Avatar billede thomas1990 Nybegynder
14. januar 2009 - 17:32 Der er 6 kommentarer

Kan jeg tilslutte min pc til min tv fladskærm via hdmi?

Hej

Jeg har en stationær pc (acer m5610) med inbygget hdmi. Hdmi indgangen sidder ikke på grafikkortet, men længere oppe på motherboardet. Så har jeg tænkt mig at købe en  http://www.sony.dk/product/t32-v-series/kdl-32v4500 fladskærm. Så mit spørgsmål er om jeg uden problemer bare kan tilslutte pc`en til fladskærmenen med et hdmi kabel. Og om jeg så kan spille på fladskærmen selvom den ikke sidder direkte på grafikkortet. Jeg har heller ikke helt styr på det der med opløsningen. for min kammerat kunne ikke få billedet helt til at passe helt til sit fladskærms tv?

På forhånd tak
mvh Thomas.
Avatar billede lahan10 Nybegynder
14. januar 2009 - 17:37 #1
Når det ikke er fra en port på grafikkortet, er det ikke grafikkortet du trækker på, altså vil du ikke kunne spille.

Hvilket grafikkort har du? Et grafikkort med dvi port er ikke specielt dyrt.
Avatar billede thomas1990 Nybegynder
14. januar 2009 - 19:04 #2
Det er et ati radeon hd 2600 pro med 2 dvi porte og en tv out port på bagsiden. men når man går ind og ser på grafikkortet på nettet står der at der også er hdmi udgang. Kan det være at den så bare er blevet trukket lidt længere på på computeren eller?
Avatar billede jokkejensen Novice
14. januar 2009 - 19:05 #3
HDMI udgangen fungere fint, også selvom den ikke sidder fysisk på grafikkort, sikkert for at lave plads til 2x DVI.

Det er et fedt om du vælger at forbinde med DVI eller HDMI. Det vil virke ligegodt hvad. Mht til opløsninger, kører HD-ready ofte 1366x720 og Full-HD 1920x1080, opløsningen skal selvfølgeligt passe, yderligere er der sådan en canvas knappe (den man kan sætte til 16:9, 4:3 og et hav af muligheder her i mellem), den skal også stå korrekt, ofte 16:9 eller auto.. (Ex samsungs har jeg erfaringer med at den skal stå på "scan" Læs:auto)

/J
Avatar billede thomas1990 Nybegynder
14. januar 2009 - 21:13 #4
Ja det havde jeg også en mistanke om. mange tak for hjælpen.
Avatar billede jesperpress Nybegynder
08. februar 2009 - 02:51 #5
Du skal bruge grafik-kortets udgang via en adapter: DVI til HDMI.
Den adapter skal sættes i grafik-kortets gule DVI-stik, så har du både lyd og grafik med over. Bruger du bundkortets HDMI-stik, er det jo kun bundkortets indbyggede grafikdel der er i brug.
Avatar billede jesperpress Nybegynder
08. februar 2009 - 03:05 #6
Hvis det er muligt skal du i "indstilling af skærm" vælge den opløsning som dit TV har. Sideforholdet er 16-9 hvilket f.eks kunne være 1366 x 768. På en PC-skærm er sideforholdet 16-10 og disse indstillinger passer derfor ikke til et TV.