Avatar billede jacobschwartz Nybegynder
12. januar 2009 - 14:32 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Windows 7 og xp på en gang?

Kan man have windows 7 og windows xp installeret på samme pc på en gang? Vis ja, hvordan?
Avatar billede sleeper Nybegynder
12. januar 2009 - 14:51 #1
Ja det kan du godt.

Det anbefales af microsoft, at installere det på to forskellige harddiske

hvis du har to harddiske i din computer er det let

under installationen, spørger windows dig om hvilke drev du vil installere på, der installere du blot windows 7 på det ene, og xp på det andet
Avatar billede jacobschwartz Nybegynder
12. januar 2009 - 14:53 #3
jeg har kun en hardisk, kan man ikke dele den op ipartioner?
og hvordan?
Avatar billede sleeper Nybegynder
12. januar 2009 - 14:59 #4
Du kan godt gøre det, men det anbefales ikke.

Har du allerede installeres XP, og ønsker en ekstra partion med Windows 7 ??
Eller har du en tom computer, hvor du ønsker begge dele installeret
Avatar billede jacobschwartz Nybegynder
12. januar 2009 - 15:01 #5
jeg har allerede windows xp og ønsker en ekstra partion med Windows 7.
Avatar billede sleeper Nybegynder
12. januar 2009 - 15:12 #6
Igen vil jeg anbefale, at lave en ny installation hvor du unden den første installation deler din harddisk i to partioner

Men hvis du ikke ønsker dette, kan det lade sig gøre med noget software

Min ynglings er Partition Magic
Dette har jeg lige brugt til at dele en harddisk i to partioner, så jeg kunne få xp+ubuntu
Men dette koster penge

www.Helgec.dk skriver om en gratis måde at gøre dette på, men jeg har ikke testet det
http://www.helgec.dk/insert.html#GPARTED:
Avatar billede tinux Nybegynder
12. januar 2009 - 15:23 #7
Hvis du bare vil se Windows 7, prøve noget software af eller lignende er det nemmeste måske bare at køre det virtuelt (fx med VMWare Player/Workstation).
Avatar billede oppes Seniormester
12. januar 2009 - 15:24 #8
Med bladet "komputer for alle" følger en CD som indeholder en gratis opgave af partition macig jeg mener det er nr.4 2008
Avatar billede oppes Seniormester
12. januar 2009 - 19:15 #9
undskuld, det var bladet nr. 9 / 2008. programmet heder "paragon partition manager"
Avatar billede oppes Seniormester
12. januar 2009 - 19:32 #10
skal man lave et nyt spørgsmål eller kan man bare bruge dette? jeg ville spørge hvordan gør man ; jeg har en drev 25 gb , hvis man nu bare downloader win 7 på drev C og så installerer det på D drev? altså jeg har vista på c drev. Jeg har osse en ekstern hd kan man installere det der?
Avatar billede sleeper Nybegynder
13. januar 2009 - 14:49 #11
Hej Oppes

Jeg du skal normalt åbne dit eget spørgsmål for at stille et spørgsmål
Men da dit spøgsmål også er relevant jacobschwartz vil jeg give dig et svar

måden en dualboot skal laves er følgende

Den optimale løsning

Du har 2 harddiske i den computer a minimum 25 gb

disk 1 - C:\ er dit primær styresystem du bruger idag
Disk 2 - ?:\ er dit backup/ekstra drev

Når du så starter installationen af styresystem nr 2 spørger windows dig om hvilke partion du ønsker at benytte til installationen, og her vælger du jo blot til partion 2 som er ledig
Så vil du have 2 styresystemet på din computer, og hver gang du starter din computer, vil der komme en bootmenu hvor du skal vælge hvilke system du vil køre

Mulighed nr 2, er hvor du kun har 1 harddisk, denne skal så deles op hvis du allerede har installeret dit styresystem, og du ikke ønsker at lave en ny installation af begge styresystemer, kan du bruge et partionsværktøj som Partition Magic eller GPARTED
Når din harddisk er delt, vil det under installationen virke somom du har 2 harddiske, og så kan du igen blot vælge partion 2 at installere på
Avatar billede oppes Seniormester
13. januar 2009 - 15:02 #12
Tak for svaret, men hvad så med ekstern hd, kan den ikke brugesi dette sammenhæng?
Avatar billede oppes Seniormester
13. januar 2009 - 15:05 #13
disk 2 er D:drev som er kun en lille drev på 24gb det vil sige at jeg har delt mit hd.
men så har jeg den ekstern hd på 500gb ved siden af tilsluttet med ups sticket.
Avatar billede oppes Seniormester
13. januar 2009 - 15:38 #14
usp
Avatar billede sleeper Nybegynder
13. januar 2009 - 20:40 #15
Nej du kan ikke installere på et ekstern

jacobschwartz er du kommer videre med dit problem?
Avatar billede oppes Seniormester
13. januar 2009 - 23:57 #16
Tak, prøver det imorgen.
Avatar billede jacobschwartz Nybegynder
17. januar 2009 - 21:54 #17
jeg vil lige sige at windows 7 ikke kan instaleres på usb enheder.
jeg lavede backup på min eksterne, og overskrev xp, og det fortryder jeg ikke.
Windows 7 er nok noget af det bedste.
Avatar billede sleeper Nybegynder
18. januar 2009 - 11:24 #18
Det var godt at høre.

Jeg kører det også som primær installation nu.