19. januar 2009 - 19:37 #3
Alt det ved jeg godt. Det jeg fisker efter er om HP eller andre eventuelt har lavet et billedredigeringsprogram som kan fjerne de datoer som deres kameraer er i stand til at sætte på billederne evt. om datoerne de ligger i et specielt lag som kan fjernes.
Avatar billede milter Ekspert
19. januar 2009 - 20:43 #4
Jeg er 99,9 % sikker på, at svaret på dit spørgsmål ligger i justraces og mine kommentarer. Jeg har aldrig hørt om, at datoen skulle ligge i et separat lag.
Avatar billede justrace Novice
19. januar 2009 - 20:55 #5
.. jpg filer har mig bekendt kun et lag. Kun når de er kommet på papir har de to. :)
Avatar billede justrace Novice
19. januar 2009 - 21:51 #6
Her kan du hente deres egen software til redigering: http://www.hp.com/united-states/consumer/digital_photography/free/software/index_ww_dan.html

Måske der er en funktion der kan klare det.
Avatar billede daphne Novice
21. januar 2009 - 11:01 #7
Du bør til at starte med gå menuerne på dit kamera igennem, og fjerne den auto-dato, der sættes på billederne.

Mht. at fjerne/manipulere det ud af billedet, så er det straks en vanskeligere sag, og afhænger helt og holdent af, hvor på billedet dato'en er placeret, om resultatet bliver okay. Hvis der er meget luft omkring billedet, kan du beskære det, så datoen fjernes.
Du kan hvis datoen er placeret et sted i billedet, hvor baggrunden er rimelig éns fjerne datoen via 'clone'-tool i Photoshop (funktionen findes også i Elements-versionen af Photoshop).

De fleste kameraer har i deres menu en funktion, hvor du kan fjerne den auto-dato, der påføres billedet. Det er absolut det mest optimale.

Med venlige hilsner
Gitte Daphne
Avatar billede MaxiMaze Copenhagen Praktikant
22. januar 2020 - 14:34 #8
Hej
Jeg har sendt en billeder en person, han opdager dato fra billeder, men jeg taget billeder fra min mobil og der er ikke dato på billedet, hvordan man gør det??? Tak for hjælpen🙏