Avatar billede jewo Nybegynder
12. januar 2009 - 14:33 Der er 5 kommentarer

Trunkeret søgning i felter med hele teks-uddrag

Hej,

Jeg søger efter udtrykket "climat* chang*" og "icecore" i felter med hele tekst-uddrag.

Når jeg alene søger på udtrykket og ordet får jeg ingen hits. Jeg går ud fra, det er fordi, jeg her søger på felter der kun består af enten mit udtryk eller mit ord?

HVis jeg trunkerer min søgning i starten af udtrykket ("*climat* chang*") og ordet ("*icecore") får ingen hits. Jeg går ud fra, det skyldes, at jeg kun søger på de sidste ord og udtryk i mine felter?

Hvis jeg trunkerer min søgning både i starten og til slut i mit udtryk ("*climat* chang*") og ord ("*icecore*") får jeg flere hits. Men en del hits er udtryk, hvor "icecore" er en del (fx "breaking-of-icecore" og "icecore-material").

Jeg ønsker kun at søge på mit udtryk og mit ord som oprindeligt beskrevet. Samtidig skal jeg også være i stand til at søge på enkelte ord i hele teks-uddraget.

Hvordan gør jeg det?

Mit kendskab til SQL-forespørgsler er begrænset, så i det omfang, det er muligt, må I meget gerne give bud på svar i DESIGNVISNING
Avatar billede fogh Nybegynder
12. januar 2009 - 21:16 #1
Jeg antager at du har lavet en forespørgsel og at du p.t. taster dine "nøgleord" ind under 'Kriterier' for det felt der indeholder tekstuddrag.
Du kan lave flere betingelser under 'kriterier' ("OR"/eller) for samme felt ved at lave flere linier under feltet,(tekstet: 'eller') prøv med noget a la dette:
1. Kriterie: Like "*climat*"
2. eller  : Like "*chang*"
3. eler    : Like "icecore*"

Gav det mening? Ellers har jeg misforstået det ;O)
Avatar billede jewo Nybegynder
13. januar 2009 - 09:14 #2
Problemet ved at anvende den dobbelttrunkering, du bruger, er som jeg nævner i mit spørgsmål, at jeg ikke søger udelukkende på henholdsvis mit udtryk ("climat* chang") og mit ord ("icecore"), men på udtryk hvori udtrykker og ordet indgår.

Jeg er interesseret i en metode, hvormed jeg kan søge udelukkende på udtrykket og ordet, samtidig med at jeg søger i hele tekstuddraget i feltet.
Avatar billede fdata Forsker
13. januar 2009 - 14:18 #3
Prøv lige at beskrive, hvordan du søger p.t. Er det - som fogh nævner - i kriterierne i en forespørgsel?
I så fald vil "icecore" jo kun finde poster, hvor feltet er præcis lig med "icecore".
(og derfor giver "*icecore*" dig hits)

Prøv også lige at forklare "Jeg er interesseret i en metode, hvormed jeg kan søge udelukkende på udtrykket og ordet, samtidig med at jeg søger i hele tekstuddraget i feltet." Måske med et eksempel.
Avatar billede jewo Nybegynder
13. januar 2009 - 14:41 #4
Jeps, jeg søger p.t. via kriterierne i en forespørgsel i designvisning. Se mit oprindelige spørgsmål i starten af denne tråd for et eksempel. I forlængelse heraf ønsker jeg eksempelvis kun hits, hvor ordet "icecore" optræder i felternes tekstuddrag. Jeg ønsker IKKE hits, hvor icecore indgår som del af udtryk (fx "icecore-material")
Avatar billede fdata Forsker
13. januar 2009 - 15:07 #5
Det er formuleringen "hvor ordet "icecore" optræder i felternes tekstuddrag", der driller. Mener du, at søgningen kun skal returnere poster, hvor "icecore" står som et selvstændigt ord?

I så fald kunne du jo skrive
  Like "* icecore *" or Like "* icecore.*"  osv
(tænkelige kombinationer med punktum, komma, semikolon osv)